Hvis man i en webshop, under kundeoplysninger, har et felt som skal afkrydses for at godkende at man ønsker nyhedsbrev, hvad er så jeres holdning til, om dette felt er udfyldt – og kunden aktivt skal fravælge at modtage nyhedsbrev.
Er det bedre at feltet er tomt og at de aktivt skal markere, at de ønsker nyhedsbrev?
10. Ja tak til nyhedsbrev er afkrydset på forhånd. Er det i orden? Nej, netbutikken må kun udsende nyhedsbreve til de kunder, som udtrykkeligt og aktivt har anmodet om det. Hvis en ja tak boks på forhånd er afkrydset, er det i strid med markedsføringsloven.
Lige dette var nu ikke fordi det er e-handelfondens regler, men der står ikke noget direkte i markedsføringsloven, men det er forbrugerombudmandens holdning, at det ikke er iorden.
Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af forskellige hjemmesider og andet markedsføringsmateriale konstateret, at nogle erhvervsdrivende i bestillinger, kontrakter og lignende på forhånd har afkrydset felter, hvoraf det fremgår, at kunden giver sit samtykke til at modtage reklame, hvis han ikke foretager sig noget aktivt. En sådan fremgangsmåde er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god markedsføringsskik, jf. § 1. Samtykket vil heller ikke være gyldigt efter § 6, stk. 1, fordi det ikke nødvendigvis er udtryk for kundens vilje eller ønske, og fordi bestemmelsen forudsætter en aktiv handling fra kundens side for at tilmelde sig
Hos os skal man selv aktivt vælge det - af den simple grund, at jeg tror bestemt ikke, man får noget positivt ud af at "snyde" folk til at få nyhedsmails..
Personligt har jeg det sådan, at får jeg en nyhedsmail, som jeg ikke selv har tilmeldt mig, bliver jeg så irriteret at det får alt andet end positiv effekt. For mig kan det simpelthen være direkte årsag til, at jeg ikke gider handle der igen (ihvertfald ikke hvis det er ting som fås alle vegne, fx cd'er og lign.)
Jeg synes, du skal lade folk selv vælge det - og så evt. gøre et eller andet for at få dem til at melde sig til, fx. månedlig lodtrækning om et gavekort, rabatter eller lign.