Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

TO SLAGS TEKSTFORFATTERE

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du havde læst alle min indlæg i trådene, ville du (forhåbentlig) have forstået, at hele pointen var, at der er to slags tekstforfattere, og at de er egnede til hvert deres område.

Jeg oplever nu også, at der findes tekstforfattere, der magter flere discipliner.

TT Tekstforfatter:
dem, der står og skal finkæmme diverse tekstforfattere på markedet

Min oplevelse er, at folk, der har behov for en professionel tekstforfatter, ofte ikke har de redskaber, der skal til for at vurdere teksters kvaliteter. Derfor er de henvist til at vælge tekstforfatter efter, hvem de stoler mest på. Desværre har vi nogle rigtig dålige kolleger, der ikke går professionelt til værks i deres skriverier, men som alligevel forsøger at konkurrere med os andre.

Jeg mener ikke, at opdelingen i "reklamemand" og "journalist" løser dette problem.

mvh Hans

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej Hans,

Jeg har tidligere i et af mine indlæg også skrevet, at jeg naturligvis generaliserer lidt, men at man har langt større chancer for at få en stærkt sælgende overskrift med en tekstforfatter, som har en reklame baggrund. Dét, jeg ofte har oplevet med andre "slags" tekstforfattere er, at en overskrift kan kommunikere direkte misvisende (som det eksempel, jeg allerede har givet), men ikke mindst at mange af deres overskrifter er skrevet som om det var en avisoverskrift, altså lige ud ad landevejen uden at være idébaseret. Det, vi som tekstforfattere bliver betalt for, bør ikke kun være, at vi kan skrive en grammatisk fejlfri tekst. Vi skal også sælge kunden til vedkommendes kunder, og det gør man langt mest effektivt i kraft af at kunne give en skæv og interessant vinkel på deres budskab. Modtageren af budskabet skal have en stærk a-ha oplevelse. Lad mig give et eksempel.

Eksempel 1:

Nescafé er som bekendt såkaldt instant coffee, som for mange kaffedrikkere står som en lidt discount-agtig form for kaffe. Hvad mange ikke ved er, at den rent faktisk er lavet af de absolut bedste kaffebønner fra de absolut bedste kaffesorter, og at folkene bag Nescafé brugte 7 år på at fremstille deres kaffe netop fordi, at den ikke måtte miste noget af den gode smag, selvom den blev frysetørret. Det siger noget positivt om deres passion for deres eget produkt, og den dedikation og begejstring er et godt budskab. Men det er ikke nok som tekstforfatter bare at skrive:

Nescafé brugte 7 år på at fremstille den bedst tænkelige kaffe.

Det kunne være en avis overskrift, og det tager ingen tid at finde på. Vi bliver betalt for at give den et spændende tvist, som får smilet frem og vækker øjeblikkelig sympati.

Selvfølgelig kan man ikke lave en god kop kaffe på ét minut. Dét tager 7 år.

Eller...man kan tage det, der kaldes for en true-ism (noget som alle kender fra deres hverdag), i dette tilfælde at man allerede kort tid efter, at vandet til kaffen er sat over, kan sige: Kaffen er klar.

Efter 7 år ku' vi sige: "Kaffen er klar".

Dét er nogle overskrifter, jeg er meget stolt af, og som ofte bliver fremhævet, når nye kunder har været inde og kigge på mit arbejde. 

Jeg mener heller ikke, at opdelingen "reklamemand" og "journalist" løser problemet, men jeg mener, det er værd at tage med i sine overvejelser, når man vælger tekstforfatter, hvis man vil forbedre sine chancer for at få noget effektiv reklame for sine reklamepenge.

Hilsen

Thomas    www.tt-tekstforfatter.dk

 

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

I bund og grund handler enhver professionel kommunikation om at gøre sig modtagerens situation bevidst. Du skal tale i den kanal, som modtageren har åben.
I mit blogindlæg om Abesprog, giver jeg nogle retningslinjer for én form for salgskommunikation, som egner sig til én bestemt modtagersituation.

Vi skal passe på, at vi ikke i kreativitetens hellige navn kommer til at ofre modtagerens forudsætning for at forstå budskabet og handler derefter.

Jeg kan ikke huske, at have set de nævnte Nescaféreklamer, så jeg kan ikke rigtig kommentere på, om jeg tror de taler til deres potentielle modtager. Det afhænger jo også af mediet, billedmaterialet, vejret, stjernerne og meget, meget mere. Personligt kan jeg godt lide at skære overskrifters budskab ned til det absolut nødvendige: "Friskbrygget kaffe på kun 7 år".

mvh Hans

 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Hans

Tak for dine indlæg.

"Friskbrygget kaffe på kun 7 år" er for mig ikke nær så stærk en overskrift. Ja, det er godt med korte overskrifter, men kun hvis de kommunikerer ligeså effektivt som den lidt længere version. Synes den er lidt flad og ikke særlig let at afkode, hvis man ikke kender til budskabet, inden man konfronteres med den, og det er der nok ikke mange, der gør. Jeg synes heller ikke den giver en et lille smil på læben.

Selvfølgelig kan man ikke lave en god kop kaffe på ét minut. Dét tager 7 år.

Der ligger en psykologisk indfaldsvinkel i min overskrift, idet jeg med første sætning dybest set giver skeptikeren ret i, at man ikke kan lave en ligeså god kop kaffe så hurtigt. Jeg bygger historien op og vender den så 380 grader med en positiv vinkel: At det tager 7 år. Her fornemmer man, at der  er tale om al det arbejde, der ligger bag kaffen. Når jeg har været rundt og fremvise min mappe på diverse reklamebureauer, har de løsninger fået meget ros og var bl.a. medvirkende til, at jeg blev ansat på mit gamle bureau og sidenhen har lavet freelance aftaler med flere gode bureauer i København.

Men tak for dine saglige indlæg! Smile

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

TT Tekstforfatter:
"Friskbrygget kaffe på kun 7 år" er for mig ikke nær så stærk en overskrift.

Du er en hård dommer, Thomas, men jeg har ingen intention om at battle dig sprogligt.
Jeg mener blot, at din fine analyse af din egen argumenterende sætning også gælder for min overskrift. Men lad det ligge.
Jeg har som sagt ikke set hverken oplæg fra kunden, beskrivelse af målgruppe og medie eller den oprindelige reklame, så hvis din overskrift indeholder ½ teskefuld mere frysetøret sprogstyrke end min i den sammenhæng, så er det helt fint med mig.

Hvis du løser paradokset: "Hvordan kan en ikke tekst-fagkyndig vurdere den ene tekstforfatter op mod den anden?", må du endelig fortælle det.

God vind

mvh Hans

 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja, jeg er en hård dommer, dét indrømmer jeg gerne - men jeg har også haft nogle hårde læremestre, Hans. Smile

Også god vind til dig.

Mvh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)