Det kommer meget an på produkt og konkurrenceniveau. Jeg har hørt tallet 2% nævnt som gennemsnit i DK uden at kunne dokumentere det - og det inkluderer alle de små fritidsshops, der ikke er optimeret og kører ad helvede til.
Som de andre siger, så afhænger det meget af type af produkt og branche.
Man kan dog altid blive bedre, derfor handler det om at teste hele tiden. Mine kunders konverteringsfrekvens er fra 0,5-15%.. Afvisningsprocenten spænder også vidt fra 10-40%..
Det kommer selvfølgelig an på produktet, men den grad også på trafikken. Fx konverter google content network 3 gange så lavt som adwords, ud fra google selv. Det er så tilgengæld også det billigere.
Organisk søgning konverterer i mit tilfælde 400% bedre end adwords. Display ads konverterer 300% bedree end text ads.
Jeg hader at promoverer selv, men hvis du vil have en fornemmelse for produkt og konvertering, så kan jeg sige at www.powerpointing.com ligger på omkring 0.8-1% fra adwords.
Det syntes jeg er lidt interessant :-) Organisk 400% bedre, det er en del er det for www.powerpointing.com ? Og når du siger display ads er det så google adwords image ads eller... ?
Ja det er for PowerPointing.com. Yes, med display ads, så mener jeg google banner (image ads). Dem har jeg god målrettet ret strengt geografisk, da der er mange mindre udvikledede som ikke er vores målgruppe.
Konverteringsraten har du fået en del bud på. Mange siger 2% er normalt. Men det kan typisk optimeres til at blive højere, så stil dig ikke tilfreds med 2%. Gå i gang med at analysere ud fra Google Analytics data og lav test med fx Google Website Optimizer.
I forhold til afvisningsprocenten så afhænger det i høj grad af dine kilder. En tommelfinger regel er at 30% er ok, og normalt (der vil altid være brugere, som er kommet forkert ind, eller får svaret ved første side - fx tlfnr eller åbningstider). Har du en blog med mange rss-læsere, så vil din afvisningsprocent stige, hvilket også er ok. Det samme gælder hvis du har mange på nyhedsbrev. Men har du en normalt shop, så bør du råbe vagt i gevær hvis den er over 50%. Her bør du optimere på de landingpages som flest starter på, som har en høj bouncerate.