Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CMS og databasedesign....

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 08
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Business:

Ja det ligner det jeg kender som et ER-diagram.

Men hvordan laver man så det samme, blot for de tabeller som man selv laver? Laver man det manuelt i Mysql eller genererer cms'et på en eller anden måde udfra de ting man designer i cms?

Jack

Forstår ikke helt hvad du mener? Du kan oprette tabeller "manuelt" via PhpMyAdmin fx.

Ellers kan du skrive det i php kode?

// Connect to mysql and select database
mysql_query("CREATE TABLE firma
(
 Navn    varchar(50),
 id      unsigned MEDIUMINT NOT NULL AUTO_INCREMENT
)
", $connection);
mysql_query("CREATE TABLE ansat
(
 Navn    varchar(80),
 LinkID  unsigned MEDIUMINT,
 id      unsigned MEDIUMINT NOT NULL AUTO_INCREMENT
)
", $connection);
// Derefter
mysql_query("INSERT INTO firma (Navn) VALUES ('Et Firma')", $connection);
mysql_query("INSERT INTO ansat (Navn, LinkID) VALUES ('Hans Hansen', '1')", 
$connection); mysql_query("INSERT INTO ansat (Navn, LinkID) VALUES ('Jens Jensen', '1')",
$connection); // Close mysql connection again

Altså, et firma tabel og en ansat tabel ps (alt koden er skrevet efter hvad jeg husker det som, der kan være syntax fejl osv.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 15:41

Ok....Jeg tror at jeg har fået svar ;o)

Der er altså ingen hoskus pokus ift cms og db-design. Det skal dybest set gøres som man altid har gjort ;o)

Tak for Jeres input....

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 15:55

Hvis du snakker om database modellering så starter nogen med at modellere databasen og bygger derefter objektlaget på ovenpå. Her starter man typisk med et ERP diagrap eller lign.

Selv foretrækker jeg at starten med forretningslaget da dette typisk ligner virkeligheden mere. Herefter giver database designet også tit sig selv.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 16:01

Ja, man kan jo starte i begge ender ;o) men så længe tingene hænger sammen, så er det jo et fedt...

Jeg snakkede bare med en fyr om det ift joomla og han sgade at cms nærmest genererede databasen, når man havde lavet front-enden......og jeg har ikke kunnet finde noget fornuftig info om det........

Jeg så lige at du skrev om Ruby i en anden tråd - findes der egentlig cms lavet med ruby?

Jack

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 20:09

Hej Jack

Jeg tror du snakker om at man i mange CMS systemer kan oprette entitetstyper som nyheder, medarbejder, kalender arrangementer osv. fuldstændigt frit, og systemet derefter autogenere en brugergrænseflade som kan rette i disse, ligsom systemet kan hive data ud igen.

Mange af systemerne derude bruger XML til at gemme dine specifikke entiteter og deres relationer.
Nogle gemmer så dette XML i databasen som en tekst og andre som fysiske filer på harddisken.
En del af CMS'et er så en motor der er god til at parse/søger osv. i disse.

Jeg har ikke den store erfaring med implementering på denne slags CMS men jeg kunne forestille mig at dette valgt kan give gevaldige performance problemer hvis man skalerer systemet op i stor størrelse.
En SQL server kan jo på få milisekunder finde de rækker ud af f.eks. 10.000.000 rækker hvor en dato er større end X, et brugerid=Y og kolonne1+kolonne2 er større end Z. Det tror jeg bliver svært/umuligt for en XML motor.

Hvis man vil ud over det, skal man så lave signe egne tabeller, relationer og index men så kan du heller ikke længere bruge de standard elementer der indgår i CMS'et og må så igang med at programmere redigering og udtræk fra "bunden".

Mvh

Janus

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 20:27

Nå ok....jeg troede bare at man brugte alm. sql til af finde data osv...... ;o)

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)