Man kunne jo sende dem på regnskabskursus. Medmindre vi taler om en lille konsulentvirksomhed med en ansat er det alfa og omega at der er styr på og fuldt overblik over virksomhedens økonomiske stilling og resultatudvikling løbende.
Man skal i stedet for at snakke forretningsplaner og strategier på iværksættermøderne og i erhvervsforeningerne, tage i stedet tog hul på regnskabet. Hvorfor er det vigtigt, hvordan bruger man det rigtigt, hvad glæde kan man få af et gennemført regnskab.
En løsning kunne jo være at man ikke må have ansatte uden at have været på regnskabskursus hos SKAT. En uge med forståelse for A-skat, moms, dækningsgrader og DB vil nok få de fleste til at forstå vigtigheden af regnskabet.
Hvis holdningen til regnskab og bogholderi er at det skal holdes på et absolut minimum for at man gider, så vil jeg være betænkelig ved at "trykke på en knap" der sender tal til offentlige myndigheder automatisk.
Og hvor meget arbejde er der egentlig i den del af processen?
Få styr på bilagene så de passer med ind- og udbetalinger, send regninger og krads pengene ind. Det er det der er den "svære del" hvor man ikke kan springe over hvor gærdet er lavest.
Hvis ikke har forstand på at bogføre bilagene selv eller synes at det er besværlig så få en professionel til at gøre det.
Det er nogle meget interessante iagttagelser. På den ene side kan jeg sagtens se at det er nødvendigt for små og mellemstore virksomheder, at have “styr på sagerne” mht. bogholderi, regnskab og administration, for ellers så har man ikke sin virksomhed særlig længe.
På den anden side, så nævner rigtig mange virksomheder at de helst vil være helt for at røre ved bogholderi, regnskab og administration, så de kan koncentrere sig om deres kerneområde.
Der er ét område, som jeg kan se volder alle parter problemer - det er de analoge kvitteringer, som skal sendes til revision for at kunne dokumentere regnskabet.
Hvad skal der til for at fjerne dette irritationsmoment? Eller erstatte analoge kvitteringer med en digital løsning?
(e-kvittering prøver, men har det hårdt.. kun 200 butikker er tilmeldt)
Ja er det ikke mærkeligt at det er så svært at holde styr på ens bilag?
Jeg er selv et rodehoved, og jeg ved at hvis jeg render rundt med bilag for længe, så er der nogen der forsvinder.
Da jeg var ansat i større virksomheder forsvandt der aldrig bilag! Og hvorfor ikke?
Fordi der var skrap person der gav mig en skideballe hvis de ikke blev afleveret, og jeg blev trukket i løn hvis der ikke var bilag. Simpelt!
Derfor skal lommerne tømmes hver dag! Der skal bruges 5 minutter på at få styr på papirerne, også hver dag og de ordnede bilag skal videregives til bogholderen så tit som muligt.
På den anden side, så nævner rigtig mange virksomheder at de helst vil være helt for at røre ved bogholderi, regnskab og administration, så de kan koncentrere sig om deres kerneområde.
Du nævner selv essensen af problemet. Man opfatter virksomhedens kerneområde som noget andet end økonomien, og det er netop her, fejlen er - vi driver jo ikke virksomhed for at få tiden til at gå.
Næste punkt er, at man jo kan koncentrere sig nok så meget om noget andet end økonomien, men hvis man ikke kender den økonomiske konsekvens af det man går og foretager sig, hvor ender man så henne?
Bilagene er det nemme - de sættes ind i mappen efterhånden som de dukker op. Enten bogfører man dem selv, eller også gør en anden.