Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirkomhed som anpartshaver?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Måske et fjollet spørgsmål... Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og står nu og skal starte en anden virksomhed som ApS sammen med 2 andre..... spørgsmålet er så... kan/må det være min virksomhed der bliver haver eller skal det være mig personligt?

Jeg ved ikke om det gør nogen forskel.... men mit firma kommer til at levere nogle ydelser til det nye firma..(Aps)

Håber nogen kan/vil hjælpe..

/Praem

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:11

praem:
spørgsmålet er så... kan/må det være min virksomhed der bliver haver eller skal det være mig personligt?

Når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed er det dig personligt. Der er således ingen forskel om det er "dig"  eller "dig via dit enkeltmandsfirma".

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 18:13

Hejsa Praem

Det er der da bestemt ikke noget til hinder for - der er bare ikke nogen logik i det!

Det var sådan set mere logisk at et selskab ejede en enkeltmandsvirksomhed - eller rettere var medejer - altså et i/s.

hilsen Bennie

Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:19

Hej,

Umiddelbart kan jeg godt se der ikke er den store foreskel... og det er måske også en smule kreativt.... Men tanken bag det er at det evtuelle overskud der er i ApS'et bliver overført til mit andet firma, hvor jeg så kan indkøbe med fradrag.... giver det mening ?

/Praem

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 18:20

Bennie Larsen:
Det er der da bestemt ikke noget til hinder for - der er bare ikke nogen logik i det!

Der er jeg ikke enig. Der er tale om almindeligt delejerskab af et firma. Der er da intet til hindrer for at den ene eller de alle tre sælger til ydelser til et fælles selskab.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 18:25

praem:
Men tanken bag det er at det evtuelle overskud der er i ApS'et bliver overført til mit andet firma, hvor jeg så kan indkøbe med fradrag.... giver det mening ?

Jo det giver mening. En overvejelse kunne være at virksomhedsskatteordningen i relation til dit enkeltmandsfirma.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 18:26

Henrik Krogh:

praem:
spørgsmålet er så... kan/må det være min virksomhed der bliver haver eller skal det være mig personligt?

Når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed er det dig personligt. Der er således ingen forskel om det er "dig"  eller "dig via dit enkeltmandsfirma".

Der kan måske være noget med beskatning. Indskudskapital er jo beskattede penge, hvis du bruger dine personlige penge, hvorimod dit enkeltmandsfirma kan betragte dette som en investering.

Bennie

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 18:29

Henrik Krogh:

Bennie Larsen:

Der er jeg ikke enig. Der er tale om almindeligt delejerskab af et firma. Der er da intet til hindrer for at den ene eller de alle tre sælger til ydelser til et fælles selskab.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du skriver!

Men normalt ville man stifte et holding selskab, hvis man har planer om at udvikler sig i forskellige retninger, og med forskellige virksomhedstyper. Iøvrigt er et holdingselskab, uanset, det mest fornuftige.

Bennie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55

Bennie..ikke forstået?

Hvorfor er et holdingselskab det mest fornuftige i ovennævnte?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:35

Jeg tror ikke helt Bennie er med på hvad det er "der sker her":

En personlig virksomhed og personen er samme juridiske og fysiske enhed. Sagt med andre ord. Virksomheden er personen og de aktier der er i spil ejes derfor af personen. Taler vi om et interessentskab med flere personer bag som "ejer" nogle aktier er der tale om et såkaldt sameje hvor hver person ejer en ideel andel af aktierne.

Et er ejerforholdet noget andet er driften. Der kan laves konstruktioner hvor en person driver en personlig virksomhed i form af udførelse af arbejde for et selskab som denne er medejer af. I langt de fleste tilfælde kan arbejdet dog henføres til personen selv, hvorved der er tale om egentlig lønindtægt.

Kan man lave en sådan konstruktion har man umiddelbart ikke noget at bruge et holdingselskab til.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)