Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til køb af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj

Jeg har gang i en del for tiden, men for ikke at spille ensporet på en hest, kunne jeg godt tænke mig lige at høre jer om noget.

I dag er jeg fuldtids ansat som Projekt Leder, og har i en del år drevet små projekter ved siden af. Men jeg overvejer seriøst at springe fuldt og helt ud som selvstændig.

Jeg står med et ret fornuftigt projekt på hånden (overtage en andens) men kapitalen er udfordringen pt. Jeg har to samarbejds partnere, som begge er interesserede, men den ene har måtte melde pas grundet volumen. Pt venter jeg på svar på den anden vej.

Jeg er meget interesseret i at købe en virksomhed til cirka 9 millioner kroner. Her kan man fristes til at trække på smilebåndet, da det måske virker lidt voldsomt at springe fra løn modtager, til en 9 millioner kroners investering. Men lad mig nu fuldføre.

Ud af disse udgør cirka 6 millioner af dem bygninger, og 3 millioner kroner, er prisen for selve forretningen. En lille procent del af de 3 millioner er aktiver, resten af for at overtage en kunde gruppe, medarbejdere, og en overskuds bærende forretning.

Jeg har en fornuftig viden og erfaring inden for det specifikke område, men der er naturligvis lidt af et spring fra det, og så til en 9 millioner kroners investering, som gerne skal løbe rundt.

Spørgsmålet er, om der er nogen jordisk chance i disse tider, for at finde nogen banker m.m der er risiko villige nok til at låne den slags penge ud, når der ikke er værdi for alle pengene. Noget af det vil naturligvis hæfte i ejendommen, men den del der ikke er i ejendommen er jo umiddelbart voldsomt risiko betonet (ihvertfald fra bankens synspunkt)

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan og bør gribe det an? Er det kun muligt hvis min samarbejdspartner vælger at gå ind i det, eller er der andre muligheder?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:00
Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 17:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Storm

Jeg er selv i et tilsvarende projekt i øjeblikket, dog med lidt mindre tal end du arbejder med.
Umiddelbart vil mit svar være at de fleste pengeinstitutter vil takke nej hvis ikke de på en eller anden måde får tilfredsstillende sikkerhed for hver eneste krone du skal låne.
Det skal dog ikke få dig til at give op allerede der da der jo som bekendt er mange veje til Rom og i sådan en overtagelse også er mange måder at gøre det på.

Mit råd til dig er at du skal have fat i noget proffessionel hjælp udefra til at vurdere alle aspekter i projektet. Dvs. Revisor, advokat og andre relevante "kloge hoveder". Du skal ganske enkelt have klarlagt om din plan den holder vand, om prisen på det der handles er ok, og ikke mindst hvordan det er fornuftigst (for dig) og sandsynligt at finansieringen vil kunne gennemføres. Alt det skal gøres inden du overhovedet nærmer dig dørene på banken.
Alt efter hvor du bor er der forskellige måder at få rådgivning på. Her i Kolding har vi noget der hedder Business Kolding og Innovationshuset hvor der er gratis rådgivning en eftermiddag hver uge. Så sent som i går fik jeg 3 timer med en advokat kvit og frit til gennemgang af de 3 kontrakter der ligger til grund for mit eget projekt. Der er også Væksthus Sydjylland og tilsvarende i andre landsdele hvor du kan få rådgivning og i nogle tilfælde "mentor-ordninger" m.m. Det lyder måske en anelse uvedkommende da det jo ikke blot er en lille butik med to ansatte, men rådgivningen kan alligevel være guld værd og må derfor krafigt anbefales.

Inden du overhovedet er klar til at gå i banken og bede om finansieringen skal du i princippet have hele projektet beskrevet og analyseret, og ikke mindst skal du og sælger være ret enige om vilkårene. Uanset så kan du godt regne med at det koster dig penge at blive klar til at spørge om finansieringen, men tror du på din sag og dit projekt skal du også nok nå i mål. Hvis ikke du når målet og gennemfører overtagelsen så kunne det tænkes at noget alligevel ville have været gået galt i løbet af kort tid.

For mig personligt har projektet taget ca. 4 måneder før det nu endelig er en realitet og jeg på tirsdag får de sidste underskrifter på at kunne overtage virksomheden pr. 1. nov. De udgifter jeg står med for at nå hertil er ca. 25.000 hvortil værdien af den gratis rådgivning kan tillægges.

Denne opremsning er ikke tiltænkt at skulle skræmme dig men blot et råd om at du skal have et så gennemarbejdet projekt som muligt inden du overhovedet tænker på at søge om finansiering. Jo bedre forberedt du er, jo mere sikkerhed du kan stille med, og jo bedre du kan besvare alle spørgsmål når snakken om finansiering kommer, des større er sandsynligheden for at du får en positiv respons på projektet.

Held og lykke med projektet

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Albertslund
Tilmeldt 10. Jan 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:42

Jeg vil vide lid mere om proyektet, jeg har en inersør fra Spanien som har en millon euro som vil invisterer  i et fonuftig proyekt, som kan give overkud, og jeg vil går ind som partner me et mindre porcent i , og måske også arbjeder i den.

Mvh. Daniel

gonvasb@yahoo.dk

mob. 24249097

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 09:25

Lad mig gætte du har 0,- kr selv at skyde ind i projektet Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09

Hej

Jeg er helt enig i Kim's betragtninger omkring overtagelse af eksisterende virksomheder.

Derfor skal du inden du kontakter banker eller anden finansiering have gennemgået hele virksomheden, så derfor skal du formentlig alliere dig med

• advokat, til gennemgang af kontrakter, skøder m.v.
  • revisor, til gennemgang af regnskaber for min. de 3 sidste år og budgetter fremad
  • evt. ejendomsmægler til vurdering af byginger/ejendomme

Når disse forhold er gennemgået, og de forskellige rådgivere er kommet med anbefalinger, har du samtidig evt. i samarbejde med partner(e) skrevet en udførlig redegørelse for, hvilke kompetencer i har for videreføre virksomheden, og ikke mindst hvad målet er, herunder nye tiltag og aktiviteter.

Endelig, men ikke mindst som Remydk. også er lidt inde på, hvor mange midler har I selv og kan indskyde i hele projektet. I vil under alle omstændigheder komme til at kautionere solidarisk for al finansiering i forbindelse med overtagelsen.

Startomkostningerne kan godt løbe op i et betragteligt beløb, som kan være tabt, hvis virksomheden ikke kommer igang. Derimod vil der være fuldt fradrag, hvis virksomheden overtages og kører videre.

Med venlig hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:24

Jeg  tror ikke på Væksthusene, iværksætterhusene m.v. når vi taler om investeringer og køb af virksomheder i denne størrelsesorden.

Du skal som det bliver sagt have en kyndig revisor i virksomhedsoverdragelse eller en advokat på banen for hvem siger at du eller en ekstern bank skal finansiere det hele  ? Jeg er selv ofte inde over sådanne forhold sammen med revisor eller advokat for at tage mig af de skattemæsige forhold i sagen og man møder alt for ofte dårlige rådgivere på den anden side.  

Man kunne måske forestille sig en løsning hvor du købte selve aktiviteten men ihvertfald indtil videre lejede ejendommen af  sælger. 

Der er heller ingen der siger at man skal købe den rene aktivitet. Man kan måske købe aktiviteten i et selskab hvor der også er noget gæld.

En anden meget anvendt model er at man laver en earn out hvor du udover et mindre fast beløb betaler en løbende overskudsbestemt ydelse i en given periode. Det er også en måde at finansiere et køb på (og fastsætte en købesum) 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 14:06

Tak for jeres svar. Nu er tråden som i måske kan se fra September og der er sket meget siden.

Så det er ikke længere aktuelt. Vi igang satte en gennemgang af økonomien og fandt at der pga i "rod" i regnskaberne (bevidst ) under ingen omstændigheder kunne betales et beløb i den størrelses orden for det pågældende.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)