Jeg er helt enig med dig steinway og beklager hvis jeg ikke har formuleret mig tydeligt nok.
Ved udvikling af nogle produkter kan man få brug for at få udført elarbejde. Det kan være installationer på prøvestand eller installationer hvortil udstyret skal tilsluttes. Disse installationer skal godkendes af autoriseret installatører inden de må tages i brug.
I øvrigt skal bygningsinstallationer ikke udføres men derimod godkendes af autoriseret installatør inden ibrugtagning.
Så længe det ikke er installationer på bygninger , men på maskiner/elektriske apparater er der ikke krav om at en installatørs underskrift. Som udgangspunkt må selv en elektriker ikke tage ud til en kunde og skifte en afbryder, uden at have en installatørs underskrift.
I øvrigt skal bygningsinstallationer ikke udføres men derimod godkendes af autoriseret installatør inden ibrugtagning.
... forkert igen.
Bygningsinstallationer SKAL udføres af en autoriseret - denne må under INGEN omstændigheder tage ansvar for arbejde der ikke er udført af personer der arbejder under den autoriserede.
Jeg skrev for nogen tid siden en lille notits om problemstillingen - læs mere her.
Forkert..... enhver kan lave en installation men må ikke tage den i brug, uden at en autoriseret har godkendt denne. Man kan f.eks som privat lave hele bygningsinstallationen i eget hus. Herefter kan en autoriseret udfærdige en blanket der dokumenterer at installationen er i orden. Dette er benyttet af flere autoriserede installatører og lovligt.
Eller sagt på en anden måde: du henviser selv til §2 stk. 2, men glemmer at nævne
§ 3. De i § 2, nr. 1 og 2, nævnte arbejder må kun udføres af autoriserede elinstallatører, jf. dog stk. 3-6. Stk. 6. Ved fabriksmæssigt fremstillede bygningsdele kan producenten forberede den elektriske installation.
Jeg mener du er ude på MEGET tynd is. Hvad er din bevæggrund for sige som du gør?
Grunden til at jeg ikke har henvist til §3, stk. 6 er fordi den ingen relevans har i denne sammenhæng. Paragraffen er tiltænkt færdigtstøbte elementer til byggeri hvor producenten forbereder med indstøbte dåser og føringsveje, men IKKE laver selve installationen - heraf "forberede".
Så jeg kan kun gentage; bygningsinstallationer må KUN udføres af autoriserede. Det absolut eneste privatpersoner må lave er udskiftning af eksisterende afbrydere og stikkontakter. I samme sekund der skal fremføres så meget som en milimeter kabel skal der en autoriseret til.
Nu har elektrikker ikke nogen autorisation. Der skal altid være en instellatør uddannet bag dem for at de må udføre deres arbejde. Man får først sin autorisation, når man er uddannet instellatør.
Og så er det lige meget med hvor meget elektrikker man er. Alle må lave en el instellation, så længe du har en instellaøres underskrift bag dig. Og det er også det som gør at vedligeholdsen af gadebelysningen primært laves af ufaglærte montører.
Jeg har aldrig sagt at en elektriker har en autorisation. Jeg har sagt at der skal en autoriseret til at udføre installationsarbejde eller en der er ansat under en autoriseret (typisk en elektriker).
Grunden til at jeg skriver autoriseret og ikke installatør er fordi det ikke er alle installatører (undertegnede inklusive) der har autorisationen. Ydermere er det ikke et krav at være uddannet installatør for at søge og opnå autorisation - en god bid af de autoriserede her i landet er eksempelvis maskinmestre eller ingeniører af den ene eller anden slags.
For at udføre installationen er det altså IKKE nok kun med en underskrift - man skal være ansat af den autoriserede til den pågældende opgave.