Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyhedsbrev til- eller fravalg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Indlæg ialt: 201
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man i en webshop, under kundeoplysninger, har et felt som skal afkrydses for at godkende at man ønsker nyhedsbrev, hvad er så jeres holdning til, om dette felt er udfyldt – og kunden aktivt skal fravælge at modtage nyhedsbrev.

Er det bedre at feltet er tomt og at de aktivt skal markere, at de ønsker nyhedsbrev?

Eller er det lige meget?

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:00

Reglerne kræver at det aktivt vælges til.

Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Skrevet kl. 09:02

Tak Ronnikc - så er det jo på plads Smile

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 09:04

Er du sikker på det?

Hvis ja......hvilke regler er det så? (Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget om det)

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 09:25

Business:

Er du sikker på det?

Hvis ja......hvilke regler er det så? (Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget om det)

Jack

http://www.e-maerket.dk/sw104.asp

10. Ja tak til nyhedsbrev er afkrydset på forhånd. Er det i orden? Nej, netbutikken må kun udsende nyhedsbreve til de kunder, som udtrykkeligt og aktivt har anmodet om det. Hvis en ja tak boks på forhånd er afkrydset, er det i strid med markedsføringsloven.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 09:30

Ja, hos e-mærket kan jeg se det, men jeg kan ikke finde det i markedsføringsloven.....hvis jeg googler det.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 10:02

Lige dette var nu ikke fordi det er e-handelfondens regler, men der står ikke noget direkte i markedsføringsloven, men det er forbrugerombudmandens holdning, at det ikke er iorden.

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/spamvejledning/2-6-stk-1-elektronisk-post-mv/samtykke/231-indhentelse-af-samtykke/

Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af forskellige hjemmesider og andet markedsføringsmateriale konstateret, at nogle erhvervsdrivende i bestillinger, kontrakter og lignende på forhånd har afkrydset felter, hvoraf det fremgår, at kunden giver sit samtykke til at modtage reklame, hvis han ikke foretager sig noget aktivt. En sådan fremgangsmåde er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god markedsføringsskik, jf. § 1. Samtykket vil heller ikke være gyldigt efter § 6, stk. 1, fordi det ikke nødvendigvis er udtryk for kundens vilje eller ønske, og fordi bestemmelsen forudsætter en aktiv handling fra kundens side for at tilmelde sig

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hos os skal man selv aktivt vælge det - af den simple grund, at jeg tror bestemt ikke, man får noget positivt ud af at "snyde" folk til at få nyhedsmails..

Personligt har jeg det sådan, at får jeg en nyhedsmail, som jeg ikke selv har tilmeldt mig, bliver jeg så irriteret at det får alt andet end positiv effekt.
For mig kan det simpelthen være direkte årsag til, at jeg ikke gider handle der igen (ihvertfald ikke hvis det er ting som fås alle vegne, fx cd'er og lign.)

Jeg synes, du skal lade folk selv vælge det - og så evt. gøre et eller andet for at få dem til at melde sig til, fx. månedlig lodtrækning om et gavekort, rabatter eller lign.

Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Skrevet kl. 08:26

Tak for jeres svar

har fjernet den automatiske udfyldelse af feltet, hvilket jeg egentlig også selv synes er det mest korrekte overfor forbrugeren.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 09:20

Ja, men det er da interessant. Jeg synes, at hver gang jeg køber over nettet, så er der krydset af i "ja til nyhedsbrev" ;o)

Anyway...fint at vide

Jack

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)