Hej, er lidt i tvivl om reglerne ved genbeskatning ifbm. brug af Iværksætterkontomidler. Som jeg forstår det, genbeskattes man med 10% i 10 år hvis midlerne benyttes til anparter/etablering af ApS . Men gælder det også hvis jeg via andre midler etablerer mit ApS og derefter benytter pengene fra iværksætterkontoen til at købe f.eks. en afskrivningsberettiget ejendom der skal bruges i driften?
Tillægsspørgsmål:
Kan jeg indskyde penge på iværksætterkonto i år (2009), etablere ApS med indskuddet i år (2009) og fratrække indskuddet i min personlige skat for i år (2009)? Eller skal etablering først ske i 2010 før fradrag i 2009 godkendes?
Det er korrekt opfattet med de 10% men det gælder kun hvis midlerne hæves og anvendes til køb af anparter. Køber du personligt en afskrivningsberettiget ejendom sker genbeskatningen i stedet ved reduktion (forlodsafskrivning) af afskrivningsgrundlaget på ejendommen.
Problemet er bare at det kræver at du anvender denne ejendom i en personligt drevet virksomhed hvor du opfylder det såkaldte arbejdstidskrav og det vil du ikke gøre når der er tale om en udlejningsejendom uanset om den udlejes til 3. mand eler til selskabet.
Du kan godt foretage indskud/fradrag i etableringsåret og her kan du også vælge at foretage fradrag uden indskud når du etablerer dig inden indkomstårets udløb.
Det er nu min virksomhed der skal købe ejendommen. Der er tale om et værksted min virksomhed skal bruge i driften. I øjeblikket ejer jeg ejendommen personligt men vil sælge den til mit ApS efter virksomhedsdannelsen, kan det give anledning til problemer?
For lige at være sikker: der sker ikke yderligere genbeskatning udover at afskrivningsgrundlaget for ejendommen bliver nedsat med et beløb svarende til iværsætterkontomidlerne?
Det hænger jo ikke sammen. Du kan ikke bruge personlige etableringskonto- eller iværksætterkontomidler til at købe en ejendom for, i selskabets regi. Selskabet er jo en selvstændig juridisk enhed.
Jo du kan opstarte personlig virksomhed og købe driftsmidler m.v. til denne virksomhed men du kan ikke købe driftsmidler som ikke anvendes aktivt i en personlig virksomhed. Har din revisor ikke informeret dig om det ? Nu er skaden jo ikke større end at du kan bruge dem på anparterne i selskabet og indtægtsføre 10% årligt de næste 10 år. Det er faktisk det samme der sker når vi taler om investering i driftsmidler m.v. Her sker beskatningen bare indirekte i form af lavere afskrivninger.
" Beløb kan dog ikke hæves til anskaffelse af automobiler, som er indregistreret til privat personbefordring, til udlejning uden fører eller som last- og varemotorkøretøjer, der er berigtiget med halv omsætningsafgift."
Min virksomhed skal primært købe biler uden afgift og herefter lease dem ud (flexleasing). Kommer disse biler ind under ovenstående definition så jeg ikke kan anvende midler fra iværksætterkonto til indkøb af bilerne?