Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret eller ej

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 21. Oct 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber jeg opretter dette spørgsmål det rigtige sted.:-)

Spørgsmålet går ud på om en uden cvr # der køber en webshop har fortrydelsesret.

Der er det i det at jeg har et lille firma der laver webshops på lejebasis. Jeg er momsregistreret og har været det i en del år nu.

Jeg får så en kunde der ikke har oplyst et cvr nummer, og nogle dage efter bestilling vil fortryde sit køb fordi det mener kunden at kunne da denne mener købeloven gælder.

Det mener jeg ikke da :

1) En privat person ikke har noget at bruge en webshop til, ej heller selvom personen ikke omsætter for mere end de gyldne 50K. Beløbet skal jo stadig oplyses til SKAT
Jeg mener at have læst herinde eller et andet sted som jeg desværre ikke kan finde mere, at uanset om man har et cvr nummer eller ej, så regnes man som erhvervsdrivende når man opretter en webshop da man har planlagt at have et salg.

2) Webshoppen har kunden haft adgang til få min. efter kunden gennemførte sin ordre og der blev ligeledes bestilt et domæne til kunden.
Her bør der vel være tale om at produktet er leveret med det samme og opsat specielt til kunden.
(kunden har ifb godkendelse af handelsbetingelserne, accepteret at jeg straks kan opsætte shoppen og læser i samme stykke at der ingen fortrydelsesret er) 

Om det så er god skik at give fortrydelsesret, er en anden snak som vi kan tage på et andet tidspunkt :-)

Jeg vil blot gerne have noget på skrift eller nogen der kan henvise til noget hvor der står noget om ovenstående.

På forhånd tak

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 15:34

Hvis han/hun har købt det som privat person, har han/hun som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret!

Hvis det er en webshop han/hun har købt, og i ikke klart har skrevet at han/hun ingen fortrydelsesret har, samt at han/hun aktivt har klikket på en checkbox for at acceptere betingelserne, så kan jeg ikke se at i kan komme uden om de 14 dages fortrydelsesret.

Tilmeldt 21. Oct 09
Skrevet kl. 15:54

Man kan ikke gennemføre en bestilling på en webshop uden aktivt at læse og godkende handelsbetingelserne.

I disse står der også at der ingen fortrydelsesret er.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:03

Hvis du ikke vil have hjælp, hvorfor skriver du så?

Måske skulle du bare læse reglerne. Du kan ikke bare gennem fortrydelsesret under handelsbetingelserne!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 17:13

I "Lov om visse forbrugeraftaler" har du fortrydelsesretten angivet.

§12 stk. 2 står der, som jeg tolker den, at i samme sekund du, på kundens foranledning, har tilpasset webshoppen bortfalder fortrydelsesretten.

Tilmeldt 21. Oct 09
Skrevet kl. 17:22

Jamen jeg vil da rigtig gerne have hjælp, det er jo derfor jeg skriver herinde.

Jeg er da meget ked af hvis du tror andet

Tilmeldt 21. Oct 09
Skrevet kl. 17:25

Nemlig, det er derhen af jeg vil. Mener at huske at der er en helt klar fortolkning af hvad en "privat" kan/skal bruge en webshop til - også selvom vedkommende ikke har et cvr #

Sort på hvidt så er der vel næppe nogen privat personer der driver en webshop uden at have "firma" i tankerne, eller er jeg forkert på den ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:28

Spørgsmålet er om der er tale om et forbrugerkøb (med mulig fortrydelsesret) eller erhvervskøb (uden fortrydelsesret)??

Dernæst kan man sige at en standardopsætning er en tilpasning?

Svaret på hvad der er rigtigt og forkert i den konkrete sag er nærmest  umulig at svare på, når der ikke er mulighed for at se aftalegrundlaget. 

På den anden side må det at købe en shop jo eller andet sted kunnes tilskrives at man har til formål at være erhvervsdrivende. Omvendt kunne man måske også have købt shoppen bare for at lege rundt og se mulighederne i et program uden at have til hensigt at være erhvervsdrivende.

Henrik

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 17:28

Jeg tror ikke det betyder noget som helst hvad kunden har tænkt sig at gøre med webshoppen - så jeg tvivler på at du får noget ud af at køre ud af den tangent. Ligesåvel som jeg kan købe en bil uden at køre i den kan jeg vel også købe en webshop uden at sælge noget i den...

Men prøv at give forbrugerstyrelsen et kald imorgen - de plejer at være flinke til at svare pr. telefon.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 17:31

Jeg vil mene, at du skal have fat i paragraffen i markedsfoeringsloven der omhandler genus og species varer.

Du skriver at der er blevet koebt et domaene til siden og den derfor er blevet tilpasset kunden. Jeg tvivler paa at dette er nok til at varen kan betegnes som species vare, da domaenet ikke er det egentlige produkt. Hvis selve siden er blevet tilpasset kundens oensker med logo, billeder etc. saa er der tale om en species vare, med andre ord en specifik vare som du i teorien ikke kan saelge til anden kunde, og kunden uafhaengigt af om vi taler erhvers- eller privatkunde kan han/hun ikke fortryde koebet.  

Glem det med handelsbetingelser. Du er ikke haevet over loven, blot fordi du skriver at der ikke er nogen fortrydelsret i dine handelsbetingelser.

Simon S Larsen Purchasing analyst

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)