Hej
Jeg vil nøjes med at illustrere konteringen på den absolut enkleste måde, bemærk at det betyder at kontonavnene kunne have andre navne men at selve den bagvedliggende måde er korrekt.
Opstart:
Debet/kredit
|
Beløb
|
Konto navn
|
Kort forklaring
|
Resultatopgørelse/balance som kontoen høre til under
|
Debet
|
500
|
Bank
|
|
Balance
|
Kredit
|
500
|
Privat indskud
|
Normalt vil der være en samle konto, kaldet Egenkapital hvor underkontoerne er Privat indskud, Årets resultat, Privatforbrug eller lign.
|
Balance
|
Debet
|
1.000
|
Software
|
Software kan enten straks afskrives (så du opnår skattefordelen nu = resultatopgørelse) eller afskrives over flere år (dette kan enkelte gange være en fordel = balance)
|
Resultatopgørelse eller balance
|
Kredit
|
1.000
|
Privat indskud
|
|
Balance
|
Bemærk! At hvis du ønsker at bruge software eller lign. Ikke monetære aktiver til at stifte et A/S eller Aps. Så kræver de en revisor påtegnelse hvor revisor skriver under på at aktiverne har den bogførte værdi. Dette er dog ikke et problem hvis du ønsker at stifte et enkelmands selskab. Her vil det evt. være skat der skal acceptere at de indskudte aktiver har den afskrevne værdi.
Software kan altid straks afskrives. Andre aktiver kan straks afskrives hvis deres værdi er under 12.300 (2009), ellers kan de afskrives med 25% af deres bogførte værdi om året.
I løbet af året:
Kredit
|
50.000
|
Varesalg
|
Kan også hedde omsætning og kan være en samle konto
|
Resultatopgørelse
|
Debet
|
50.000
|
Bank
|
Eller kasse an på hvor pengene for varesalget sættes ind
|
Balance
|
kredit
|
12.500
|
Salgsmoms
|
Indtil moms differencen mellem køb- og salgsmoms er opgjort og betalt er kontoen salgsmoms en gældspost
|
balance
|
Debet
|
12.500
|
Bank
|
|
balance
|
Debet
|
500
|
Bank
|
|
Balance
|
Kredit
|
500
|
Renteindtægter
|
|
Resultatopgørelse
|
Debet
|
10.000
|
Reklameomkostninger
|
Google adwords
|
Resultatopgørelse
|
Kredit
|
10.000
|
Bank
|
|
Balance
|
Kredit
|
2.500
|
Bank
|
|
Balance
|
Debet
|
2.500
|
Købsmoms
|
|
balance
|
Bemærk at der vil skulle betales skat i løbet af året, og det samme gælder ligeledes for moms.
Årets afslutning:
Debet
|
12.500
|
Salgsmoms
|
|
Balance
|
Kredit
|
12.500
|
Momsafregning
|
Salgs og købsmoms samles
|
Balance
|
Kredit
|
2.500
|
Købsmoms
|
|
Balance
|
Debet
|
2.500
|
Momsafregning
|
|
balance
|
Resultatopgørelse:
Omsætning 50.000
- Reklameomkostninger 10.000
- Afskrivninger 1.000
+ Renteindtægter 500
= Resultat før skat 39.500
- Skat (25%) 9.875 Bemærk at du ikke har betalt skatten/alt skatten endnu
= Resultat efter skat 29.625
Balance:
Aktiver
|
Passiver
|
Bank
|
51.000
|
Egenkapital
|
31.125
|
|
|
Skyldig skat
|
9.875
|
|
|
Skyldig moms
|
10.000
|
|
|
|
|
Aktiver i alt
|
51.000
|
Passiver i alt
|
51.000
|
Bemærk at balancen stemmer, aktiver og passiver i alt er ens. Bemærk ligeledes at du i vil have betalt noget/hele moms og skattegælden ved årets udløb, og dermed vil disse to poster (og banken) være mindre.
Lad mig til slut anbefale at du får hjælp af en revisor, både til opstarten og i det videre forløb (du kan evt. nøjes med en bogførings kyndig til at bogføre for dig og blot lade revisoren tjekke det igennem).
Grunden til at jeg klart vil anbefale dig at få hjælp er at ejere af alt for mange små virksomheder ikke forstår vigtigheden af regnskabsdelen i det at drive virksomhed. Men korrekt regnskab føring ER vigtigt, faktisk viser undersøgelser at mangel på forståelse og erkendelse af denne vigtighed er den mest almindelige grund til at små erhvervsdrivende går konkurs.
Jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke gider hjælpe mere, tværtimod vil jeg gerne hjælpe hvis du har flere spørgsmål. Og jeg kan kun anbefale at du sørger for at få en vis basis viden om regnskab når du vil starte virksomhed. Men sørg for også at få professionelt hjælp, i længden kan det virkeligt betale sig.
Mvh.
Benjamin