Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CMS og databasedesign....

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Udviklere ;o)

Kan nogen forklare mig hvordan fx. Joomla eller Drupal "håndterer" en MySql ift. design?

Når jeg læser om det, så virker det som om at selve cms-delen skulle kunne generere basen. Det jeg ikke fatter er, hvordan skulle den kunne danne relationerne mellem de forskellige tabeller osv. Laver man ikke et egentlig db-design først?

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 17:46

Når du installerer Joomla eksekveres der også SQL i databasen, og her oprettes tabeller osv.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 17:54

Øh....Er det svar på mit spørgsmål......for så forstår jeg det altså ikke og det vil jeg gerne ;o)

Tilmeldt 28. Sep 07
Skrevet kl. 18:15

Så forstår jeg ikke spørgsmålet. Som jeg læser det spurgte du om hvordan Joomla elelr Drupal "genererer" database tabellerne og relationerne herimellem.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 18:24

Ja......men det synes jeg bare ikke at jeg fik svar på (Jeg har spurgt for dårligt....beklager)

Jeg spørger på en anden måde...... hvordan laves tabeller og sammenhænge ifm. cms?

Eks. Hvis man nu har en relation mellem fx. virksomhed (tabel) og Medarbejder (tabel), hvor en virksomhed kan have 0 til mange medarbejdere osv.

Ved ikke om jeg fik beskrevet det bedre denne gang ;o)

Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 84
Fra  Decode Skrevet kl. 18:25

Hej,

Alle nyere CMSer opretter de nødvendige tabeller, relationer, store procedures, views mm for dig. Præcis hvordan det foregår teknisk variere fra CMS og database.

Jeg arbejder ikke selv med Joomla, men du kan læse mere om selve MySQL delen i installationsprocessen her http://help.joomla.org/content/view/37/132/

Med venlig hilsen,
Bjørn Fridal

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:29
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 18:33

Ja det ligner det jeg kender som et ER-diagram.

Men hvordan laver man så det samme, blot for de tabeller som man selv laver? Laver man det manuelt i Mysql eller genererer cms'et på en eller anden måde udfra de ting man designer i cms?

Jack

Tilmeldt 28. Sep 07
Skrevet kl. 18:36

Det afhænger af om CMS-en tilbyder nogle værktøjer til det. Men jeg vil tro de fleste CMS systemer fastsætter nogle standarder for hvordan du kan/bør opsætte databasen for at arbejde sammen med systemet. Selve SQL'en (eller hvilken database der nu bruges) skal du i de fleste tilfælde selv skrive.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 13:24

Business:

Ja......men det synes jeg bare ikke at jeg fik svar på (Jeg har spurgt for dårligt....beklager)

Jeg spørger på en anden måde...... hvordan laves tabeller og sammenhænge ifm. cms?

Eks. Hvis man nu har en relation mellem fx. virksomhed (tabel) og Medarbejder (tabel), hvor en virksomhed kan have 0 til mange medarbejdere osv.

Ved ikke om jeg fik beskrevet det bedre denne gang ;o)

Ved ikke helt om det svarer på dit spørgsmål, og jeg ved ikke hvordan de forskellige php open source løsninger gør det, men det normale er at bruge en såkald O/R Mapper der mapper din relationelle database til en objektorienteret struktur. På .NET platformen har MS selv deres Entity Framework, personligt har jeg dog arbejdet en del med NHibernate der er en port af Hibernate til Java.

Hvis du søger på o/r mapper eller "object relational mapper" på Google burde du få en del hits.

Ruby on Rails som jeg laver mest af for tiden bruger et såkaldt Active Record pattern (et "pattern" defineret af Martin Fowler) som sin o/r mapper.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)