Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkonto, ApS og genbeskatning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er lidt i tvivl om reglerne ved genbeskatning ifbm. brug af Iværksætterkontomidler. Som jeg forstår det, genbeskattes man med 10% i 10 år hvis midlerne benyttes til anparter/etablering af ApS . Men gælder det også hvis jeg via andre midler etablerer mit ApS og derefter benytter pengene fra iværksætterkontoen til at købe f.eks. en afskrivningsberettiget ejendom der skal bruges i driften? 

Tillægsspørgsmål:

Kan jeg indskyde penge på iværksætterkonto i år (2009), etablere ApS med indskuddet i år (2009) og fratrække indskuddet i min personlige skat for i år (2009)? Eller skal etablering først ske i 2010 før fradrag i 2009 godkendes?

Bedste hilsner Tommy

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:43

Det er korrekt opfattet med de 10% men det gælder kun hvis midlerne hæves og anvendes til køb af anparter. Køber du personligt en afskrivningsberettiget ejendom sker genbeskatningen i stedet ved reduktion (forlodsafskrivning) af afskrivningsgrundlaget på ejendommen.  

Problemet er bare at det kræver at du anvender denne ejendom i en personligt drevet virksomhed hvor du opfylder det såkaldte arbejdstidskrav og det vil du ikke gøre når der er tale om en udlejningsejendom uanset om den udlejes til 3. mand eler til selskabet.  

Du kan godt foretage indskud/fradrag i etableringsåret og her kan du også vælge at foretage fradrag uden indskud når du etablerer dig inden indkomstårets udløb.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 17. Sep 09
Skrevet kl. 13:57

Tak for hurtigt svar Bent.

Det er nu min virksomhed der skal købe ejendommen. Der er tale om et værksted min virksomhed skal bruge i driften. I øjeblikket ejer jeg ejendommen personligt men vil sælge den til mit ApS efter virksomhedsdannelsen, kan det give anledning til problemer? 

For lige at være sikker: der sker ikke yderligere genbeskatning udover at afskrivningsgrundlaget for ejendommen bliver nedsat med et beløb svarende til iværsætterkontomidlerne?

Mvh Tommy

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:34

Det hænger jo ikke sammen. Du kan ikke bruge personlige etableringskonto- eller iværksætterkontomidler til at købe en ejendom for, i selskabets regi. Selskabet er jo en selvstændig juridisk enhed. 

Tilmeldt 17. Sep 09
Skrevet kl. 14:43

Jeg er forvirret....

Vil det sige at jeg ikke kan bruge iværksætterkontomidler til andet end anparter når jeg allerede ejer ejendommen privat?

Hvordan kan man så købe driftsmidler til brug i sit firma for iværksætterkontomidler, forærer man firmaet driftsmidlerne når man har købt dem?

/Tommy

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:57

Jo du kan opstarte personlig virksomhed og købe driftsmidler m.v. til denne virksomhed men du kan ikke købe driftsmidler som ikke anvendes aktivt i en personlig virksomhed. Har  din revisor ikke informeret dig om det ? Nu er skaden jo ikke større end at du kan bruge dem på anparterne i selskabet og indtægtsføre 10% årligt de næste 10 år. Det er faktisk det samme der sker når vi taler om investering i driftsmidler m.v. Her sker beskatningen bare indirekte i form af lavere afskrivninger.

Tilmeldt 17. Sep 09
Skrevet kl. 08:55

Tak igen for kompetent svar.

Jeg har ingen revisor og må derfor ty til dette forum når jeg er usikker på reglerne.

Jeg har fundet flg. om anvendelse af iværksætterkontomidler i LBK nr 1012 § 7 Bekendtgørelse af lov om indskud på etableringskonto:  ( link:  https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17578 )

" Beløb kan dog ikke hæves til anskaffelse af automobiler, som er indregistreret til privat personbefordring, til udlejning uden fører eller som last- og varemotorkøretøjer, der er berigtiget med halv omsætningsafgift."

Min virksomhed skal primært købe biler uden afgift og herefter lease dem ud (flexleasing). Kommer disse biler ind under ovenstående definition så jeg ikke kan anvende midler fra iværksætterkonto til indkøb af bilerne?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:03

Få dig en revisor inden du laver en masse fejl. Du kan aldrig få den nødvendige sparring og opgaveløsning på et webforum.

Ja bilerne falder for denne bestemmelse da de jo indregistreres til privat personbefordring og udlejes uden fører.

Den virksomhed du taler om ligger vel også i selskabet og har derved intet med dine personligt iværksætterkontomidler at gøre.

En enkelt tillægsbemærkning: Man må spørge sig selv hvordan vil du drive et leasingfirma hvis du ikke selv har indsigt i disse ting.

Tilmeldt 17. Sep 09
Skrevet kl. 09:10

Tak for præcist og tørt svar Smile

Jeg er i den indledende fase og ønsker ingen udgifter til revisor før jeg med sikkerhed vil etablere firma. Så er det er dejligt du vil hjælpe.

Mvh Tommy

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:05

OK

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)