Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af egen arbejdskraft

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg er en ung fyr der arbejder i filmbranchen som post-produktionstekniker. Jeg er under uddannelse på et filmselskab, men arbejder også ekstra timer ved siden af.

Derfor overvejer jeg nu at starte en lille "virksomhed" hvor jeg vil udleje mine egen arbejdskraft og føre de ekstra timer jeg arbejder ind under det. Hovedsaligt for at kunne trække forskellige ting fra i skat, som computer, telefon og internet, som er essentielle for mit arbejde.

Kan det overhovedet betale sig? Er der særlige ting jeg skal være opmærksom på? Og er der ellers nogen gode input omkring en virksomhed af den art?

Et andet spørgsmål som måske kan blive lidt omfattende i svaret...Hvordan med skat i mit tilfælde? Ville jeg først skulle betale selskabsskat og derefter alm. skat af løn jeg udbetaler til mig selv?

Håber på svar...

-Laitings

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 09:57
Hej Laitings.

Ja, der er et par ting du skal være opmærksom på.

Først og fremmest skal du sikre dig at du må starte om som selvstændig, samtidig med at du er ansat i et firma inden for branchen. Få en skriftlig godkendelse fra din arbejdsgiver.

Hvis du bliver momsregistreret kan du trække moms/udgifter fra på de ting du køber til dit firma. Du skal dog være opmærksom på at du KUN kan trække det fulde beløb hvis du bruger din computer/telefon/internet mm udelukkende til dit firma. Bruger du det også privat/uddannelse kan du kun trække den procentdel fra du bruger på dit firma. Kan fx være 50%.

Overordnet bør du dog få dig en snak med en revisor som kan gennemskue din situation noget mere i dybden efter en samtale med dig. Kontakt evt dit lokale erhvervscenter som kan hjælpe dig igang (ofte gratis)

Held og lykke med det.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:29
Dato: 28-09-2006 08:32:30 Forfatter:Laitings

Et andet spørgsmål som måske kan blive lidt omfattende i svaret...Hvordan med skat i mit tilfælde? Ville jeg først skulle betale selskabsskat og derefter alm. skat af løn jeg udbetaler til mig selv?

med mindre du ønsker at starte et A/S ell ApS så nej. kun en gang skat, tilgengæld vil det tælle som alm. indkomst og blive beskattet som sådan.

helt andet. hvis du starter en virk. (og dette bliver accepteret af skattevæsnet (normalt ikke noget problem)) så kan du omkostningsføre de udgifter som har med virksomheden at gøre. med andre ord, skal du lave et regnskab med omsætning

-udgifter (specifiseret)

=overskud før skat

og så betaler du skat af dette beløb som var det normal indkomst.

som du kan se er fordelen at du kan trække dine omk. til virk. fra før du betaler skat.

få evt. en(revisor) til at hjælpe dig

håber det var til lidt hjælp

Tilmeldt 28. Sep 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:31
Super fedt og 1000 tak for hjælpen!

-jeg gør det sgu''! :-)

-Laitings

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)