Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ASP.NET'ere - Microsoft Visual Studio Build Soloution?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg ved ikke helt om det er ok, at jeg poster dette indlæg her...

Jeg sidder med et site som er udviklet i ASP.NET VB, og har til dels også andre sites jeg skal bruge samme hjælp til..

Det drejer sig om, hvordan jeg fjerner i kildekoden ting som: <input type="hidden"> og <span id="ctl00_lable">

Så det jeg gerne vil er, at få fjernet de scripts, så der bliver ren og let-læselig kode.

Jeg håber der er nogle friske .Net'ere derude der lige har tid til at forklare hvad jeg skal :-)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 19:35

Hvis du bruger standard controls så outputter de den html som de er kodet til at outputte. Du kan alternativt skrive dine egne server controls. 

Hvilke controls er det der outputter ovenstående?

Det er iøvrigt et generelt problem, prøv at bruge et par millioner på en MS SharePoint website løsning og kig så på den html du får ud. Et cms til 500k per server licens kan ikke outputte ren html uden tables.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:39

Hej Rasmus,

Det jeg tænker på har overhovedet ikke noget med servere eller anden form for ekstern software at gøre...J
Jeg har hørt at der var en funktion i Visual Studio, hvor man få den til at builde websitet, så outputtet bliver "clean html", dvs så viewstate, span, contentplaceholder osv bliver fjernet, så det eneste der er tilbage er ren html/xhtml.

Problemet med sitet som det er nu, er jo at det W3C-standarden bliver svær at tjekke igennem, fordi den ikke har en fjernelse anelse om, at de ovennævnte scripts ikke "tæller" med.

Der må være på en eller anden måde i Build-solutionen i Visual Studio, hvorpå man kan ændre dens build måde på!!!

Nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt, men bare for at få det slået fast, så er selve outputtet er vel heller ikke seo-venligt, eller er dét det ?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:57

Hej Nils

Jeg ved ikke om det er det du mener, men der findes/fandtes noget der hedder CSS Adapters som netop var et projekt, der skulle gøre at nogle af ASP.Net standard kontrollerne, udskrev mere venlig html. Du kan læse mere her: http://www.asp.net/CssAdapters/

Men der er også en række andre ting man kan gøre for at få sin html mere clean. F.eks. i det eksempel du nævner bruges en label-kontrol, hvis man istedet bruger literal undgår man ekstra markup. Hvilket betyder i dit tilfælde betyder at span tagget helt forsvinder.

Til de kontroller hvor man bliver nødt til at havde et id, kan man godt blive lidt irriteret over ASP.Net uskønne måde, at genere client id'er på. Det kan man heldigvis nemt komme udenom ved at overskrive naming containeren, og selv tage ansvaret at de enkelte kontroller's client id'er er unikke.

Mht. ViewState, så skal man altid slå det fra på de kontroller der ikke bruger det, f.eks. ofte label kontrollen. Derudover kan man lægge viewstaten i hukommelsen, så den ikke fylder på siden. Læs mere her http://www.eggheadcafe.com/tutorials/aspnet/b48875f6-525b-4267-a3a8-64dd33bfc2fe/keep-viewstate-out-of-pag.aspx

Man kan gøre rigtigt meget for at cleane ASP.Nets webform markup, men hvis man vil havde den ultimative kontrol, er man nødt til at skifte til ASP.Net MVC.

PS: Kom lige til at tænke på at når man taler om at builde sine ASP.Net sider, så menes typisk en pre-kompilering af ASP.Net sider, så man undgå et performance hit, første gang siden rammes og der skal .aspx filen kompileres. Men dette forbedre ikke kvaliteten af den outputtede html.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33

Hej Lundsby.

Det er lige præcis det jeg tænker og mener.
Kom også til at tænke på om MasterPage'en benytter viewstaten, for så er der vel heller ikke rigtig nogen grund til have den sat til...?
Der udover kan jeg ikke lige finde udaf hvordan jeg slår fx: ctl00_ContentPlaceHolder1_lblLatesNews fra.

span id="ctl00_ContentPlaceHolder1_lblLatesNews"

Det hjalp jo lige pludselig en hel del, både med hastigheden af kompileringen og selve rensningen..

Tak for hjælpen til jer begge, og Lundsby - Vil helt sikkert lige inde og kigge nærmere på dine vedlagte links.
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 10:00

Nils Pedersen:
Det jeg tænker på har overhovedet ikke noget med servere eller anden form for ekstern software at gøre...J

Et lidt sent svar, sorry, har været uden min computer i nogle dage (og Amino er ikke så venlig ved IPhones Smile).

Når jeg siger "Server controls" har det ikke noget med fysiske servere at gøre, men måden hvorpå asp.net fungere. Der er lidt forsimplet sagt  "server controls" og "user controls" som typisk hjælper til med at opbygge på en side. Men hvis du ikke helt klar på dette, vil jeg anbefale dig at alliere dig med en udvikler. 

Alternativt se på det projekt som Lundsby anbefaler, men er du ikke klar på definitionerne på server controls osv, var det nok ikke noget jeg ville starte på selv.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)