Du skal bare bruge Visa Verified eller Mastercard SecureCode. Så slipper du for denne type problemer i fremtiden, da bevisbyrde dermed ligger på udsteder banken, og ik dig som sælger.
Og det skræmmer ik folk væk, for alle ved jo at det er en sikkerhedsforanstaltning for at komme svindel til livs...
Det er jeg bestemt ikke enig i.
Jeg husker selv da jeg første gang rendte ind i en 3D secure verificering. Selvom jeg synes jeg er godt rustet på IT-viden, var jeg lige ved at droppe handlen da jeg ikke følte mig sikker i hvad der skete. Noget senere rendte min mor ind i en 3D secure på et website jeg havde bedt hende handle på. Hun handlede ikke og noget tid senere da jeg spurgte hvorfor hun ikke havde fået installeret det software vi havde snakket om, fortalte hun at der havde været noget svindel på den hjemmeside så hun droppede det (og stod uden noget antivirus på hende pc'ere i hendes forretning).
Hun misforstod totalt det her med at blive sendt videre til noget der havde med banken at gøre.
Da jeg havde forklaret hende sammenhængen kunne hun forstå den, men hvor mange af dine kunder får du mulighed for at tale med og forklare sammenhængen?
3D secure, verified by Visa og de andre korts alternativer er et skidt i rette retning, men bestemt ikke veludviklet endnu og jeg nægter at tro på at det ikke koster kunder. Prøv blot at tal lidt med "almindelige mennesker" som ikke sidder med nethandel i det daglige, de er stadig meget langt fra "vores niveau", nogle ved ikke engang at banken (i sidste ende netbutikken) bære ansvaret og at de let får pengene igen. Andre har en sund, men nok også lidt overdrevet, skepsis for nethandel og når noget pludselig ikke opfører sig rigtigt, så afbryder de hellere end tage en risiko.
Fremtiden kommer til at byde på nogle nye og bedre sikringer fra kortudstederne, men lige nu er deres tilbud desværre for tunge at danse med og det bedste er nok at overvåge sine handler manuelt, benytte sin gateways svindelkontrol og have en god portion skepsis.