Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pengene i den forkerte kasse

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Dyrebilen.dk:
Hvis banken derfor kan se at du ikke har en sådan nemkonto registreret, kan banken tilmelde en konto tilhørende dig som nemkonto.

Nedenstående er fra Bekendtgørelse om Nemkontoordningen.

§ 26. Nemkontoregistret kan opdateres på følgende måder for så vidt angår en konto i et i Danmark beliggende pengeinstitut:

1) Ved indberetning fra en borger via hjemmesiden www.nemkonto.dk, hvor borgere med en officiel digital signatur kan anvise, ændre eller slette vedkommendes Nemkonto.

2) Ved henvendelse til det pengeinstitut, jf. § 39, hvor den fremtidige Nemkonto føres, kan borgeren eller virksomheden anmode pengeinstituttet om at anvise eller ændre vedkommendes Nemkonto.

3) Ved henvendelse til en offentlig myndighed, som borgeren eller virksomheden ansøger om eller modtager betaling fra, kan borgeren eller virksomheden anmode myndigheden om at anvise, ændre eller slette vedkommendes Nemkonto. Opdateringen skal ske under iagttagelse af passende kontrolforanstaltninger.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:21

Hej

http://www.dinepenge.dk/bank/artikel/banker-snupper-dine-penge-uden-sporge

Et er jo at have ret, noget ganske andet at håndhæve denne ;-)

Og så fandt jeg lige denne passus i to af mine bankforhold i to banker, - måske standard? Forklarer ihvertfald lysten til at lave nummeret.

Modregning
XXBank kan uden forudgående meddelelse til dig modregne ethvert forfaldent tilgodehavende mod dig i ethvert tilgodehavende, som du har eller får hos XXBank med mindre andet er aftalt med XXBank. 

XX Bank modregner ikke i den del af din løn eller offentlige ydelser m.v., som er nødvendige til at dække dine almindelige leveomkostninger. XX Bank modregner heller ikke i indestående på konti, der efter lovgivningen eller særlig aftale er sikret mod kreditorforfølgning.

/Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:53

Dyrebilen.dk:
Et er jo at have ret, noget ganske andet at håndhæve denne ;-)

Man skal heller ikke finde sig i at bankerne bare gør det til et tag selv bord. Jeg kan godt huske artiklen som du linker til. Det kan irriterer mig grænseløst når banker og offentlige myndigheder "tilsidesætter" lovgivningen og misbruger folks manglende kendskab til deres rettigheder.

Modregningsreglerne tror jeg mere eller mindre er standard.

Henrik

PS. MIchael .... det er et langt vaskeprogram du har sat igang!Wink

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 15:06

Til Michael:En nemkonto er en konto borgeren har valgt, og er derfor ikke nødvendigvis erhvervsrelateret, medmindre selskabsvedtægter og regnskabskik fordrer det.

Her skal det lige bemærkes at det er min firmanemkonto der er tale om. Jeg har en "normal" nemkonto i en anden bank, hvor jeg har fået lavet en lønkonto.

Firmanemkonto er til moms - privat er til skat.

Håber at det kan give anledning til andre synspunkter.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 16:17

Hej

Lad mig først fortælle at jeg har en pragmatisk tilgang til emnet, baseret på mine egne praktiske erfaringer gennem et langt liv som selvstændig.

Jeg under dig gerne at kæmpe kampen, - men er det umagen værd? De 22.000 nedbringer trods alt gælden i banken. Hvis ikke banken siger "UPS - hvor må vi sende pengene istedet?"  så går der jo rigtig lang tid inden der falder en afgørelse i en evt. klagesag, og så har du jo i al den tid stadigvæk et udestående med din private långiver. Hvis det er familie kan du selvfølgelig angle lidt forståelse for den uret der er begået imod dig, men ellers tror jeg hellere långiver vil se penge end undskyldninger.

Et evt. civilt søgsmål mod revisoren vil efter min bedste overbevisning kun kunne omhandle det tab du har lidt ved den forkerte konto, og det bliver i så fald renteforskellen mellem privatlånet og banklånet. Du får jo ikke de 22.000 for det er jo ikke et tab for dig, - de er blot (uheldigvis for dig) havnet i bank x istedet for bank y - men stadig på en konto tilhørende dig.  

Men igen, - det er jo dig der bestemmer om du har overskud til at stå en kamp igennem der kan vare i måneder eller år, og som jo dybest set ikke ændrer på slutresultatet af dit gældsproblem, - medmindre du har lånt af Jøncke naturligvis ;-)

/Michael

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 21:05

Jeg har så godt som afskrevet de penge - de ville bare have været bedre brugt til anden gældsnedsættelse.

Dog undre jeg mig jo over at jeg ikke for besked om at de penge er modtaget i "den danske bank".

Men jeg afventer at se hvad nemkomto sender til mig.

Hvad angår revisoren, så pålægger jeg dem stadigvæk skylden (den fyrede medarbejder havde jeg pålagt nogle arbejdsopgaver, og jeg har i god tro troet på at de blev udført. Det blev de ikke, og jeg har lidt under det). Den dag de sender en regning til mig har jeg tænkt mig at ringe og spørge : For hvad?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)