Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr <H1>..<H2>..<H3> mht SEO

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en side som den vedhæftede billede...

Kan man have Hx tags i forskellige rækkefølge eller skal de anvendes i H1..H6..?

Kan man både have logoèt placceret i <H1> og samtidigt have en <H1> overskrift på siden..?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50

Så vidt jeg har forstået er der delte meningen om hvor vidt man overhoved behøver at gå så højt op i brug af H1-H6 tags til overskrifter. Jeg har hørt folk der kalder sig SEO-eksperter der mener at f.eks. Google sagtens kan afkode hvilken tekst der er overskriften ved at læse CSS - på samme måde som en bruger ville gøre det - altså at den største tekst tolkes som overskrift, mindre tekster som sub-overskrifter, brødtekst mv.

Jeg ville dog stadig bruge H1-H6 elementerne som det de er beregnet til, altså til headers, men har aldrig gået så højt op i om jeg har sprunget et eller to tags over. Altså havde et H1, H2 og så et H4 tag. Tror ikke det betyder noget i forhold til SEO.

Jeg ville dog nok ikke placere sidens logo i et H1 tag med mindre at logoet har karakter som en tekst / overskrift, og i så fald husk at udfylde alt teksten så søgemaskinerne har en chance for at forstå billedet.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:25

Du kan godt anvende H-tags som du skitserer, men alt efter din brødteksts længde bør du være sparsom med H1-tags på én side. Hvis dit logo går igen på alle sider i en H1 tag, vil jeg ikke anbefale det. Det fortæller jo søgemaskinen at din vigtigste overskrift er den samme på alle sider.

Der er efterhånden en udbredt opfattelse af, at H-tags ikke betyder så meget mere som tidligere, men derfor kan man jo godt lave det ordentligt. 

Jan P. Olsen - Min virksomhed Agilitor beskæftiger sig med online marketing, Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO).

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 11:44

Jan P. Olsen:
Der er efterhånden en udbredt opfattelse af, at H-tags ikke betyder så meget mere som tidligere, men derfor kan man jo godt lave det ordentligt. 

Måske betyder det ikke så meget for Google, men det er stadig ret vigtigt for fx svagtseende brugere og tekstbaserede browsere (fx til blinde eller søgemaskiner).

Hvis man ikke tænker brugervenlighed ind, får man bare en masse besøgende, der ikke konverterer. Og trafik, der ikke konverterer, er en udgift.

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 12:15

Michael Kjeldsen:

Måske betyder det ikke så meget for Google, men det er stadig ret vigtigt for fx svagtseende brugere og tekstbaserede browsere (fx til blinde eller søgemaskiner).

Hvis man ikke tænker brugervenlighed ind, får man bare en masse besøgende, der ikke konverterer. Og trafik, der ikke konverterer, er en udgift.

Michael - det er jo bl.a. derfor jeg skriver at man skal lave det ordentligt alligevel!

Jan P. Olsen - Min virksomhed Agilitor beskæftiger sig med online marketing, Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO).

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 22:53

Søgemaskinerne forsøger jo altid at optimere det data de læser så de kan indeksere det mest korrekt. Du kan jo sådan set vælge at bruge HTML tags som du har lyst til, men hvis søgemaskinen vurdere at du ikke bruger dem korrekt, skal du nok regne med at de bare bliver ignoreret.

Derfor vil jeg anbefale dig at bruge H-tags til overskrifter og ikke mere. På den måde kan du påvirke mest muligt hvad søgemaskinen skal opfatte som overskrift, istedet for at den selv begynder at gætte.

Samtidig er søgemaskinerne jo ikke dine eneste brugere, og typisk vil vi brugere jo også gerne havde at du bruger tags korrekt.

Mvh

Janus

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 23:06

Hej Gora.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er en rigtig god idé at have dem i rigtig rækkefølge. Det er ikke noget problem hvis du bruger nogle css-tags (position:absolute)

Jeg tror dit andet spørgsmål lyder på, om du kan have et logo i stedet for din overskrift.

1. Opret en fil kaldet style.css

2.  I filen skriv:

#logo h1 { 
background: transparent url(logo.gif) no-repeat top left; 
margin-top: 15px;
width: 150px;
height: 75px;
float: left;}

#logo h1 span { 
display:none}

3. Gem filen

4. Indsæt følgende i før </head> i din kildekode:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" media="screen" />

5. Indsæt følgende der, hvor du vil have dit logo:

<div id="logo"> 
<h1><span>Titel på hjemmeside</span></h1> 
</div>

----

Nu har du et logo, hvor overskriften er gemt bag, hvis det var det du spurgte efter.

Hvis du istedet mener om du kan have overskriften, oven på logoet, så er det bare at give h1'en og logo'et en position:absolute og et z-index, og så placere dem på siden.

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)