Jeg har tidligere været selvstændig i en del år, og jeg overvejer at starte op igen. Jeg har i den forbindelse en lille håndfuld spørgsmål, som jeg håber at kunne få lidt input til herinde.
- Jeg vil gerne starte et ApS, men jeg har ikke al den nødvendige indskudskapital. Hvad findes der af gangbare alternativer til at have pengene i hånden, kan man f.eks. skyde hardware ind, og hvordan vurderes værdien af denne hardware, hvis den har nogle år på bagen? Vil man evt. kunne skyde egen-udviklet software ind som kapital, og hvordan vurderes væriden af denne software?
- Jeg er i den kedelige situation, at jeg står registreret i RKI, fordi jeg slæber rundt på en beskeden gæld fra mine tidligere erhvervseventyr. Jeg betaler mine regninger til tiden, men må desværre slæbe rundt på min registrering endnu, fordi banken nægter at gå med til at lave en aftale omkring afvikling af min gæld. Jeg har ladet mig fortælle, at dette kan være et problem i forhold til SKAT i forbindelse med momsregistrering. Er der andre, som har været i en tilsvarende situation, og findes der en fornuftig løsning på problemet?
- I forhold til punkt 2, så overvejer jeg kraftigt at tage en partner med ind i form af et andet selskab (ApS), som vil blive tildelt en vis portion af anparterne. Kan dette være med til at gavne min situation i forhold til SKAT og eventuelle problemer i relation til min RKI-registrering?
- Bør jeg evt. overveje en helt anden selskabsform? Om ikke andet til at starte med, og så senere omlægge til et ApS, når økonomien er til det?
|