Jeg overvejer at starte en web-service, hvor brugeren betaler et relativt lille beløb for pdf’er, de kan downloade. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe med:
Hvor højt et beløb skal folk erfaringsmæssigt købe for, for at de gider hive dankortet frem og betale med det på nettet? Er der nogen tommelfingerregler i dén sammenhæng?
Hvor meget kan man sikre sig mod ”PDF-pirateri” - kan man sikre en PDF med en kode i op til 3 gange el. lign, ligesom I-Tunes gør med deres musik?
Jeg glæder mig til at høre fra jer - og på forhånd mange tak,
Hvor meget kan man sikre sig mod ”PDF-pirateri” - kan man sikre en PDF med en kode i op til 3 gange el. lign, ligesom I-Tunes gør med deres musik?
Pas rigtig meget på med at gøre det for svært for dine kunder at bruge dine produkter. Musik-, film- og softwarebranchen har intet held haft med at bruge DRM (beskyttelse) på deres produkter, men derimod skabt en stor gruppe af utilfredse kunder som efterhånden fandt det lettere at downloade en version end at bruge den betalte version. Nu hvor de fjerner DRM skal de til at genopdrage folket til at købe fra dem. Op af bakke :-)
Men, prøv at tage fat i Kristian Sørensen fra Cygnet, jeg ved han leger med et ret spændende projekt inden for den genre. Spørg samtidig Brian Brandt fra e-forlaget Myll, han er dygtig til at udgive den slags bøger og ligger med garanti inde med dyrbar viden.
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
For snart 25 år siden, da jeg fik min første hjemmecomputer var kopierede spil og programmer særdeles udbredt på tråds af at der ikke fantes noget Internet, og modem-baserede BBS'er endnu ikke rigtig var slået igennem. Sikringsmetoderne er blevet flere og mere avancerede, men i bund og grund har de ikke ændret noget
Min kæreste er studerende og skulle i den sammenhæng bruge en artikel til et af de kurser hun følger. Artiklen skulle hun købe online som en beskyttet PDF. Det krævede bare lige, at hun installerede en udvidelse til hendes PDF program for at læse artiklen, men det skulle ifølge sælgeren være nemt nok. Jeg brugte en time på at få det til at virke - uden held. Flere af hendes studiekammerater havde tilsvarende problemer.
Så svaret på dit spørgsmål er: Ja, man kan godt sikre PDF'er med "pirater". Man kan faktisk sikre dem så godt, at ens kunder ikke kan læse dem.
Jeg er ikke helt enig med dig i at man kan sikre sine PDF'er. Man kan gøre det mere besværligt for folk at få uautoriseret adgang, men med lidt computer-kunnen er det sjældent særlig svært at omgås sikringerne.
Sikkerhed og brugervenlighed trækker i hver sin retning. Man skal overveje, hvad er giver det største tab: at folk uautoriseret laver kopier eller at folk ikke køber, fordi det er for besværligt.
Af og til kræver det større viden at få lovlig adgang til kopi-sikrede programmer og dokumenter, end blot at finde en måde at omgås sikringen på
Hej igen - mange tak for jeres svar. Det har fået mig til at tænke lidt dybere over, om man bare skal lade sagerne være frit tilgængelige... Er der nogen, der har erfaring med det med betaling med dankort - hvor meget beløbet skal lyde på, før man "svinger" dankortet på nettet?
På Mac'en kan man vælge at gemme som PDF når man printer - det betyder at så længe du kan printe kan du også gemme dokumentet i en fil. Tilsvarende funktionalitet findes til Windows - bare ikke indbygget.
Generelt set er den eneste sikre måde at garantere at folk ikke kopierer ens indhold på ved at lade være med at udgive det.