Jeg har kun dårlige erfaringer med billetdistributørerne i dk ved spidsbelastninger. Mig bekendt er der ikke nogen der kan klare det, men billetlugen er helt klart dem jeg har de dårligste erfaringer med.
Jeg har dog hidtil kun prøvet billetlugen og billetnet. Som bruger er det voldsomt frustrerende den måde det fungerer (eller IKKE fungerer) på under spidsbelastninger.
Jeg og 2 andre havde dog heldigvis heldet da vi gennem u2.com kunne skaffe 12 billetter gennem pre-sale. Men selv her havde vi lidt bøvl, men det lykkes til sidst :-)
Findes der andre der sælger billetter på nettet i dk til de store koncerter som man kan forvente fungerer bedre? (altså til de koncerter hvor der bliver solgt 40.000 billetter eller mere på under en time?
Det viste sig, at min kompagnon havde held med at bryde igennem billetmuren, så vi alligevel fik de seks ønskede billetter - men trådens svar viser jo tydeligt, at der er et problem. Et problem, som billetlugen & Co. tilsyneladende ikke har synderlig stor interesse i at løse, da de rigtig store navne trækker læsset succesfuldt trods billetkøbernes frustration.
Men er det helt umuligt for en af aminos skarpe webudviklere at kreere et velfungerende køsystem til sådanne spidsbelastninger?
I bund og grund så jeg gerne et køsystem, der var så pædagogisk og overskueligt, at man som køber visuelt blev placeret i en lang "flash-agtig" kø, og på den måde med ro i sindet kunne følge fremdriften.
Noget med at blive sendt over på et helt andet site, når først ens første klik på "Køb billet" var registreret...
Men er det helt umuligt for en af aminos skarpe webudviklere at kreere et velfungerende køsystem til sådanne spidsbelastninger?
Det tror jeg som sådan ikke at det er (nu er jeg ikke selv udvikler). Problemet er snarere at teste det. Det er ret svært at simulere 50.000 til 250.000 samtidige brugere er min formodning. Sikkert også det BL/BN kæmper med, samt selvfølgelig prisen.
René Gade Mikkelsen / K-Partiet:
I bund og grund så jeg gerne et køsystem, der var så pædagogisk og overskueligt, at man som køber visuelt blev placeret i en lang "flash-agtig" kø, og på den måde med ro i sindet kunne følge fremdriften.
Det har jeg godt nok også tænk på tit. Et troværdigt system, hvor man kan se at man står i kø, og hvor i køen man står.
René Gade Mikkelsen / K-Partiet:
Noget med at blive sendt over på et helt andet site, når først ens første klik på "Køb billet" var registreret...
Ja, eller bare over på noget server/udstyr, som ikke er belastet af køen...
Udfaldet blev, at Billetlugen.dk mente, at det jo alligevel i sidste ende var forbrugerne som skulle betale for et større IT-setup, og det mente man ikke var fornuftigt, når det kun var ved disse sjældne lejligheder.
Desuden var holdningen, at når der jo alligevel var 100.000 mennesker, som ville købe op imod 500.000 billetter - som jo af gode grunde var en alt for stor efterspørgsel - så var der jo alligevel altid nogen som blev skuffet og ikke kunne få billet...
Det tror jeg som sådan ikke at det er (nu er jeg ikke selv udvikler). Problemet er snarere at teste det. Det er ret svært at simulere 50.000 til 250.000 samtidige brugere er min formodning. Sikkert også det BL/BN kæmper med, samt selvfølgelig prisen.
Ikke nødvendigvist... Man "load tester" også alm. web applikationer. Der er standard værktøjer til dette. Det er dog muligt at der skal inddrages flere computere. Men "Denial of service" angreb er reelt det samme. Mange computere der banker på samtidig. Så værktøjerne er der.
IT-Konsulenten:
Ja, eller bare over på noget server/udstyr, som ikke er belastet af køen...
Jeg så godt direktøren i Basta og han sagde at man ikke kune få sådan et setup, men det er altså en lidt let forklaring. Hvis man ikke ønsker at investere i hardware til "peaks" (hvilket er forståeligt), så bør man i den grad overveje cloud computing såsom fx. Amazon's EC2 og S3. Her ville de være i stand til at starte 20 nye servere indenfor 5 minutter hvis de havde konfigureret det hele på forhånd (og vel og mærke kun betale for det de bruger af tid og båndbredde). Hvis man oven i købet starter nogle af deres "mother f... " instanser: http://aws.amazon.com/ec2/#instance så burde der være rigeligt knald på dyret. Jeg ville selvfølgelig stadig have et køsystem (og lade dette køre på Amazons servere). Selve bestillingen kunne stadig foregå hos BL så længe at der ikke blev lukket for mange ind.