Hej jeg går med tankerne om at starte en en foretningsanalyse virksomhed, hvor jeg hjælper nystartede virksomheder med at foretage analyser af markeds- og branche situation. Det skal foregår gennem en hjemmeside, som jeg vil få lavet af professionelle, hvor virksomhederne skal tage kontakt til mig og vi så kan aftale videre. Jeg havde forestillet mig at tage udgangspunkt i data fra b.la Danmarks statistik og så udarbejde rapporter på baggrund af teori fra min uddannelse. Tror der vil være marked for dette koncept? Skal man være autoriseret for at udarbejde markedsføringsplaner osv. for mindre virksomheder? Skal man indgå aftaler med f.eks. Danmarks statistik for at medtage det i ens rapporter, hvis man skriver kildeangivelse? Hvis nogle har erfaring eller andet, må ikke meget gerne komme med input?
MVH. Joachim Elmegaard |
Med udgangspunkt i Danmarks Statistik er dine analyser allerede forældede. Det er helt andre modeller der skal anvendes og dem lærer du om eksempelvis hos CBS i HD uddannelsen.
Derudover skal du nok begrænse dig til et marked/produkter som du usvigeligt ved noget om og er kompetent til at udtale dig om endsige drage konklusioner om.
Hvis ikke du har kendskab til forskellige modeller for konkurrentanalyser, eller dybdegående kendskab til alle led i segmenter du vil tilbyde assistance indenfor, og slutteligt ikke kender/anvender værktøjer, så kommer du ikke langt, og din største hovedpine bliver at betale regningerne til dem der har lavet din professionelle hjemmeside :-)