Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en genial ide, mangler bare udvikleren

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Køre alle

I den tid jeg har været herinde, har jeg efterhånden set en del indlæg som går nogenlunde på følgende:

"Jeg har fået en fantastisk ide til en online virksomhed/website/social netværk/dating side/[indsæt andre online ting] her, men da jeg desværre ikke er så teknisk anlagt, så jeg leder efter en udvikler der kan hjælpe mig mod at få 50% [eller anden cut] af overskudet"

Som udgangspunkt er dette jo helt reelt at spørge om, og der findes ikke nogen dumme spørgsmål i en åben debat. Det der bare undrer mig lidt er lidt at:

• Den der spørger typisk ikke har nogen ide om hvor lang tid det tager at udvikle et professionelt site/applikation
  • Der aldrig står noget om hvor tid spørgeren selv vil lægge i projektet (nu hvor udvikleren måske skal bruge et halvt mande år eller mere hvor man ikke får løn).
  • Hvad spørgeren selv bidrager med?! (typisk markedsføring eller idéen?!)
  • Hvornår spørgeren forventer udvikleren skal arbejde? Hvis opgaven ligger på et halvt mande år (som slet ikke er urealistisk), skal udvikleren så bare leve af pasta og ketchup? Eller skal udvikleren måske arbejde alle aftener og derved ikke se sin familie/venner/dyrke egne fritidsinteresser
  • Tror spørgeren ikke også at langt de fleste udviklere også selv får fantastiske idéer?

I min verden er en ide ingenting! Jeg får en genial ide om dagen!

Det handler altid om implementering/udførsel! Hvordan idéen føres ud i livet.

Så hermed et debatoplæg. Jeg vil meget gerne høre jeres tanker. Især jer der tidligere har oprettet denne slags indlæg og jer udviklere som måske har arbejdet gratis på en anden persons ide.

Jeg arbejder selv kun for kunder 6 måneder om året. Resten af tiden arbejder jeg typisk på egne vilde idéer (eller uddanner mig eller holder ferie).

Pt sidder jeg faktisk og arbejder gratis på en andens ide for en del af omsætningen, så det er skam noget jeg selv kan finde på (i mit tilfælde var der de helt rigtige mennesker med den rigtige track record og med kunder stående klar i kulissen, et fornuftigt budget, samt en synliggørelse hvad de andre involverede gør for deres cut).

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:01

I mange år har jeg personligt bare ignoreret den slags henvendelser og kun slået ned på en enkel eller 2 idéer fordi jeg selv har haft dem tidligere også.

Problemet er nøjagtig som du beskriver det. Jeg får selv lige så mange gode idéer og personlig vil jeg helst arbejde på dem end at være kode/design-abe for andre. Især fordi man hurtigt lære at udtrykket om at "hvis man giver dem lillefingeren så tager de hele armen" rent faktisk bunder i virkeligheden og ikke bare er noget man har fundet på for sjov.

Projekter hvor alle parter ikke har noget at tabe fungerer ikke og en idé er ca 0,- kr værd i det øjeblik den skydes ind i et firma, i og med at der er en uendelig mængde idéer i universet. Du har derimod kun 24 timer hver dag, i en finit periode der hedder dit liv og de skal bruges bedst muligt, så mister du 6 måneders arbejde på et en andens idé fordi han er en klapodder, ligeglad og ikke har noget at tåbe, så mister du 6 måneder af dit liv og det er ikke det værd.

Skal jeg leve af pasta og ketchup i 2 år, så skal det være fordi jeg ved at jeg selv er med til at påvirke om det bliver en success og ikke fordi en eller anden har fået verdens bedste idé mens han fes den af på en café i Nyhavn med en lille skid på, og mener at han skal bruge en udvikler i 6 måneder og så vælter pengene ind ;)

Det sagt, så startede Ubivox/eBrev rent faktisk med at jeg gik til Christian og David via IRC og sagde at jeg havde VERDENS bedste idé og at de bare skulle leve af pasta i 6 måneder og så var vi rige, efter jeg lidt beruset havde siddet i Nyhavn og tænkt store tanker. 6 år senere er vi stadigvæk ikke millionærer men vi er da heller ikke gået konkurs..  ;-) 

Sådan kan man jo være så dobbeltmoralsk. hehe.. Tilgengæld har vi alle fungeret som udviklere på vores projekter, hvilket måske er forskellen?

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:41

Oscar Eg Gensmann:

rent faktisk med at jeg gik til Christian og David via IRC og sagde at jeg havde VERDENS bedste idé og at de bare skulle leve af pasta i 6 måneder og så var vi rige, efter jeg lidt beruset havde siddet i Nyhavn og tænkt store tanker. 6 år senere er vi stadigvæk ikke millionærer men vi er da heller ikke gået konkurs..  ;-) 

Sådan kan man jo være så dobbeltmoralsk. hehe.. Tilgengæld har vi alle fungeret som udviklere på vores projekter, hvilket måske er forskellen?

He he he Oscar, tror du ikke du skylder mig en pils for den ide ? :-)

Dbh Martin

Fra Århus
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 04:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I en konstruktiv og positiv tone med et smil på læben er de spørgsmål jo gode at få, inden man hopper ud over kanten. Synes ikke man kan bebrejde energiske sjæle at forsøge sig på den måde. Det handler jo bare om, hvor man er i processen.

Jeg sendte for 3-4 år siden mails rundt til forskellige semi-hot-shots i DK og fortalte om min fantastiske idé og at de kunne få andel, hvis vi udviklede det sammen. Jeg fik lige præcis 0 svar tilbage. Dét ville ha' været fint med et halvt øje på de spørgsmål imens jeg skrev den mail :-) Så ryger man tilbage til start, en erfaring rigere og finder en lynhurtig en anden tilgang, hvis man stadig tror på det.

Det hele handler jo om at finde 2-3 stykker, som ikke er lige så høje som en selv men deler den samme passion. De er svære at finde og dén der måde er helt sikkert ikke den bedste. Tænk hvor mange mennesker som sidder foran fjerneren og spiser chips med en masse idéer, som aldrig får skrevet en eneste sætning ned og ikke aner hvad Amino er.

Gem spørgsmålene og stil dem, når de der posts dukker op. De vil helt sikkert være en hjælp.

Vh Aleksander

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 07:57

Mange tak for alle jeres indlæg..

Aleksander Soender:
Gem spørgsmålene og stil dem, når de der posts dukker op. De vil helt sikkert være en hjælp.

Jeg vil helst ikke ud i at kritisere een person som muligvis vover sig ind på Amino og så bliver sablet ned af en sur gammel gnavpot som mig Wink, derfor dette indlæg som ikke nævner navne/indlæg eller går efter personen men tendensen. 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 08:32

Efterlyser heller ikke navne eller indlæg, men du kan jo sagtens stille spørgsmålene på en kritisk måde, hvor det er konstruktivt og personen kommer til at reflektere over projektet.

Tror egentlig ikke der er nogen iværksættere, der leder efter en udvikler som ikke deler passionen for idéen. Ofte blvier det bare formuleret svagt, fordi man ikke ved bedre.

Vh Aleksander

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 08:45

Aleksander Soender:
Efterlyser heller ikke navne eller indlæg, men du kan jo sagtens stille spørgsmålene på en kritisk måde, hvor det er konstruktivt og personen kommer til at reflektere over projektet.

Det kunne jeg gøre ja, men mange gange er jeg lidt træt over at se den samme type indlæg igen igen og så ender jeg med ikke at kommentere Smile. Dette debat oplæg var også mere for at høre jeres holdninger og erfaringer på området. Det kan jo være at det bare er mig der er en træt gammel udvikler som er træt af at folk tror at man lige koder en Facebook klon og scorer kassen Geeked

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 09:45

Martin Thorborg:

Oscar Eg Gensmann:

rent faktisk med at jeg gik til Christian og David via IRC og sagde at jeg havde VERDENS bedste idé og at de bare skulle leve af pasta i 6 måneder og så var vi rige, efter jeg lidt beruset havde siddet i Nyhavn og tænkt store tanker. 6 år senere er vi stadigvæk ikke millionærer men vi er da heller ikke gået konkurs..  ;-) 

He he he Oscar, tror du ikke du skylder mig en pils for den ide ? :-)

Dbh Martin

hehe martin, skylder helt sikkert en pils (eller noget champagne) for nyhedsbrevsdelen. Den halvstive café-samtale jeg refererede til var dog ikke i forhold til nyhedsbrevene, men var nu mere rettet på noget i stil med det der i dag hedder google apps. At den så udviklede sig til noget andet efter gode input, var ikke så tosset ;-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:47

Jeg tror ikke der er nogen "rigtig" metode for, hvordan det bedste setup er. Det hele handler om de mennesker, som er en del af projektet.

Nogle samarbejder vil have bedst af at køre et parløb imellem to passionerede mennesker, som hver især kan være med til at bringe idéen til et højere niveau. Det behøver der ikke kapital eller ansatte til. I de fleste tilfælde vil det være det bedste setup for nystartede, som ingen penge har.

At betale sig fra programmeringsdelen er heller ikke nødvendigvis den bedste løsning. Programmøren har på den måde ikke nogen investering i projektet og har intet at miste, hvis projektet fejler. Hans primære interesse er at tjene penge på leverancen her og nu, og det kan trække udviklingen i langdrag, og han vil måske acceptere et projekt, som det i sidste ende viser sig, at han ikke har evner til at løfte.

Hvis man som ny iværksætter låner penge eller kaster sine (få) sparepenge efter udvikling, men programmøren i sidste ende fejler, så står iværksætteren tilbage med gæld, og et projekt der aldrig blev leveret.

De færreste iværksættere har erfaring med at styre projekter eller leverancer, og hvis man køber sig til sine leverancer, så er styring (projektledelse) en meget vigtig faktor i at lykkes.

Så det kan ses fra mange vinkler, og som nævt i starten, så handler det udelukkende om de mennesker som er en del af projektet, deres dygtighed, vilje og motivation for at lykkes. Og så er det sådan set lige gyldigt, om det er programmøren eller opfinderen, som sidder i Nyhavn og drikker øl.

Hvis den ene part sidder i Nyhavn og venter på den anden, så bliver projektet aldrig til noget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:48

Der er en anden side af historien som synes måske endnu mere relevant i forhold til denne diskussion. Du nævner den selv (Rasmus) men tager du også de fulde konsekvenser af det Wink

Som en af mine undervisere på Arkitektskolen engang fortalte, "der findes ikke gode eller dårlige ideer. Det er hvordan man udvikler ideen, der er afgørende" - hvordan den fortolkes, bearbejdes, implementeres, markedsføres og sælges.

Der er alt for mange programmører, der tror at fordi de kan programmerer, så kan de også udvikle hjemmesider, og internettet er det største vidnesbyrd til dette. Men at lykkes er rent held hvis man ikke også har forståelse for, at det minimum tager lige så lang tid og ekspertise som programmeringsarbejdet at:

• udvikle en ide (modsat at komme på den),
  • lave brugeranalyser og brugeroptimering,
  • designe siden
  • brande produktet, og
  • lave markedsføring og pr.

(Har jeg udeladt noget så sig endeligt til Smile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)