Dato: 28-09-2006 22:12:25
Forfatter: Jesper Jørgensen
Claus har for så vidt ret i at man lige så vel kan oprette mobil.mitdomæne.dk, men hvis .mobi endelsen bliver bredt accepteret for mobil access, kan man meget vel mister kunder på ikke at have et .mobi domæne. Det kan vel sammenlignes med hvis du i dag har hjemmesiden på .biz istedet for .com. Dette tabet man kunder på uanset hvor godt man markedefører domænet.
Det er jeg enig i, men det er jeg skriver er at jeg tvivler meget på at det bliver bredt accepteret. Det ser jeg som værende meget lidt sandsynligt, ligesom jeg tror der går mange år før nogle af de øvrige nye TLD''er bliver interessante. Men derfor bør man selvfølgelig sikre sig dem hvis man mener at man vil tabe på ikke at have dem hvis de skulle blive noget værd.
Overvej også den oplagte mulighed for at Google laver en skræddersyet søgemaskine kun til .mobi domæner. Hvem gider at have søgeresultater der ikke er skræddersyet til mobiltelefoner?
[/QOUTE]
Det kan jeg ikke se det oplagte i. De har allerede Google mobile til mobilt content, hvorfor skulle de pludselig indskrænke den til kun .mobi domæner når der findes mobil content på mange andre??
http://www.google.com/mobile/mobile_search.html[QOUTE]
''Om få år det det fuldstændig ligegyldigt om du bruger en browser i mobilen eller din stationære til at se en hjemmeside. Både fordi at mobiltelefoner bliver mere og mere avancerede, men også fordi nye standarder som f.eks. Xhtml m.fl. gør det nemmere at designe sites der kan tilpasses forskellige typer enheder.''
Dette er jeg ikke enig i. Content til mobiltelefoner vil stadig kræve en separat editeringsprocess hvor det udvælges hvilke tekster der skal vises på mobildevicet, ligesom det skal vælges hvilke billeder der skal vises og i hvilke størrelser. Xhtml ændrer ikke på dette. Pga. den ekstra arbejdsbyrde ved at vedligeholde et site for mobile devices vil der blive en stor andel af sites der enten ikke eller kun dårligt understøtter mobile devices. Omvendt betyder det ekstra muligheder for dem der mestrer indholdsformidling til mobile devices.
Jesper
Jeg skriver at det er en kombination af nye standarder og forbedret teknologi. Når vi alle sammen om få år render rundt med mobil telefoner der har flat rate bredbånd på den anden side af 2Mb, en fed farveskærm og jeg skal give dig skal jeg, så vil du være fuldstændig ligeglad med om du ser den samme side på en almindelig skærm eller din mobil telefon. Jeg er ikke i tvivl om at den dag kommer.
Indtil da er jeg enig i at man bør lave et mobilt site hvis man vurderer at der er ekstra
indtjening at hente fra kunder der vil købe den vej, men om det skal ligge på et .mobi domæne kan for mig at se være fuldstændig ligegyldig.
Du nævner også selv Biz der blev introduceret for ikke så lang tid siden. Er det dit foretrukne domænenavn til din forretning??? Nej vel.