FAKTUM: vi bliver hele tiden manipuleret med og det sker lige fra reklamerne til den røde farvefremkaldelse i det hakket oksekød.
Så det at manipulere er ikke noget nyt og ukendt. Men der er visse manipulationsteknikker som har til formål at udnyttet et menneskets ”svage” sider.
Kender I Pen and Teller tryllekunsterne som visser, hvordan deres tricks virker. Dette indlæg har samme formål, at skabe forståelse for, hvordan manipulationsstrategier kan bruges, så du ikke selv falder for dem.
Strategi. En super effektiv manipulations strategi har 2 formål - det kendte, som personen læser og oplever. Den anden er den skjulte som er det overordnet mål for strategien.
Mange gode manipulatør gør gerne brug af en eller flere aktører (partnere) som bakker op om ”ægteheden” af denne kunstige verden og budskabet f.eks. som reference giver.
Strategien bygges af min. 3 faser.
1. Fase: Tænd personen og få vedkommende til at hoppe på den. Skab en kunstig verden som virker ægte, internettet er et genialt sted, da man ikke kan se bag websiten.
Budskabet skal formes sådan, at den ikke fanges af personens bevidsthed. For i bevidstheden sidder personens filter for logisk og objektiv tænkning.
Derfor skal den kunstige verden og dens budskab skabes med tekst og billeder der rammer 2 psykologiske motiver – Grådighed og Frygt motiverne. Disse 2 vigtige motiver tænder personens følelsesmæssige lyst til at handle med det samme, hvis budskabet indeholder ”klik her”, ”ring nu”, ”send nu” osv.
2. Fase : Skabe forpligtelse hos personen. Ros personen for dens handling. Personen elsker ros for den korrekte handling, dette kan også være med at slukke for den logiske tankegang. Byg videre på grådighedsmotivet, så personen vil have mere og mere. Krydre dette med frygtmotivet for, at miste muligheden for succes. Dette kan bakkes op med yderligere referencer fra ikke eksisterende personer.
3. Fase : Få personen til at handle uden at tænke over det. Skab en verden af succes om personen, for vedkommende har nu vundet retten til at bruge sine penge. Der skal overspilles på grådigheden her og bruge associatonsteknikker her, altså billedsprog, så vedkommende handler ud fra sin følelse af succes.
Underspil udgiften i forhold til yderliger mulighed for en endnu større gevinst ved at betale kontant. Beskriv hvad ”andre” har gjort og hvorfor de også betalte. Dette forstærker trygheden for at handle i samme ånd.
Mit håb. Nu er dette en meget forenkelt beskrivelse pga den begrænset plads på et indlæg. Men jeg håber, at dette alligevel har givet dig et indblik i, hvor nemt det er at blive manipuleret.
Så når det lyder for nemt og skide godt, så stop op og tænk, om du har lyst til at handle ud fra din logik eller din grådighed.
Håber ligeledes at indlægget har skabt indsigt i, at dette er ikke har noget at gøre med salgsteknikker, men manipulation kun.
Med venlig hilsen
Glenn Kibsgaard. PS: God weekend |
Glenn Kibsgaard:Håber ligeledes at indlægget har skabt indsigt i, at dette er ikke har noget at gøre med salgsteknikker, men manipulation kun.
Alle salgsteknikker er vel manipulation? At forsøge at få kunden til at foretage en ønsket handling - nemlig et køb? Det er jo derfor vi hyrer tekstforfattere, grafikere etc. Problemet er vel at ordet "manipulation" er negativt ladet, men er det fx negativt når en konsulent "manipulerer" en selvmordskandidat til at gå væk fra kanten af taget?
Manipulation bruges jo overalt - også til gode formål. En coach manipulerer jo også folk til at tænke i en retning der gavner klienten?
Jeg synes det er et utroligt spændende emne, og et super godt indlæg. Tak for det.
Jeg ville bare ønske du havde skrevet en bog om emnet der var mere uddybende, fremfor et indlæg :) I høj grad er der jo en masse gode råd til "call to action" som alle jo efterstræber, og som der er skrevet tykke bøger om.
Hilsen Morten