Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilgodebevis

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvordan bogfører I et tilgodebevis?

I første omgang når det laves? Og hvad så når det bruges?

Hilsen Githa

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Uden jeg selv har gjort det, så er det vel en hensættelse (passiv) der bliver omkostningsbogført når det bruges.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper G:

Hej Githa

Uden jeg selv har gjort det, så er det vel en hensættelse (passiv) der bliver omkostningsbogført når det bruges.

// Jesper

Ja det er det sikkert... men vil godt hvis jeg kan få et endnu mere konkret svar.

Ligenu er jeg lidt i vildrede. Sagen er den at jeg i mit showsystem bare har lavet et tilgodebevis og så da jeg lavede fakturaen skrev jeg at x antal kroner var betalt med dankort og x antal med tilgodebevis. (laver faktura manuelt i excel).

Så hvordan bogfører jeg nu denne faktura? Skal jeg bare starte med at bogføre den som normalt - debet hele summen (varer og fragt) på kunden og kreditere varens pris, fragten og momsen. Og så først ved bogføring af betaling tænke videre over det her med tilgodebevis og dankortbetaling?

Det er mere om jeg bare kan gå videre og så afvente svaret til evt. lidt senere på aftenen eller hvornår nogen kan hjælpe?!

Hilsen fra Githa

 

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Da Amino eksperterne endnu ikke har opdaget tråden kan jeg jo forsøge at gætte lidt på hvad jeg selv ville gøre :-)

Hvis det brugte tilgodebevis ikke tidligere er bogført, så ignorerer du blot denne. Kunden har betalt 100 kroner på DanKort og 50 kroner med tilgodebevis. Kunden kunne lige så godt have købt varer for 150 kroner (som kunden gør) og få 50 kroner i rabat. Jeg regner ikke med du kører nogen avanceret lagerstyring og prisberegninger, så jeg ville bare bogføre en omsætning på DanKort-betalingen og ignorere tilgode-delen. 

Hvis du uddeler tilgodebeviser der kan indløses uden betalig/køb med omkostninger for dig skal du naturligvis bogføre dem som gæld på tidspunktet du uddeler dem.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mit svar vil være delt op i 2 dele, første del vil handle om hvordan du fremover, korrekt, skal bogføre tilgodebeviser. Og anden del vil være om hvordan du kan klare dig denne éne gang.

 

Del 1) Når du udsteder et tilgodebevis må der naturligvis have været et foregående salg (her vist med et oprindeligt salg på 500,-).

Debet/Kredit

Beløb

Konto

Kontoen høre til balance eller resultatopgørelse

Kort forklaring

Kredit

500,-

Varesalg

Resultatopgørelse

 

Debet

500,-

Bank/kasse

balance

 

Af den ene eller anden grund ønsker kunden efterfølgende at levere varen tilbage (eller vil have et nedslag i prisen = penge tilbage), dette kunne skyldes en fejl i produktet eller hvad ved jeg.

I stedet for at give kontanter, giver du kunden et tilgodebevis (her vist med et tilgodebevis på alle 500,- kr.).

Kredit

500,-

Tilgodebeviser

Balance

Kontoen tilgodebeviser vil være en passiv post under kortvarig gæld.

Debet

500,-

Varesalg

resultatopgørelse

 

Sidste del er når kunden så ønsker at bruge sit tilgodebevis til at købe en anden vare (her viser jeg hvor kunden bruger tilgodebeviset som delvis betaling af en dyrere vare til 800,- kr.).

Kredit

800,-

Varesalg

Resultatopgørelse

 

Debet

500,-

Tilgodebeviser

Balance

Se tekst nedenfor med kursiv

Debet

300,-

Bank/kasse

balance

 

Denne går hermed i nul. Bemærk at du IKKE behøver at oprette en separat konto for hver kunde, og kontoen vil derfor i realiteten næsten aldrig gå i nul i virkeligheden da du altid har et par tilgodebeviser ude at flyde. Men i tilfældet med kun ét tilgodebevis går kontoen i nul.

 

Del 2) Som jeg forstår dit spørgsmål har du allerede haft det oprindelige salg, og har efterfølgende udstedt et tilgodebevis, dog uden at foretage en postering af denne. Du har altså blot posteret som følgende:

Kredit

500,-

Varesalg

Resultatopgørelse

 

Debet

500,-

Bank/kasse

balance

 

Og herefter udstedt tilgodebeviset uden den medfølgende postering.

Hvis jeg har forstået dette korrekt, så kan du for denne éne gangs skyld nøjes med at postere differencen mellem mer salget og tilgodebeviset. Altså gøre således:

Nyt salg på 800,- MINUS tilgodebevisets værdi på 500,- = 300,-

Kredit

300,-

Varesalg

Resultatopgørelse

 

Debet

300,-

Bank/kasse

balance

 

Herefter skynder du dig bare at glemme at tilgodebeviset nogensinde har eksisteret, og problemet er løst.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper G:

Hvis du uddeler tilgodebeviser der kan indløses uden betalig/køb med omkostninger for dig skal du naturligvis bogføre dem som gæld på tidspunktet du uddeler dem.

Blot for at undgå misforståelser, hvis det du her beskriver at et kort/bevis som blot uddeles gratis (som en form for reklame eller lign.) og som så giver ret til at købe for eksembelvis 25-50 kr. uden anden betaling. så er der tale om et gavekort og ikke et tilgodebevis.

Og så bogføre du det på følgende måde:

Ved udstedelse:

Debet/Kredit

Beløb

Konto

Balance/resultatopgørelse

Debet

25

Reklameomkostninger

Resultatopgørelse

Kredit

25

Gavekort

Balance

I dette tilfælde kunne der være tale om at du gratis uddeler 500 stk. gavekort som reklame for at lokke kunder ind i butikken. Og du kan naturligvis så blot postere alle 500 stk. samtidig (sådan at de to beløb der posteres er 500*25 = 12.500,- i stedet for 25).

Der kunne naturligvis også være tale om et gavekort der gives i tilgift til et salg over en vis størrelse. Eksempelvis, køb for 1.000,- og få et gratis gavekort pålydende 100,- reklameomkostningen er hermed relateret til at du ønsker at tilskynde til at kunden vender tilbage. Posteringen er den samme som vist ovenfor.

 

Ved brug af gavekortet:

Debet

25

Gavekort

Balance

Kredit

25

Varesalg

resultatopgørelse

 

Hvis kunden køber for over 25,- posteres differencen mellem de to beløb blot som normalt salg, altså:

Kredit

200

Varesalg

Resultatopgørelse

Debet

25

Gavekort

Balance

Debet

175

Bank/Kasse

Balance

 

 

BEMÆRK! At du på gavekortene skal skrive hvis gavekortet ikke kan veksles til kontanter, dette gælder også hvis restbeløbet ved brug af gavekortet ikke kan udbetales.

Derudover skal gavekortets gyldighedsperiode også anføres hvis denne er under 3 år.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen Benjamin, meget flot opstillet og meget forståeligt.

Så reelt er tilgodebevis og gavekort en ens bogføring - bare med forskellig konti selvfølgelig, korrekt forstået?

Jeg tror nu bare jeg ompostere den jeg tidligere fik lavet og så laver den korrekt istedet for "hovsa-løsningen" - men tak for muligheden, hehe.

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er korrekt forstået.

 

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)