Køre alle I den tid jeg har været herinde, har jeg efterhånden set en del indlæg som går nogenlunde på følgende: "Jeg har fået en fantastisk ide til en online virksomhed/website/social netværk/dating side/[indsæt andre online ting] her, men da jeg desværre ikke er så teknisk anlagt, så jeg leder efter en udvikler der kan hjælpe mig mod at få 50% [eller anden cut] af overskudet" Som udgangspunkt er dette jo helt reelt at spørge om, og der findes ikke nogen dumme spørgsmål i en åben debat. Det der bare undrer mig lidt er lidt at:
I min verden er en ide ingenting! Jeg får en genial ide om dagen! Det handler altid om implementering/udførsel! Hvordan idéen føres ud i livet. Så hermed et debatoplæg. Jeg vil meget gerne høre jeres tanker. Især jer der tidligere har oprettet denne slags indlæg og jer udviklere som måske har arbejdet gratis på en anden persons ide. Jeg arbejder selv kun for kunder 6 måneder om året. Resten af tiden arbejder jeg typisk på egne vilde idéer (eller uddanner mig eller holder ferie). Pt sidder jeg faktisk og arbejder gratis på en andens ide for en del af omsætningen, så det er skam noget jeg selv kan finde på (i mit tilfælde var der de helt rigtige mennesker med den rigtige track record og med kunder stående klar i kulissen, et fornuftigt budget, samt en synliggørelse hvad de andre involverede gør for deres cut). |
I mange år har jeg personligt bare ignoreret den slags henvendelser og kun slået ned på en enkel eller 2 idéer fordi jeg selv har haft dem tidligere også.
Problemet er nøjagtig som du beskriver det. Jeg får selv lige så mange gode idéer og personlig vil jeg helst arbejde på dem end at være kode/design-abe for andre. Især fordi man hurtigt lære at udtrykket om at "hvis man giver dem lillefingeren så tager de hele armen" rent faktisk bunder i virkeligheden og ikke bare er noget man har fundet på for sjov.
Projekter hvor alle parter ikke har noget at tabe fungerer ikke og en idé er ca 0,- kr værd i det øjeblik den skydes ind i et firma, i og med at der er en uendelig mængde idéer i universet. Du har derimod kun 24 timer hver dag, i en finit periode der hedder dit liv og de skal bruges bedst muligt, så mister du 6 måneders arbejde på et en andens idé fordi han er en klapodder, ligeglad og ikke har noget at tåbe, så mister du 6 måneder af dit liv og det er ikke det værd.
Skal jeg leve af pasta og ketchup i 2 år, så skal det være fordi jeg ved at jeg selv er med til at påvirke om det bliver en success og ikke fordi en eller anden har fået verdens bedste idé mens han fes den af på en café i Nyhavn med en lille skid på, og mener at han skal bruge en udvikler i 6 måneder og så vælter pengene ind ;)
Det sagt, så startede Ubivox/eBrev rent faktisk med at jeg gik til Christian og David via IRC og sagde at jeg havde VERDENS bedste idé og at de bare skulle leve af pasta i 6 måneder og så var vi rige, efter jeg lidt beruset havde siddet i Nyhavn og tænkt store tanker. 6 år senere er vi stadigvæk ikke millionærer men vi er da heller ikke gået konkurs.. ;-)
Sådan kan man jo være så dobbeltmoralsk. hehe.. Tilgengæld har vi alle fungeret som udviklere på vores projekter, hvilket måske er forskellen?