Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datalog: bachelor vs. kandidat?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er snart færdig med min bachelor i Datalogi på Aarhus Universitet. Mine overvejelser går på, om jeg skal fortsætte ved at tage en kandidat i softwareingeniør på Aalborg Universitet eller om jeg skal stoppe her og gå ud på arbejdsmarkedet. Jeg er interesseret i at arbejde med software- eller webudvikling.

Håber der er nogle IT-chefer derude, som kan fortælle lidt om hvad jeg får ud af at tage de to år ekstra. Både rent erfaringsmæssigt mens også mht. lønnen - og om der er forskel på de jobopgaver som en bachelor vil få, fremfor en kandidat.

Et eller andet sted har jeg en følelse af, at jeg vil få mindst lige så meget ud af at arbejde i de 2 år, fremfor at være under uddannelse, da jeg generelt lærer bedre i praktiske situationer.

Mvh. Dennis

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 14:22

Jeg har tidligere haft fornøjelsen af at være Systemchef og Udviklingschef i et par større virksomheder.

Hvis dit ønske er at være ansat og du tænker i prestigejob og -virksomheder, så vil jeg anbefale dig at fortsætte. Ikke fordi opgaverne/lønninger er forskellige, men fordi man nogle steder lægger stor vægt på, at kunne fortælle sine kunder at du er kandidat. Det giver lidt street credit i nogle sammenhænge.

Mange ledere der er kandidater, vil helst ansætte folk som sig selv (kandidater). Skal du tilmed arbejde som konsulent for kunder, kan det også have lidt betydning.

Mest af alt...skal du fortsætte fordi det giver dig lidt flere muligheder senere......evt. ift. lederjobs/Direktørjobs osv.

Vil du gerne have lidt erfaring og så ud at være selvstændig......så ville jeg være ligeglad.

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 14:29

Hej Jack,

Mange tak for dit hurtige svar.

Har under min uddannelsen være selvstændig og arbejdet på diverse freelance job hos virksomheder. Det er ikke utænkeligt, at jeg på et tidspunkt kunne finde på at være selvstændig, men som udgangspunkt vil jeg gerne ansættes et sted, hvor jeg kan sidde som udvikler på et spændende projekt. Hvad er din holdning, hvis vi ikke umiddelbart snakker diverse lederjobs men nærmere en udvikler der sidder under udviklingschefen?

Mvh. Dennis

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 14:32

Jamen du kan sagtens få fede jobs uden kandidatudd. som udvikler m.m.

Du kan også sagtens blive chef osv......der er bare nogle af de meget strømlignede virksomheder, du så vælger fra.....

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 14:40

Hej Dennis

Vi har internet i vores virksomhed haft snakken mange gange, vi er alle unge iværksættere og jeg er faktisk den eneste der går på uni, vores udviklere er droppet ud af gym og gået fuld tid, ny lyder det måske som om de slet ikke er professionelle, men for os er det en kamp at beholde dem i jobbet, de er stor talenter!

Jeg vil råde dig til at fortsætte på studiet hvis du har lysten og energien, men hvis den halter bare en lille smule så tag et par år i erhvervslivet (hvis du kan få et job). Overvej finanskrisen, der er mange arbejdsløse for tiden, måske det er lettere at få noget om to år?

Bare lige et par hurtige tanker!

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:19

Jeg havde et lignende dilemma, for nogle år siden, da jeg blev færdig med min uddannelse.

Der gik spørgsmålet på om jeg skulle begynde at arbejde med min datamatiker uddannelse, eller om jeg skulle tage en bachelor i datalogi.

Jeg planlagde at starte på datalogi studiet 3-4 måneder efter jeg blev færdig som datamatiker, med mindre jeg kunne få et job som inden den tid. Jeg var lidt kræsen med hvad jeg søgte af jobs, da det skulle være et "godt" job. Jeg var ekstrem aktiv i min søgning, og det endte så med at jeg fik job før datalogi studiet startede, og det har jeg ikke fortrudt siden.

Jeg føler at jeg har fået mere ud af de seneste år på arbejdsmarkedet, end jeg ville have fået ved at læse videre (hvilet selvfølgelig ikke er baseret på konkrete erfaringer, da jeg kun har oplevet den ene side af sagen).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)