Hej alle Christian fra iMarketing fortalte mig engang om muligheden for at bruge søgeordsværktøjet i google adwords til at vurdere hvor attraktivt et produkt er. Den er jeg med på, for på denne måde kan man jo få et indtryk af hvor meget der bliver søgt på fx "lcd fjernsyn". Er der mange søgninger så indikerer det at der også er en interesse, og derved en efterspørgsel. Det er jo super :) Spørgsmålet er så hvor mange søgninger skal der til før man vurderer at produktet er attraktivt? Et andet element er selvfølgelig hvor stor konkurrence der er på søgeordet. Men igen - hvad er stor konkurrence? Rent konkret, så har jeg et produkt i tankerne. Der er ca. 7000-10000 månedlige søgninger. Der er ikke sønderlig stor konkurrence på produktet. Dvs. på Google organiske søgninger, så er første side domineret af resultater der fører videre til dba & qxl etc. Herudover vil vi kunne levere et produkt der prismæssigt er langt under markedsprisen. Det er et nicheprodukt, men er jeg helt gal på den hvis jeg mener der er et potentiale for produktet? Nok ikke i store volumer, men det er heller ikke nødvendigt. Hvordan vurderer man ellers attraktiviteten? Er der nogen gode råd/tommelfingerregler for hvordan man skal se på henholdsvis antallet af søgninger vs. udbud/ konkurrence på søgeord? Hilsen Morten |
Hej Morten,
Hvis der er 7.000 - 10.000 søgninger i DK på på produktet pr. måned, så vil jeg da vurdere at der er et marked for det. Det er et sted mellem 225 og 320 søgninger, sådan rundt regnet, om dagen!
Kan du få et salg på 3%, så svarer det vel til omkring 6 - 8 stk. om dagen. Nu kender jeg så ikke DB på produktet, men du kan jo selv regne videre.
Er jeg helt gal på den ?