Jeg spekulerer på, hvorvidt det giver nogle økonomiske fordele/ulemper at investere i aktier igennem eget firma?
Hvis man investerer privat, eller etablerer et Aps som investeringerne foregår igennem? Man er i det tilfælde at man opretter et Aps, den eneste ansatte og kan hæve løn som man lyster, men i princippet: Er der nogle fordele/ulemper ved det ene kontra det andet?
1) Du kan ikke hæve løn som du lyster da du ikke har nogen egentlig arbejdsindsats i et investeringsselskab. Det vil blive betragtet som maskeret udbytte.
2) Hidtil har man kunnet sælge aktier og anparter skattefrit efter 3 års ejertid ved at investere via et selskab, hvorved man uden skat kunne geninvestere provenuet. Skatten blev derved i sidste ende det samme som ved privat investering fordi skatten på de selskabsejede aktier kom i takt med at man hævede provenuet ud af selskabet. Men nu er der lavet nye regler og taler vi om investeringer hvor ejerandelen er mindre end 10% så sker der avancebeskatning i selskabet + personlig beskatning når man tager midlerne ud af selskabet. Det siger sig selv at det herefter ikke er særligt attraktivt at investere i aktier via et selskab når vi taler om børsnoterede aktier og andre aktier hvor man ejer under 10%.
Mange tak for svaret! Lige et par afklarende ting alligevel afledt af dit svar:
Ad 1) Ingen reel arbejdsindsats? Det er vist en fortolkning skulle jeg mene? Det kan udemærket sandsynligøres, at der ligger en "arbejdsindsats" bag det arbejde som ligger i at identificere de relevante finansielle instrumenter skulle jeg mene. Hersker der præcedens for den fortolkning du fremlægger?
Ad 2) Hvis jeg holder midlerne internt i virksomheden og IKKE trækker noget ud til mig selv, så vil jeg blot opleve virksomhedsbeskatning, korrekt? Denne er væsentligt mindre end min egen trækprocent (topskat!); hvorfor jeg umiddelbart ser en fordel her? Fordelen skal findes i, at jeg får et forholdsmæssigt større beløb at handle for/med, da jeg IKKE betaler 60% i skat, men snarere 25%% (er det selskabsskatteniveauet?). Den samlede balance jeg disponerer over bliver derfor større, så længe de stadigt står i selskabet og jeg IKKE har afholdt (person)skat ved at trække dem ud til mig selv.
Med andre ord - så bliver min "arbejdskapital" større ved at lade dem stå i virksomheden.
1) Ja det er en fortolkning på grundlag af mangeårig skattepraksis. Det er muligt at du kan sandsynliggøre en arbejdsindsats men du vil max. kunne få godkendt 20-30.000 kr. i arbejdsvederlag.
2) Korrekt men hvis du så holder det op imod at du skal beskattes personligt af de resterende 75% når du trækker dem ud af selskabet så bliver den samlede skat højere end hvis du havde investeret privat.
Sidst men ikke mindst skal man jo heller ikke glemme at går det dårligt så vil du ikke kunne bruge underskuddet til noget, hvorimod personlige underskud - afhængig af hvad du investerer i - har en skatteværdi.
Din ledetråd "Investor? Privat eller firma?" har fanget min interesse vedr. selve arbejdet.
Jeg kan forstå at du handler værdipapir minimum nogle timer om dagen. Jeg handler selv værdipapirer hele dagen. Jeg har længe overvejet at stifte et investeringsfirma. Men har manglet den rette medstifter. Min strategi har en solid og konstant afkast. Jeg søger en der er vant til at investere og skabe afkast med egne penge og en anden strategi. Ideen er at hvis en anden form for strategi kan bære mange penge (eks. 1 milliard), så kan min strategi fungere som sikkerhed for den anden strategi. Da evt. tab for eksempel i vores kunders penge bliver dækket af afkastet fra min strategi. Denne konstellation vil give kunderne en sikkerhed som ikke findes ved andre investeringsfirmaer.
Det siger sig selv at det herefter ikke er særligt attraktivt at investere i aktier via et selskab når vi taler om børsnoterede aktier og andre aktier hvor man ejer under 10%.
Bent, gælder dette også hvis der allerede er midler i virksomheden?
Hvis jeg ønsker at investere sidste års overskud i min virksomhed (omfattet af VSO), er det så ikke en fordel at lade dem stå i virksomheden, frem for at trække dem ud til topskat?
Vil virksomheden stadigvæk ikke kunne bruge et evt. underskud?
Mit firma er en enkeltmandsvirksomhed, men regner med at omdanne til et Aps næste år.
Det er jo en afvejning. Er der midler i selskabet kan det jo godt være relevant at investere dem hvis udgangspunktet er at de skal blive stående. Modstykket er jo at man tager dem ud mod udbyttebeskatning.
Taler vi om en enkeltmandsvirksomhed er det noget andet. Du kan ikke købe aktier i virksomhedsordningen, men naturligvis vil kontanterne kunne gå med over i en omdannelse til selskab om nødvendigt.
Taler vi om en enkeltmandsvirksomhed er det noget andet. Du kan ikke købe aktier i virksomhedsordningen, men naturligvis vil kontanterne kunne gå med over i en omdannelse til selskab om nødvendigt.
Så vidt jeg er orienteret, må man investere i investeringsforeninger baseret på aktier, så længe de er akkumulerende (dvs. ikke betaler udbytte)...