Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal virksomheden stille lejlighed til rådighed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-eksperter.

Jeg skal flytte og i den forbindelse melder sig et spørgsmål. Er der nogen skattemæssig fordel i, at virksomheden stiller en lejlighed til rådighed for mig, dvs. betaler huslejen.

Tidligere har jeg set, at virksomheder har lejet en strandvejsvilla til direktøren som så blev beskattet af markedsværdien, der er væsentlig lavere end den reelle omkostning. I mit tilfælde er vi (desværre) i langt mindre skala, så giver det nogen mening at overveje?

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:40

Jesper G:

Hej Amino-eksperter.

Jeg skal flytte og i den forbindelse melder sig et spørgsmål. Er der nogen skattemæssig fordel i, at virksomheden stiller en lejlighed til rådighed for mig, dvs. betaler huslejen.

Tidligere har jeg set, at virksomheder har lejet en strandvejsvilla til direktøren som så blev beskattet af markedsværdien, der er væsentlig lavere end den reelle omkostning. I mit tilfælde er vi (desværre) i langt mindre skala, så giver det nogen mening at overveje?

// Jesper

Det har som udgangspunkt ingen skattemæssige konsekvenser, om du får udbetalt din løn kontant eller i naturalier eller i form af, at arbejdsgiveren betaler dine private regninger. Det bliver beskattet på samme måde.

Fidusen med strandvejsvillaer er, at der ikke findes reelle lejeboliger. Derfor er man nødt til at beregne en mere eller mindre fiktiv markedsværdi, og det er groft forenklet det, der godt kan betale sig.

I et mere "normalt" tilfælde med en mere "sædvanlig" bolig, vil din husleje være nødt til at svare til den reelle markedsværdi, og så er du stille akkurat som hvis du bare havde fået udbetalt din løn / udbytte kontant og selv betalt din husleje.

Så skal du også lige være opmærksom på, at det kun er fysiske personer, der kan bebo en bolig og dermed opfylde betingelserne i Ejendomsavancebeskatningsloven §8:

"Fortjeneste ved afståelse af en- og tofamilieshuse og ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden har tjent til bolig for ejeren (...)

Så skattefriheden af en eventuel fortjeneste ved salg ryger.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:51

Ulrik og Jesper: I er ca. 4 år bagud når I taler om markedslejebeskatning. Beskatningen af fri bolig for hovedaktionærer er skærpet med det resultat at det stort set aldrig kan svare sig at få stillet en bolig til rådighed som fri bolig fra sit selskab. Taler vi om en personlig virksomhed kan det slet ikke lade sig gøre.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:05

Bent,

Øv, men jeg troede nu det netop galt om at være 4 år bagud :-) 

Det er et selskab, men jeg forstår på dit indlæg det ikke er værd at interessere sig for. Mange tak for svaret til jer begge to.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)