Hej Kenneth,
Jeg kan desværre ikke lade være med at blive lidt irriteret over dine indlæg i denne tråd. Og da slet ikke når du nu har skrevet at du underviser andre folk i førstehjælp. Jeg har da aldrig oplevet sådan en negativ holdning til hjerte-lunge-redning som du udsteder i dine indlæg.
Nu ved jeg ikke hvor meget du har prøvet akutte uheld med hjertestop, men jeg kan i hvert fald sige at jeg som civil har været vidne til 2 hjertestop, hvor jeg har udført hjerte-lunge-redning og med resultat i en genoplivet og en omkommet person. Det syntes jeg da er en rimelig god statestik, trods det kun er 2 personer.
Og hvornår har et førstehælpskursus som er over 3 timer, ikke taget hul på kraftige bødninger o.l. Jeg ved ikke hvor du har det fra, men jeg ved da at alle der underviser i DFR regi skal gennemgå trykforbinder osv. i forbindelse med deres undervisning og ikke bare fortælle at der skal sættes en finger i blødningen. Og så er der selvfølgelig ikke nogen der underviser i at man bare skal lade en evt. pulsåreblødning vær åben imens man udføre hjerte-lunge-redning. Det giver jo sig selv da man i forbindelse med førstehjælpens 2. hovedpunkt hvor man skal sikre sig ABC er for a kunne gå videre til evt. hjerte-lunge-redning. I det her tilfælde c=circulation, som vi sikre os ved at standse blødningen.
Det med de 5% overlevelses-chance er noget sludder. Hvis du har en kilde til det, vil jeg i hvert fald meget gerne se den.
Måske er det ikke alle udføre helt korrekt hjerte-lunge-redning, men lidt hjerte-lunge-redning er bedre end ingen hjerte-lunge-redning. Alternativet er jo bare at man så kan sidde og nusse med småsår, alt imens der ingen der yder hjermassage. Det er da helt hen i vejret. I øvrigt er den gennemsnitslige responstid på ambulancer herhjemme under 11 min, så det er slet ikke i alle tilfælde at det tager 15-20 min, som du skriver.
Yderligere vil jeg ikke give dig ret i at profesionelle ambulancefolk og brandfolk, skader personer mere at de gavner. Hvis dette var tilfældet var der da helt sikkert mere foukus på dette i samfundet/medierne. Det er få tilfælde hvor dette er korrekt.
Her er det gode ved DFR at de kræver at man underviser indenfor deres retningslinier, og dermed sikre ens undervisning og uddannelse. Et der så er nogle få som dig der underviser på at anden måde er med til at forvirre befolkningen. Yderligere bliver guidelines ikke ændret hvert år, men hvert 5. år, til din orientering. Hvis du nogensinde skal blive godkendt indenfor DFR, så håber jeg at du holder dig opdateret efter deres guidelines og undervisningsplaner, hvis du udsteder beviser med DFR logo på.
Jeg er enig med dig at man ikke kan blive rutineret i hjerte-lunge-redning på en halv dag, men det kan du kun hvis du arbejder med det i dagligdagen eller øver jævnligt. Kurset på 6 timer som Steinway udbyder er et godt kursus, hvor man kommer godt rundt indenfor den livreddende førstehjælp, ikke indenfor bistik, tæger, forstuvninger osv. Men da mange virksomheder kun har "råd" til at bruge en dag på det, så er det helt klart et godt værktøj for virksomheders medarbejdere.
Jeg er selv medlem af samme forening som Steinway, og mange fra den forening ved hvad de har med at gøre, da det ofte er blod, sved og tåre som de ligger i det, da det måske er deres levevej. Yderligere er det også en stor del af dem, der har erfaring fra indenfor brand og redning, som ved hvad de har med at gøre og ved hvordan det fungere på et skadested. Hvorimod mange andre foreninger som HJV, Røde Kors, ASF osv, har instruktører der har læst sig til alt hvad de har lært, men ingen praktisk erfaring fra et skadested.
Jeg vil ikke håbe at du bliver min førstehjælper, hvis jeg en dag skulle falde om med hjerestop.
Mvh Per Aaskov Knudsen
Edit: Kom til at bytte om på jeres navne.