Jeg vil meget gerne vide noget om skattereglerne for sponsorater. I denne sammenhæng personlige sponsorater, hvor en sportsudøver får et beløb af en virksomhed mod at bære deres logo mm.
Hvordan behandles dette skattemæssigt både for virksomheden og for personen der bliver sponsoreret?
Dato: 18-09-2006 12:21:14 Forfatter:Rookie Jeg vil meget gerne vide noget om skattereglerne for sponsorater. I denne sammenhæng personlige sponsorater, hvor en sportsudøver får et beløb af en virksomhed mod at bære deres logo mm.
Hvordan behandles dette skattemæssigt både for virksomheden og for personen der bliver sponsoreret?
Det er enkelt nok. Sponsoratet er skattepligtigt for modtageren og fradragsberettiget for giveren, forudsat at der er en driftsøkonomisk og reklamemæssig værdi af at yde sponsoratet. Problemet opstår hvis der er sammenfald eller interessefællesskab mellem giver og modtager. Eks. hvis et selskab vælger at sponsorere en rideklub med begrænset reklameværdi, hvor aktionærens søn/datter går i rideklubben eller denne på anden måde har personlig interesse i at støtte klubben. Så vil udgiften i mange situationer blive betragtet som udlodning til aktionæren.
Hvad sker der så skattemæssigt hvis sponsoratet i stedet for en kontant beløb udgør dækning af rejseomkostninger - altså betalte flybilletter osv. Er dette stadig skattepligtigt for modtageren?
Ja men hvis udgifterne har den fornødne sammenhæng til modtagerens virksomhed kan han få et såkaldt korresponderende fradrag, eller fradrag efter statens satser.
Hvordan forholder det sig i den situation, hvor jeg med min virksomhed sponsorerer hosting af den lokale trampolinsklubs hjemmeside? Indtil nu har jeg bare haft dem liggende sammen med mine øvrige sites, men jeg kan da se en fordel i at lade sponsoratet betale for en del af hostingen via skattefradraget.
Skal jeg i dette tilfælde udskrive en faktura til klubben med "sponsorrabat", som dokumentation til Skat?
Casper: For at få et så retvisende resultat som muligt, kan du flytte trampolinklubbens udgift fra den almindelige hosting-konto i regnskabet til en anden konto: Sponsorat. Men hvis du i forvejen trækker udgiften til din hosting af hjemmesiderne fra - og det går jeg ud fra, at du gør - er der ingen fordel i at flytte udgiften et andet sted hen: Lige meget hvordan, får du kun fradraget en enkelt gang. Fradragets størrelse er dine udgifter, en eventuelt manglende indtjening kan ikke fradrages.
En faktura til at dokumentere aftalen vil altid være en god idé.