Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i andre med online butikker tjekker jeres kunder for evt kredit kort snyd. Gerne både hvis det er danske kunder (danske kredit kort) med levering i Danmark men også udenlandske (udenlandske kort) til EU lande og andre lande. Anvender man pbs er der noget med at de ikke dækker hvis det er snyd.
Hvad gør i for at sikre jer ikke at blive snydt når i sender varer.
Det kommer meget an på hvilken betalingsgateaway du bruger, nogle tilbyder svindelkontrol, andre ikke. På www.trendfighter.dk bruger vi Epay, og det har svindelkontrol på deres gateaway.
Her lytter jeg lige med - Har lige oplevet for første gang at blive snydt af en kunde i Italien.
Synes måske PBS har reageret lidt underlig i denne sag. Igår modtog jeg bare et brev om, at kort have have gjort indsigelse og i og med at det var nethandel, så kunne de ikke undersøge det mere og ville trække beløbet i næste afregning.
Jeg tjekker adressen, men kun hvis jeg syntes der er noget mistænkeligt ved bestillingen - jeg har en gang opdaget snyd på den måde, og er ellers 7-9-13 ikke rendt ind i kreditkort snyd endnu.
Jeg kan ikke forklare hvad der præcist gør, at en bestilling er mistænkelig, men det er noget med:
- tidspunkt
- varesammensætning
- adresse, som ikke ligner de adresser jeg normalt ser, fra det pågældende land
Det er altid en god tommelfinger regl at følge sin fornemmelse. Da jeg snakkede med PBS så sagde de, at det var op til mig at bevise at det var kort indehaver der selv havde brugt kortet.
Jeg spurgte så naturligvis om jeg ved en bestilling kunne få oplyst hvad navn det stod på kortet for at sammenligne med bestiller - Det kan man ikke. Den eneste måde at sikre sig på, er ved at benytte fx. Verifed by VISA. De hjemmesider hvor jeg selv har handlet har jeg altid syntes at det var lidt underligt. Kan et Verifed by VISA ikke skræmme en del kunder væk også, men ellers har rent mel i posen.
Du skal bare bruge Visa Verified eller Mastercard SecureCode. Så slipper du for denne type problemer i fremtiden, da bevisbyrde dermed ligger på udsteder banken, og ik dig som sælger.
Og det skræmmer ik folk væk, for alle ved jo at det er en sikkerhedsforanstaltning for at komme svindel til livs...
Rene Sørensen – har tænkt på epay.dk eller quickpay.dk. Så godt det med svindelkontrol. Hvordan fungere det for jer?
Jeg kan forstå på jer at det er lidt ens mave fornemmelser der skal bruges Men ligeledes de data kunden taster, produkt typer, tidspunkt osv. Jeg havde overvejet visa verify osv.
Det som jeg syntes er lidt mærkeligt er hvorfor gateway udbyderne ikke i samarbejde med pbs oplyser hvor kortet er udstedt (land). Det kan man se på de første numrer på kortet. Derved kunne man ligeledes holde denne information op mod kundens information på ordren samt ip adressen kunden kommer fra.
Ærligt talt er det ikke noget vi har de større problemer med. Der har været nogle enkelte transaktioner som ikke er gået igennem, pga. der vurderet at der kunne være en stor chance for svindel. Men det afhænger vel også af hvor stor beløbet er, og dermed hvilken risiko man vil tage. Er det 50 kr. det drejer sig om, går det nok uden svindelkontrol - da tabet ikke er så stort. Men er beløbet 10.000 kr. er sagen en anden. Men nu koster det ikke en bondegård at få det tjekket, så vi kører det fuldt ud.
Men hos os, er problemet ikke ret stort - hvis det overhovedet er et problem
Skal du evt. politianmelde svindel, vil de forlange at få IP-adr.
Hvis der eks. pludselig kommer flere ordre fra samme IP-adr. så er der sikkert noget galt. Dette kan være nødvendigt hvis du f.eks. kører med affiliatesalg og gerne vil sikre dig, at ordrerne er ægte før du udbetaler kommision.