Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.mobi

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Køb af .mobi domæne bliver frit for alle i disse dage. Jeg tror bestilling via mobiletelefonen bliver stort, og dermed .mobi bliver et hit.

Er der nogle der ser faldgruber eller har anden indspil til den nye .mobi teknologi?

Fra Horsens
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 11:33
Nu kan man vel knap sige at det drejer sig om ny teknologi når der kommer et nyt toplevel domæne.
Jeg tvivler personligt på at det bliver en success, men derfor kan man jo godt registrere det.

Grunden til at jeg tvivler på dets success er simpelthen fordi jeg tror at teknologien overhaler nødvendigheden af et decideret domæne til mobilt content. Om få år det det fuldstændig ligegyldigt om du bruger en browser i mobilen eller din stationære til at se en hjemmeside. Både fordi at mobiltelefoner bliver mere og mere avancerede, men også fordi nye standarder som f.eks. Xhtml m.fl. gør det nemmere at designe sites der kan tilpasses forskellige typer enheder.

Hvis det bliver en realitet vil et tld som .mobi være fuldstændig irrelevant da alle jo bare bruger den almindelige .com/.dk version af siden.
Udover det, er det jo ikke noget problem selv at oprette mobil.mitdomæne.dk til sit mobile content.

Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 15:46

Super tak.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:12
Claus har for så vidt ret i at man lige så vel kan oprette mobil.mitdomæne.dk, men hvis .mobi endelsen bliver bredt accepteret for mobil access, kan man meget vel mister kunder på ikke at have et .mobi domæne. Det kan vel sammenlignes med hvis du i dag har hjemmesiden på .biz istedet for .com. Dette tabet man kunder på uanset hvor godt man markedefører domænet.

Overvej også den oplagte mulighed for at Google laver en skræddersyet søgemaskine kun til .mobi domæner. Hvem gider at have søgeresultater der ikke er skræddersyet til mobiltelefoner?

"Om få år det det fuldstændig ligegyldigt om du bruger en browser i mobilen eller din stationære til at se en hjemmeside. Både fordi at mobiltelefoner bliver mere og mere avancerede, men også fordi nye standarder som f.eks. Xhtml m.fl. gør det nemmere at designe sites der kan tilpasses forskellige typer enheder."

Dette er jeg ikke enig i. Content til mobiltelefoner vil stadig kræve en separat editeringsprocess hvor det udvælges hvilke tekster der skal vises på mobildevicet, ligesom det skal vælges hvilke billeder der skal vises og i hvilke størrelser. Xhtml ændrer ikke på dette. Pga. den ekstra arbejdsbyrde ved at vedligeholde et site for mobile devices vil der blive en stor andel af sites der enten ikke eller kun dårligt understøtter mobile devices. Omvendt betyder det ekstra muligheder for dem der mestrer indholdsformidling til mobile devices.

Jesper

Fra Horsens
Tilmeldt 16. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 23:27
Dato: 28-09-2006 22:12:25 Forfatter: Jesper Jørgensen
Claus har for så vidt ret i at man lige så vel kan oprette mobil.mitdomæne.dk, men hvis .mobi endelsen bliver bredt accepteret for mobil access, kan man meget vel mister kunder på ikke at have et .mobi domæne. Det kan vel sammenlignes med hvis du i dag har hjemmesiden på .biz istedet for .com. Dette tabet man kunder på uanset hvor godt man markedefører domænet.

Det er jeg enig i, men det er jeg skriver er at jeg tvivler meget på at det bliver bredt accepteret. Det ser jeg som værende meget lidt sandsynligt, ligesom jeg tror der går mange år før nogle af de øvrige nye TLD''er bliver interessante. Men derfor bør man selvfølgelig sikre sig dem hvis man mener at man vil tabe på ikke at have dem hvis de skulle blive noget værd.

Overvej også den oplagte mulighed for at Google laver en skræddersyet søgemaskine kun til .mobi domæner. Hvem gider at have søgeresultater der ikke er skræddersyet til mobiltelefoner?
[/QOUTE]
Det kan jeg ikke se det oplagte i. De har allerede Google mobile til mobilt content, hvorfor skulle de pludselig indskrænke den til kun .mobi domæner når der findes mobil content på mange andre??
http://www.google.com/mobile/mobile_search.html
[QOUTE]

''Om få år det det fuldstændig ligegyldigt om du bruger en browser i mobilen eller din stationære til at se en hjemmeside. Både fordi at mobiltelefoner bliver mere og mere avancerede, men også fordi nye standarder som f.eks. Xhtml m.fl. gør det nemmere at designe sites der kan tilpasses forskellige typer enheder.''

Dette er jeg ikke enig i. Content til mobiltelefoner vil stadig kræve en separat editeringsprocess hvor det udvælges hvilke tekster der skal vises på mobildevicet, ligesom det skal vælges hvilke billeder der skal vises og i hvilke størrelser. Xhtml ændrer ikke på dette. Pga. den ekstra arbejdsbyrde ved at vedligeholde et site for mobile devices vil der blive en stor andel af sites der enten ikke eller kun dårligt understøtter mobile devices. Omvendt betyder det ekstra muligheder for dem der mestrer indholdsformidling til mobile devices.

Jesper

Jeg skriver at det er en kombination af nye standarder og forbedret teknologi. Når vi alle sammen om få år render rundt med mobil telefoner der har flat rate bredbånd på den anden side af 2Mb, en fed farveskærm og jeg skal give dig skal jeg, så vil du være fuldstændig ligeglad med om du ser den samme side på en almindelig skærm eller din mobil telefon. Jeg er ikke i tvivl om at den dag kommer.
Indtil da er jeg enig i at man bør lave et mobilt site hvis man vurderer at der er ekstra indtjening at hente fra kunder der vil købe den vej, men om det skal ligge på et .mobi domæne kan for mig at se være fuldstændig ligegyldig.
Du nævner også selv Biz der blev introduceret for ikke så lang tid siden. Er det dit foretrukne domænenavn til din forretning??? Nej vel.

/Claus

Fra Horsens
Tilmeldt 16. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 23:31
Hmm, det gik lige galt med min quoting. Fik vist lige byttet om på u og o. Håber at det kan læses alligevel.

Tilmeldt 5. Aug 06
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 16:02
Hej,

.mobi ser ikke ud til at blive nogen succes. For det første er det et dårligt valgt navn (prøv selv at skrive mobi på din mobiltelefon, .wap havde været et bedre valg). Derudover er der som mange nævner rig mulighed for at bruge mobil.domæne.tld eller wap.domæne.tld.

Google har også allerede en søgemaskine der kun søger wapsider, den har jeg da haft fat i flere gange fra min mobil.

Fra Randers
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 16:31
Tvivler også på .mobi bliver noget stort hit, men lad os nu se .. jeg havde som Loke håbet at de ville vælge endelserne .wap eller f.eks .mobile i stedet. Men i sidste ende, er der jo ikke den store forskel på om brugeren skal skrive mobi.mitdomain.dk eller mitdomain.mobi .. Jeg har gennem tiderne dog mødt mange som tror at alle internetadresser skal starte med www - hvilket jo ikke er nødvendigt, hvis serveren er konfigureret korrekt. Det handler bare om at opdrage brugerne til at der også kan stå andet foran. Et firma som jeg synes virkelig udnytter et domænes muligheder er TV2 som benytter forskellige subdomæner (f.eks sporten.tv2.dk) til at inddele hjemmesiderne i "afdelinger".

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)