Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du førstehjælp?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/2211/2/

Personalet på et sygehus ved, hvordan livsvigtigt udstyr virker - eller gør de?
Tvivlen nager efter en episode den 12. august i år på Sønderborg Sygehus.
Her blev en yngre kvinde bragt ind med nedsat hjertefunktion. Hun blev modtaget af akutpersonalet, der ville behandle hende med en hjertestarter. Men akutpersonalet vidste ikke nok om, hvordan hjertestarteren virkede. Derfor tolkede de en meddelelse på udstyret som om det var defekt. De fik fat i en anden hjertestarter som viste samme meddelelse - som igen blev tolket forkert. Først ved tredje hjertestarter mente personalet, at udstyret virkede.

Den yngre kvinder døde senere, men det hænger ikke sammen med personalets manglende viden om apparatet, mener ledende overlæge på afdelingen Michael Hansen: "Det har ikke haft betydning for sygdomsforløbet. Man kan stadig give hjertemassage", siger han til P4 Syd.

Ved du hvordan en hjertestarter virker og kan du give hjertemassage? Kan din kollega?

Førstehjælp er for alle og kan læres på kort tid uden nogen forudsætninger.

Læs mere og bestil dit førstehjælpskursus inden behovet opstår.

Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 1108
Skrevet kl. 00:07

Godt initiativ ven.

Alle skulle have udvidet førstehjælp, er i klar over hvor mange trafikofre der ville blive hjulet bedre.

www.leatherstudio.dk - Private label læder produktion
Få lavet dine egne læder artikler, med dit firma's logo.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 09:27

Hej Rasmus - Ja, det er i særdeleshed interessant, når man tænker på, at der hvert år forekommer omkring 3500 hjertestop uden for hospitalerne her i landet.

Tænk at stå i situationen og ikke vide hvordan man skal gribe det an.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:03

Hej Steinway

Er jeres instuktør godkendt af dansk førstehjælps råd(DFR)??? Og hvordan kan i reklamere med at man på en halvdag kan lære og træne - Hjertemassage & kunstigt åndedræt

- Livreddende førstehjælp

- Anvendelse af hjertestarter

Så må der da ikke være mere end 6 kursister. Men ellers så har jeg undervist i førstehjælp i de sidste 5 år under hjv resi, og mangler så kun DFR modulet. Så kende vist lidt til det. Og også hvorfor mange går forkert, med hjertestarter fx. Da de ikke alle fungere ens, og kommer også an på om de er blevet opdateret, i softwaren, da de gerne skulle køre efter den procedure som man ændre hvert år.

Men ellers er det efterhånden spild af tid at tage førstehjælp, specielt efter at DFR, laver retningslinierne. Og det er netop fordi at man kun skal holde en person i live i ca. 10-20 minutter. Og man bruger mere tid på at ændre procedure end at tjekke op på om det virker. Og så kan folk bløde ud, mens man pumper løs, da man ikke har lært at forbinde en pulsår blødning, men kun at sætte en finger i.

Og der mange går fejl, også profesionelle brandfolk og reddere, er netop at de ikke kan bære uden at gøre mere skade på dem, og så er det ligemeget om man kan hjerte-lunge redning(HLR), for så ham man lavet så mange skader på en person, at livet ikke står til at redde. Endvidere, så er det også kun under 5% der kan reddes af en hurtig og korrekt HLR indsats. Og for mig er det faktisk vigtigere at folk får et indblik i hvordan man yder førstehjælp til små skader, eller kraftige blødninger, da det er dem man typisk vil opleve på arbejdsmarkedet, eller knoglebrud.

Men ellers til dit eksembel, så forstår jeg ikke hvorfor de på en kut modtagelse, ikke lavede medicinsk genoplivning, som de ellers plejer at lave. Og derfor bruger de ikke hjertestarter(AED), men rigtige defibrilater, som falck også kører rundt med.

/Kenneth

AED = Automateted electric defibrilator.

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 11:11

Kenneth det er da noget vrøvl at det kun er under 5% der kan reddes af en hurtig og korrekt HLR indsats.

Noget helt andet er at  AED er en forkortelse for Automatisk Ekstern Defibrillator.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 11:29

Kenneth - Ja, vores instruktør (undertegnede) er som skrevet medlem af FSFI der er anerkendt af DFR. For at afholde førstehjælpskurser i deres regi har de udstukket retningslinier for hvorledes kurserne skal afvikles og hvad de skal indeholde - disse er listet som eksemplerne på vores hjemmeside med 6, 12 og 21 timers kurser.

Derudover tilbyder vi også specieltilpassede kurser der ikke fokuserer på hvad DFR vil, men istedet på hvad virksomheden vil. Den eneste forskel er at der på kurserne afholdt efter DFRs retningslinier vil være DRFs logo på kursusbeviset og på de virksomhedstilpassede kurser vil der ikke.

Så kan virksomheden selv vælge om de har behov for et kursusbevis med det rigtige logo på eller et kursus tilpasset specielt til dem.

Med hensyn til dine betragtninger om at det er "spild af tid" kan jeg så absolut kun være uenig. Ligeledes kan jeg heller ikke at at procedurerne kan være til hinder og slet ikke at det er et problem at der nødflyttes forkert.

Jeg mener heller ikke du har helt korrekt fat i dine procentsatser; men alt det til side så er førstehjælpen efter min mening et spørgsmål om at gøre noget.

Står du i en situation hvor der er behov for livreddende førstehjælp men ikke gør noget er der kun et slutresultat.

Står du i en situation hvor der er behov for livreddende førstehjælp og giver elendig hjertemassage vil slutresultatet formentlig blive det samme, men her er der trods alt en chance. Det må efter min mening være det vi skal sigte efter.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Hej Michael

Nu er der en grund til at et hjerte går i stå.

Det kan være sygdom, blodpropper, slagtilfælde(her er blodpropper også inde under), svære skader på den forlængede rygmarv.

Ved skader, kan slag mod kroppen udvikle hjertestop, og det er faktisk en af de grupper der kan genoplives. Og ved chock, så er der ikke blod nok i kroppen til at fylde årene, og derfor kan man ikke udenvidere genoplive en person. Og det kan være ved kraftige blødninger. Eller ved skader, hvor personen har udviklet chock.

Men de fleste tilfælde skyldes sygdom....og alderdom/livstil relaterede sygdomme, hvor hjertet er overbelastet, og derfor kan man ikke genoplive dem. Og det med eller uden en AED. Og der skal sættes ind med ilt og medicin, for at have bare en lille mulighed for at det kan hjælpe.

Og så kommer du sikkert med det argument at det så er vigtigt at man får blodet cirkuleret rundt indtil der kommer en læge...ja rigth, kan du lave HLR i 10-20 minutter??

Nogle af de steder hvor man kan genoplive er ved drukne  og strangulerings ulykker. Alt andet, skal man være ekstrem heldig for at der kommer bare lidt liv i en person.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45

Hej Stainway

Vi er enige i at det handler om at gøre noget. Og det er mere for at vi med god samvittighed kan sige vi forsøgteWink

Med nødflytning, så kan man hurtigt lave masser af skade på en person, og der man typisk skal nødflytte, er ved færdselsuheld, eller ved røg/gasser. Og ved biler, så er det vigtigt at man tager store hensyn, da det er voldsomme krafter indvolveret, og derved kan brystkassen, og ryggen have taget stor skade. Og selvfølgelig giver jeg dig ret i at det liv før førlighed.

Men brækker man nakken på en person under nødflytning, så er det lige meget om man laver HLR.

Nu har jeg selv en god baggrund inden for faget, og kender også til hvordan man underviser. Og der problemet er i HLR, er at det kræver rutine at udfører det korrekt, og bare 14 dage efter et kursus, så har man mistet håndelaget.

/Kenneth

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 12:00

Der er vel ikke nogen der sigter efter at blive verdensmestre til at yde førstehjælp efter et kursus?!?

Det er som før nævnt blot et spørgsmål om at få den basale viden så man har en ide om hvordan man kan hjælpe.

Du bruger selv eksemplet med forkert nødflytning der brækker nakken på en tilskadekommen hvorefter Hjerte-Lunge-Redning ikke længere er aktuelt - det har du muligvis ret i, men hvis ikke personen bliver nødflyttet vil HLR heller ikke være aktuelt.

Så igen må det være et spørgsmål om at hjælpe så meget som muligt med den viden man besidder.

At det så skulle være for samvittighedens skyld er jeg ikke enig i.

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 20:40

Hej Kenneth,

Jeg kan desværre ikke lade være med at blive lidt irriteret over dine indlæg i denne tråd. Og da slet ikke når du nu har skrevet at du underviser andre folk i førstehjælp. Jeg har da aldrig oplevet sådan en negativ holdning til hjerte-lunge-redning som du udsteder i dine indlæg.

Nu ved jeg ikke hvor meget du har prøvet akutte uheld med hjertestop, men jeg kan i hvert fald sige at jeg som civil har været vidne til 2 hjertestop, hvor jeg har udført hjerte-lunge-redning og med resultat i en genoplivet og en omkommet person. Det syntes jeg da er en rimelig god statestik, trods det kun er 2 personer.

Og hvornår har et førstehælpskursus som er over 3 timer, ikke taget hul på kraftige bødninger o.l. Jeg ved ikke hvor du har det fra, men jeg ved da at alle der underviser i DFR regi skal gennemgå trykforbinder osv. i forbindelse med deres undervisning og ikke bare fortælle at der skal sættes en finger i blødningen. Og så er der selvfølgelig ikke nogen der underviser i at man bare skal lade en evt. pulsåreblødning vær åben imens man udføre hjerte-lunge-redning. Det giver jo sig selv da man i forbindelse med førstehjælpens 2. hovedpunkt hvor man skal sikre sig ABC er for a kunne gå videre til evt. hjerte-lunge-redning.  I det her tilfælde c=circulation, som vi sikre os ved at standse blødningen.

Det med de 5% overlevelses-chance er noget sludder. Hvis du har en kilde til det, vil jeg i hvert fald meget gerne se den.

Måske er det ikke alle udføre helt korrekt hjerte-lunge-redning, men lidt hjerte-lunge-redning er bedre end ingen hjerte-lunge-redning. Alternativet er jo bare at man så kan sidde og nusse med småsår, alt imens der ingen der yder hjermassage. Det er da helt hen i vejret. I øvrigt er den gennemsnitslige responstid på ambulancer herhjemme under 11 min, så det er slet ikke i alle tilfælde at det tager 15-20 min, som du skriver.

Yderligere vil jeg ikke give dig ret i at profesionelle ambulancefolk og brandfolk, skader personer mere at de gavner. Hvis dette var tilfældet var der da helt sikkert mere foukus på dette i samfundet/medierne. Det er få tilfælde hvor dette er korrekt.

Her er det gode ved DFR at de kræver at man underviser indenfor deres retningslinier, og dermed sikre ens undervisning og uddannelse. Et der så er nogle få som dig der underviser på at anden måde er med til at forvirre befolkningen. Yderligere bliver guidelines ikke ændret hvert år, men hvert 5. år, til din orientering. Hvis du nogensinde skal blive godkendt indenfor DFR, så håber jeg at du holder dig opdateret efter deres guidelines og undervisningsplaner, hvis du udsteder beviser med DFR logo på.

Jeg er enig med dig at man ikke kan blive rutineret i hjerte-lunge-redning på en halv dag, men det kan du kun hvis du arbejder med det i dagligdagen eller øver jævnligt. Kurset på 6 timer som Steinway udbyder er et godt kursus, hvor man kommer godt rundt indenfor den livreddende førstehjælp, ikke indenfor bistik, tæger, forstuvninger osv. Men da mange virksomheder kun har "råd" til at bruge en dag på det, så er det helt klart et godt værktøj for virksomheders medarbejdere.

Jeg er selv medlem af samme forening som Steinway, og mange fra den forening ved hvad de har med at gøre, da det ofte er blod, sved og tåre som de ligger i det, da det måske er deres levevej. Yderligere er det også en stor del af dem, der har erfaring fra indenfor brand og redning, som ved hvad de har med at gøre og ved hvordan det fungere på et skadested. Hvorimod mange andre foreninger som HJV, Røde Kors, ASF osv, har instruktører der har læst sig til alt hvad de har lært, men ingen praktisk erfaring fra et skadested.

Jeg vil ikke håbe at du bliver min førstehjælper, hvis jeg en dag skulle falde om med hjerestop.

Mvh Per Aaskov Knudsen

Edit: Kom til at bytte om på jeres navne. Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)