Jeg sidder lige og læser om Micropayments , og umiddelbart virker det jo som en fin løsning, hvis man som jeg er for nærrig til at betale for en PBS aftale på Visa Elektron. Men en ulempe er vel at slutkunden skal ind op oprette sig i eksternt billede, og sætte penge ind på sin konto.
Nogle her der bruger systemet - og hvilke erfaringer har i ?
Jeg har ingen erfaring med Micropayments, men ved fra andre betalingsformer at 'lunten er meget kort'. Hvis der er noget som helst kunderne kan komme i tvivl om, afbryder de handlen og forsvinder. Jeg tror derfor at det ekstra besvær der er, vil skræmme dem alle sammen væk.
Jeg valgte at oprette Micropayments, da der ikke er grundlag med mit lille salg til at oprette PBS og kort-aftaler. Min "webshop" er udelukkende en bestillingsmulighed for de enkelte, der ønsker at bestille magasinet online. Jeg regner med at oprette en ordentlig betaling, når projektet/magasinet er ordentligt i gang og vi skal behandle flere salg.
Umiddelbart tror jeg - ligesom Viggo - at det skræmmer mange væk.
I mit tilfælde virker micropayments meget glat, da mine kunder ikke betaler for over 50kr og derfor ikke behøver at oplyse ret meget hos Micropayments - jeg ved ikke hvordan det virker med køb over 50kr, men der skal de vist opgradere en konto. Når kunden har lagt bladet i kurven og klikker videre, kommer han/hun til sidst til en ekstern betalingsside (Micropayments), hvor han/hun kan oprette en konto samtidig med, at der betales - altså ikke flere klik end normalt og ca. samme besvær som Paypal. Dog er det jo stadig en ekstern side og det har med garanti skræmt lidt købere væk.
Jeg tror bestemt at micropayments er noget man vil se meget til i fremtiden. Jeg har overvejet meget at tilføje micropayments til nogle af mine kommende online videotutorials, men tror endnu ikke helt på det. For mig at se er det lidt ligesom med dankort betaling på nettet - selvom teknologien er der, og den er ganske sikker, så går der en rum tid inden folk bliver trygge ved systemet.