Ja det er måske ikke lige Amino der er stedet for dette spørgsmål, men da her er så mange kloge hoveder prøver jeg alligevel.
Jeg har et hobbyprojekt kørende der kort beskrevet går ud på at vi i retrocomputer kredse laver nogle pengeindsamlinger. Disse pengeindsamlinger går til at betale programmører for at udvikle et ønsket stykke (gratis download) software. Alt foregår på tværs af landegrænser.
Donationer går fra brugerne til koordinator (mig) via Paypal eller Moneybookers og forlader ikke disse konti før programmørerne skal betales, igen via Paypal/moneybookers.
Det er et rent hobbyprojekt, men hvordan er jeg stillet i forhold til SKAT. Pengene står jo på MINE konti indtil jeg betaler dem (alle sammen!) videre. Det drejer sig om transaktioner på totalt max. 75.000 om året og det er jo ikke en indtægt jeg har, men noget udviklerne selv skal svare skat af i deres hjemland.
Er løsningen at danne en forening og blive registreret med en foreningskonto og så overføre midlerne fra Paypal til denne konto?
Hej
Synes du ikke selv det lyder fornuftigt?
Det giver nogle rene linier omkring mange ting, og uoverensstemmelser kan undgås. Jeg har selv som formand for en forening med 3500 medlemmer måtte have en revisor til at beregne "renterne" på min konto, - renterne til foreningen beløb sig til 37,47 og revisoren kostede 814 kr. Dét fordi to af foreningens medlemmer mente jeg begik underslæb, når de kun havde fået "sølle 50,-" tilskrevet på foreningens årsregnskab.
Når jeg ikke har svaret dig tidligere, er det fordi jeg slet ikke er enig med dig i, at du er en del af et non-profit foretagende.
Når jeg ikke har svaret dig tidligere, er det fordi jeg slet ikke er enig med dig i, at du er en del af et non-profit foretagende./Michael
Når jeg laver ting der ikke indebærer en indtægt for mig personligt er det vel for mit vedkommende non-profit. For programmørerne er der selvfølgelig nogle penge i det, men går udfra de selv er ansvarlige for at svare skat af deres arbejde.
Men nu kunne løsningen for mit vedkommende jo være andet end end frivillig forening hvilket var grunden til at jeg spurgte herinde, vidste ikke om der var andre muligheder.
For programmørerne er der selvfølgelig nogle penge i det, men går udfra de selv er ansvarlige for at svare skat af deres arbejde.
Der er så spørgsmålet om I som forening har en indberetningspligt til SKAT. Kendskabet til jeres setup begrænser muligheden. Men der ligger nogle udfordringer i hvordan disse betalinger til programmøre skal behandles og herunder om der kan være et momselement i relation til jeres "omsætning".