I håb om at optimere mine evner ved ansættelse af ungarbejdere i føtex kunne det være meget sjovt at høre hvilke spørgsmål som I synes ville være interessante at spørge en potentiel ny ansat om?
- Kunne du finde på at gå i byen dagen før du skal på arbejde?
Sådan overall synes jeg fandme arbejdsmoralen er lav blandt ungarbejdere i Føtex, nogle blærer sig ligefrem med at tage på arbejde med tømmermænd og lignende. Omvendt arbejder de også meget mere end tilladt, så skylden ligger nok flere steder.
Ja, de spørgsmål undgår jeg også. Hellere stille åbne spørgsmål som tvinger dem til at komme med holdninger til, som nævnt ovenfor, arbejdsmoral.
Og ja, du har helt ret. Sådan generelt er de unge nu til dags blevet meget mere sløve end for få år tilbage. Grunden dertil kender jeg ikke, men jeg tror at de får for meget foræret hjemmefra.
Jeg vil sige erfaringer fra tidligere arbejde og hvad personen laver i fritiden, vil gi et meget godt billede. Har man ikke tidligere haft job, fordriver man fritiden med computerspil og sidder man under samtalen med tyggegummi i munden alt imens sms'erne vælter ind, ja så skal man nok ikke forvente det helt store ;-)
Nej, præcis.. Men man kan sige, dem jeg skal ansætte de er typisk 14-15 år, så det er ikke det vilde erhvervserfaring de kommer med. Men hvis de tropper op som du skriver, så har de allerede lukket døren for en mulig ansættelse.
What you get is what you see :-) i den aldersgruppe afhænger det i højere grad af dine evner som menneskekender. Men som i andre jobsamtaler er det jo vigtig at vide hvorfor ansøgeren gerne vil arbejde hos jer. - er de der fordi de gerne vil ha' et job eller fordi deres forældre har sagt at de skulle ??
Det ville jeg nok ikke stille. Men må i følge loven, så vidt jeg husker rigtigt, ikke stille spørgsmål vedrørende kandidatens helbred.
Correct me if i'm wrong.
Du har sikkert ret, jeg er ikke ret meget inde i den slags. Generelt set forstår jeg slet ikke hvorfor 14-15 årige gider at søge arbejde i Føtex, fremfor f. eks office supporter i et advokatbureau eller lignende, men det er jo op til folk selv. En god ide er vel at spørge dem om hvad de vil med deres uddannelse, og om de ønsker at avancere i jobbet. Der er velsagtens mulighed for at komme på trainee kurser og den slags ting.
F. eks tror jeg at en ung fyr, der regner med at ræse hele vejen igennem gymnasiet og videre på uni har mindre at gøre i Føtex end folk der f. eks tager et år fri efter 9. klasse.
Nu er det jo de færreste 14-årige der har evnerne til at være office-supportere, og jeg tror heller ikke ret mange ansætter den aldersgruppe i håbe om at have dem gående resten af deres karriere.
Vi hyrer dem, fordi de er billige, og derfor har de fleste af os nok også et minimum af krav til dem. Det være sig mødepligt, arbejdsomhed og bare et minimum af omtanke. Meget mere kan man desværre ikke kræve af den gennemsnitlige 14-årige i dag.
Nu er det jo de færreste 14-årige der har evnerne til at være office-supportere, og jeg tror heller ikke ret mange ansætter den aldersgruppe i håbe om at have dem gående resten af deres karriere.
Vi hyrer dem, fordi de er billige, og derfor har de fleste af os nok også et minimum af krav til dem. Det være sig mødepligt, arbejdsomhed og bare et minimum af omtanke. Meget mere kan man desværre ikke kræve af den gennemsnitlige 14-årige i dag.