Jeg oplever nu også, at der findes tekstforfattere, der magter flere discipliner.
Min oplevelse er, at folk, der har behov for en professionel tekstforfatter, ofte ikke har de redskaber, der skal til for at vurdere teksters kvaliteter. Derfor er de henvist til at vælge tekstforfatter efter, hvem de stoler mest på. Desværre har vi nogle rigtig dålige kolleger, der ikke går professionelt til værks i deres skriverier, men som alligevel forsøger at konkurrere med os andre. mvh Hans |
Hej Hans,
Jeg har tidligere i et af mine indlæg også skrevet, at jeg naturligvis generaliserer lidt, men at man har langt større chancer for at få en stærkt sælgende overskrift med en tekstforfatter, som har en reklame baggrund. Dét, jeg ofte har oplevet med andre "slags" tekstforfattere er, at en overskrift kan kommunikere direkte misvisende (som det eksempel, jeg allerede har givet), men ikke mindst at mange af deres overskrifter er skrevet som om det var en avisoverskrift, altså lige ud ad landevejen uden at være idébaseret. Det, vi som tekstforfattere bliver betalt for, bør ikke kun være, at vi kan skrive en grammatisk fejlfri tekst. Vi skal også sælge kunden til vedkommendes kunder, og det gør man langt mest effektivt i kraft af at kunne give en skæv og interessant vinkel på deres budskab. Modtageren af budskabet skal have en stærk a-ha oplevelse. Lad mig give et eksempel.
Eksempel 1:
Nescafé er som bekendt såkaldt instant coffee, som for mange kaffedrikkere står som en lidt discount-agtig form for kaffe. Hvad mange ikke ved er, at den rent faktisk er lavet af de absolut bedste kaffebønner fra de absolut bedste kaffesorter, og at folkene bag Nescafé brugte 7 år på at fremstille deres kaffe netop fordi, at den ikke måtte miste noget af den gode smag, selvom den blev frysetørret. Det siger noget positivt om deres passion for deres eget produkt, og den dedikation og begejstring er et godt budskab. Men det er ikke nok som tekstforfatter bare at skrive:
Nescafé brugte 7 år på at fremstille den bedst tænkelige kaffe.
Det kunne være en avis overskrift, og det tager ingen tid at finde på. Vi bliver betalt for at give den et spændende tvist, som får smilet frem og vækker øjeblikkelig sympati.
Selvfølgelig kan man ikke lave en god kop kaffe på ét minut. Dét tager 7 år.
Eller...man kan tage det, der kaldes for en true-ism (noget som alle kender fra deres hverdag), i dette tilfælde at man allerede kort tid efter, at vandet til kaffen er sat over, kan sige: Kaffen er klar.
Efter 7 år ku' vi sige: "Kaffen er klar".
Dét er nogle overskrifter, jeg er meget stolt af, og som ofte bliver fremhævet, når nye kunder har været inde og kigge på mit arbejde.
Jeg mener heller ikke, at opdelingen "reklamemand" og "journalist" løser problemet, men jeg mener, det er værd at tage med i sine overvejelser, når man vælger tekstforfatter, hvis man vil forbedre sine chancer for at få noget effektiv reklame for sine reklamepenge.
Hilsen
Thomas www.tt-tekstforfatter.dk