Hej. Vi arbejder selv med e-handel i Rusland, dvs har forsøgt mange forskellige koncepter.
Det er ikke ligetil pga af mange omstændigheder.
Vi er imidlertid godt fremme i skoene pt. men mange "småting" skal løses.
Vi har noget unikt i Rusland, nemlig et kompetent netværk, og uden dette er man lost. Den alm. daglige jura er ubrugelig - det skal køre på gamle gentlemanagreements - hvilket kræver lokalt netværk.
Er bosat i Sverige, gift med en russisk civilingeniør som pt læser økonomi ved Lunds Universitet.
I Rusland har vi et meget kompetent netværk. Vi ønsker at indgå i ethvert seriøst samarbejde, da vi SKAL have vores egen ide op at stå også. Vi startede for fem år siden hvilket var alt for tidligt pga udviklingen derovre.
I dag er bredbånd mere normalt (tænker udenfor Moskva og St Petersborg), så jeg mener tiden er ved at være inde.
Der er dog mange "mindre" problemer som feks en indbygget mistillid til e-handel. Rusland har på e-shop siden bunker af plattenslagere, hvilket år den almindelige konsument til at holde sig tilbage.
Jeg mener at man kan glemme overklassen. De ønsker at "føre sig frem" og ønsker ikke e-handel, tværtimod ønsker de at vise sig frem i de rigtige shops hvor man kan ses.
Se heller ikke bort fra at visse elementer kan se sig "truet" af et produkt man sælger, og pudsigt nok kan de få det "fjernet" på mystisk vis, feks ved at have forbindelser i toldvæsenet, som effektivt kan stoppe forsendelser.
MEN - det kan gøres og tiden arbejder for dette.
Russere har generelt alle tænkelige kreditkort, så det er ikke et problem og feks en stor bank som ALFABANK kan sende swift lige så sikkert som her.
Man skal ind på en russisk søgemaskine og alt skal naturligvis være oversat til Russisk, helt klart. Der bør findes mindst tre sprog på en side - dansk/skandinavisk - engelsk -russisk.
Mht til forsendelse, mener jeg ikke det er så galt. Som nævnt internationale pakketrans, eller blot posten. En 25 kgs pakke sendt fra post DK er for vores vedkommene altid kommet frem på 14 dage til Chelysbinsk, Syd Ural (dobbelt afstand københavn-moskva) og vi har aldrig mistet en pakkel.
Det gør ikke så meget at forsendelsestiden er meget længere end vi er vandt til - det generer ikke russerne og de er ikke forbavsede over en leveringstid som ville give os andre grå hår, men uanset hvem man vælger - de er pålidelige.
Min hustru behersker - russisk - engelsk på translatørniveau samt svensk.
giv os et praj såfremt vi kan bruge hinanden til noget
mvh S Graugaard & Natalia Gneusheva