Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal selskabets fuldenavn bruges?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 12. Jun 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer, jeg har læst lidt på den s.m.b.a. debat der har kørt, og et af argumenterne imod er den dårlige reklameværdi der lægger i at præsentere sig som "Firma xyz s.m.b.a." - det samme har jeg tit tænkt om andre selskabsformer.

Hvorvidt der er god eller dårlig reklameværdi ønsker jeg ikke at diskutere.

Hvornår er det et krav at nævne selskabet ved dets fulde navn inkl. selskabsform?

faktura? På hjemmesiden? På markedsføringsmateriale?

Jeg spørg fordi jeg tit ser erhvervsdrivende der kalder sig "Håndværker Aps", men lige så mange som undlader det i deres markedsføringsmateriale.

Vincens R. Mink
Konsulent

Mink IT
tlf: 60 71 33 71
web: www.mink-it.dk
email: vrm@mink-it.dk 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:53

Fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen hjemmeside:  (http://www.eogs.dk/sw21974.asp?cat=14492)

Fra København
Tilmeldt 12. Jun 07
Skrevet kl. 08:58

Henrik Krogh:

Fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen hjemmeside:  (http://www.eogs.dk/sw21974.asp?cat=14492)

....

Hej Henrik.

Tak for dit link - efter du pegede mig i den rigtige retning læste jeg lidt videre og fandt at det fulde navn altid skal bruges, medmindre der er tale om markedsføring som ikke indeholder en konkret bestilling.

Skal selskabets navn, adresse og CVR-nr. fremgå af brevpapir og faktura mm.?

Selskabets navn, adresse og CVR-nr. skal fremgå af forretningspapirer (breve, tilbud, ordrer, fakturaer, prislister o.l. salgsmateriale). Men ikke af annoncer i aviser o.l., medmindre de indeholder en bestillingsseddel jvf. ASL § 153, stk. 6 samt APL § 2, stk. 5.

Men da jeg fik læst mig lidt varm går det op for mig at der er tale om loven for Aktieselskaber og for Anpartsselskaber, så vidt jeg forstår hører smba under LEV?

Så spørgsmålet gælder vel stadig?

Vincens R. Mink
Konsulent

Mink IT

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 09:08

Hej,

Dvs. at der må på en webshop ikke stå "firmanavn" uden selskabsangivelse smba?

Kan der som for et aps, opgives binavne til selskabet?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 09:30

Vincens:

Hvorfor ikke bare spille med åbne kort? Hvis du ikke angiver det og folk ser det senere, så risikerer du at tilliden forsvinder. Folk tror måske at det er en ekeltmandsvirksomhed og pludselig ser de smba - Det duer ikke imo, men det er selfølgelig din virksomhed......

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra København
Tilmeldt 12. Jun 07
Skrevet kl. 09:32

Hej Jack.

Min forundring kommer faktisk af at jeg i øjeblikket ejer en enkeltmandsvirksomhed (Mink IT) så efter bestemmelserne burde jeg vel kalde den "Mink IT /v Vincens Riber Mink", men det er de færreste der gør det. Så derfor ville jeg bare være helt sikker på hvad loven foreskriver.

Jeg er ikke ude på at svindle, jeg vil bare gerne være sikker i min sag.

Vincens R. Mink
Konsulent

Mink IT

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 09:35

Jeg tager altid udgangspunkt i, at en virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed, hvis der ikke står noget bagved....Måske er det bare mig? ;o)

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra København
Tilmeldt 12. Jun 07
Skrevet kl. 09:37

Enterpricer:

Hej,

Dvs. at der må på en webshop ikke stå "firmanavn" uden selskabsangivelse smba?

Kan der som for et aps, opgives binavne til selskabet?

Et smba kan godt have binavne, ja. Det kan en enkeltmandsvirksomhed ikke.

På din webshop må du gerne promovere den som "SuperDuperShop", men på hjemmesiden skal der også tydeligt være angivet at din shop er ejet af "SuperDuperCorp ApS" eller lignende, og det skal også angives på andre dokumenter som eks. faktura.

Måske har jeg i virkeligheden lige svaret på mit eget spørgsmål. Jeg vil indtil videre konkludere at jeg som led I at promovere min virksomhed må kalde den uden den fulde betegnelse, men på alle forretningsdokumenter må skrive virksomhedens fulde navn, inkl. benævnelse, og hvis der bruges et binavn skal hovednavnet tilføjes i parentes.

Vincens R. Mink
Konsulent

Mink IT

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:40

Hej Vincens,

Det er min klare overbevisning, at hvis du spørger Erhvers- og Selskabsstyrelsen vil de sige at praksis i forbindelse med angivelse af navne også er gældende for SmbA.  At anvende et navn er en entydig beskrivelse af et firma og ved at angive SmbA signalerer du at der er tale om et firma med begrænset hæftelse.  Hvis du eksempelvis ikke har dit SmbA med efter firmananvnet og din handelsepartner bagefter får det indtryk at det var dig han handlede med med kan du blive blive gjort personlig ansvarlig for denne del.

For et par siden vandt jeg en sag mod et person/firma i byretten. Hans "Firma ApS" var gået konkurs. Men ved en fejl havde jeg fakturet til "Firma". Den pågældende havde ikke gjort indsigelse mod fakturaen. Da hans firma var konkursramt valgt jeg i stedet for at rette kravet mod ham personligt. Byretten gav medhold og jeg fik mine penge.

Så angivelse af selskabstype kan spille en rolle.

På faktura skal det fulde navn angives jf. momsloven - markedsføringsmateriale følger det vel af god markedsføringskik.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:41

Business:

Jeg tager altid udgangspunkt i, at en virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed, hvis der ikke står noget bagved....Måske er det bare mig? ;o)

Jack

Me too - jævnfør svar ovenfor!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)