Jeg har for nylig omdannet min personligt ejede konsulentvirksomhed til ApS. Det nye firma hedder det samme som det gamle, dog tilføjet 'ApS'.
En del af de job jeg tidligere har haft, har jeg fået gennem et (af flere) firmaer, som formidler konsulenter. I forbindelse med de enkelte job, har jeg typisk har haft en klausul i kontrakten, hvoraf det fremgår at jeg ikke må tage arbejde for (endsige kontakt til) de firmaer jeg udførte jobbet hos/for.
Er sådanne klausuler stadig bindende efter firmaomdannelsen, eller er jeg helt fri af dem?
Jeg er klar over at jeg nemt kan komme i "Bad Standing", hos de firmaer jeg havde aftaler med, så jeg har ikke tænkt mig at brænde flere broer end højst nødvendigt.
Ja, jeg gætter på det samme, men er i tvivl fordi både det gamle og nye firma blot består af mig, og at derfor kunne være en eller anden juridisk spidsfindighed/undtagelse.
Der skal laves en ændring til kontrakten eller en allonge og det er normalt noget man undersøger inden man laver en omdannelse. Dvs. man får grønt lys fra de folk man leverer til.
Der skal laves en ændring til kontrakten eller en allonge og det er normalt noget man undersøger inden man laver en omdannelse. Dvs. man får grønt lys fra de folk man leverer til.
Som jeg forstår det du skriver, så er jeg ikke juridsk bundet af mine kontrakter/klausuler, såfremt der ikke er lavet en allonge vedr. mit nye (nuværende) selskab? Samt at jeg burde/kunne/skulle have lavet aftaler med mine kunder inden jeg lavede omdannelsen?
Det sidste er vel ikke et spørgsmål om jura, men om god forretningsskik?
Det handler i allerhøjeste grad om jura. Prøv at vend den på hovedet. De firmaer du arbejder for og har indgået kontrakt med er ikke forpligtet til at acceptere at det fremover vil være selskabet der udfører arbejdet og kan derved kræve at det er dig personligt de kontraherer med. Du er jo stadig personligt bundet af dine kontrakter/klausuler sålænge man ikke har ændret aftalen så det er selskabet der er aftalepart.
Jeg kan ikke udføre arbejde, baseret på en kontrakt der er indgået mellem en kunde og mit gamle firma. Så langt er jeg med.
Men det må vel også betyde at eventuelle klausuler i de pågældende kontrakter, ikke længere er bindende? Kontrakterne er indgået mellem mine kunder og mit firma (ofte med nævnelse af CVR nr i kontrakten), så de hænger vel ikke på mig som person - eller gør de det fordi det var et personligt ejet selskab?
Den juridske enhed med det tidligere CVR nr findes jo ikke længere?