Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Forretningsanalyse virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg går med tankerne om at starte en en foretningsanalyse virksomhed, hvor jeg hjælper nystartede virksomheder med at foretage analyser af markeds- og branche situation.

Det skal foregår gennem en hjemmeside, som jeg vil få lavet af professionelle, hvor virksomhederne skal tage kontakt til mig og vi så kan aftale videre. Jeg havde forestillet mig at tage udgangspunkt i data fra b.la Danmarks statistik og så udarbejde rapporter på baggrund af teori fra min uddannelse. 

Tror der vil være marked for dette koncept?

Skal man være autoriseret for at udarbejde markedsføringsplaner osv. for mindre virksomheder?

Skal man indgå aftaler med f.eks. Danmarks statistik for at medtage det i ens rapporter, hvis man skriver kildeangivelse? 

Hvis nogle har erfaring eller andet, må ikke meget gerne komme med input? 

MVH. Joachim Elmegaard

Tilmeldt 16. Aug 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 01:20

Med udgangspunkt i Danmarks Statistik er dine analyser allerede forældede. Det er helt andre modeller der skal anvendes og dem lærer du om eksempelvis hos CBS i HD uddannelsen.

Derudover skal du nok begrænse dig til et marked/produkter som du usvigeligt ved noget om og er kompetent til at udtale dig om endsige drage konklusioner om.

Hvis ikke du har kendskab til forskellige modeller for konkurrentanalyser, eller dybdegående kendskab til alle led i segmenter du vil tilbyde assistance indenfor, og slutteligt ikke kender/anvender værktøjer, så kommer du ikke langt, og din største hovedpine bliver at betale regningerne til dem der har lavet din professionelle hjemmeside :-)

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Skrevet kl. 10:54

Tak for dit svar.

Ok, har du et tip til hvordan disse modeller forløber? Jeg er selv under uddannelse på Niels Brock som markedsføringsøkonom. Er det gennem spørgeskema undersøgelser og telefoninterviews der foregår eller evt. nogen der har kendskab til hvordan andre markedsføringsvirksomheder gør? 

Ok, det med markedet bliver lidt et problem fordi jeg indtil videre ikke har så meget erhvervserfaring og dermed ikke specielt stor kendskab til et specifikt marked. 

Jeg har en rimelig bred viden indenfor teorien der ligger bag konkurrentanalyser, kundesegmenter mm. så det ville i første omgang ikke blive der problemet lå, ville jeg mene. Ok, jeg havde tænkt mig at investere et par tusind ikke flere hundrede, er jeg helt galt på den hvis jeg har budgetteret med noget i omegn af 10k? 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 11:21

Hej Joachim,

Din idé lyder i det store som en fantastisk idé. Vil på ingen måde lyde plat i min holdning eller nedgøre dig. Dette er et super forum for at få godt feedback på sine idéer, derfor for du lige et råd fra mig. Jeg falder dog bare lidt over tanken ved,at du spørger om der er et marked for noget, hvor du selv ønsker at skulle rådgive iværksættere i en markedsretning. Indirekte skriver du således at du intet ved om, hvordan et marked reelt vurderes, siden du er i sådan i tvivl inden du overhovedet er igang.

Det vigtigste ved en rådgiver er, at han kan skabe fuldt tryghed omkring sine kunder og den vurdering han selv kommer med.

Jeg har rådgivet en del virksomheder i konceptudvikling, ikke direkte markedsanalyser, men hvordan det får hele deres virksomhed til at spille sammen i et koncept. Og der hersker en vigtig regel, som mine kunder forlanger. Erfaring, erfaring, erfaring. Jeg har arbejdet med virksomhedsopbygning i mange år år kan fremvise et konkrekt bevis på min kunnen. Mange er totalt ligeglad med min uddannelse, blot jeg ved hvad jeg har med at gøre.

Mit råd til dig og derfor. Skab dig en viden omkring virksomhedernes cyklus ved først at arbejde dig op og skab erfaring. På den måde kan du med tiden hurtigt vurdere, hvor du skal finde dine informationer. Og hold dig til start i en branche du har kendskab til. Det kan få meget store konsekvenser med en forkert og uvidende rådgivning.

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Skrevet kl. 12:22

Ja du har ret. Måske ikke det mest gennemtænkte. Ja ok, tak for rådet. Tror også jeg skal ud i en virksomhed og få noget mere erhvervserfaring inden jeg kaster mig ud i alt for meget. Tak for hjælpen. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)