Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatindskudt startkapital i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

I forbindelse med min nystartede virksomhed, vil jeg indskyde noget startkapital fra min private økonomi. Da jeg bruger Summa Summarum 3 med standard kontoplan, går jeg ud fra, at dette blot gøres ved at kreditere konto 62200 (Indskudt kontant i virksomheden) og lader beløbet debitere på konto 58000 (Bank). "So far, so good". Når firmaet får lavet overskid og jeg vil have de indskudte penge igen, så laver jeg vel blot den modsatte postering ved at kreditere konto 58000 (Bank) og debitere konto 62100 (Hævet kontant i virksomheden). Mit spørgsmål er nu, hvordan dette kommer til at påvirke moms og skat? Det er vel blot penge man "låner" virksomheden og sagtens kan trække ud igen uden at tænkere videre over hverken moms eller skat. Am I right? Også det, at jeg indskyder et fast beløb (eks. 20.000kr) gør det bel blot nemmere at trække ud igen. Håber jeg kan få svar på om jeg er på rette spor eller helt ude i hampen... :-)

På forhånd tak!

Jan

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 00:40

Hej Jan,

Jeg ville i stedet benytte konto 62000 Mellemregning.
For så skulle du kunne trække pengene ud af firmaet igen, uden at skulle betale skat m.m.

Du har i princippet bare lagt nogle penge ud for dit firma.

Håber du kan bruge dette.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Sep 09
Skrevet kl. 00:57

Tak for dit svar, men er blevet lidt forvirret nu. Kan du give et lille eksempel? Smile

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 01:10

Zocon:

Tak for dit svar, men er blevet lidt forvirret nu. Kan du give et lille eksempel? Smile

Hej Jan,

Ved dit  "udlæg for firmaet"

Kreditere konto 62000 Mellemregning
Debitere konto 58000 Bank

Når du trækker dit udlæg ud igen (firmaet tilbagebetaler dit udlæg)

Debitere konto 62000 Mellemregning
Kreditere konto 58000 Bank

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Find mig på LinkedIn

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 16. Sep 09
Skrevet kl. 02:47

Mange tak for det uddybende svar Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:20

vil det sige at i stedet for at oprette posten: "Indskudt kontant i virksomheden", skal man kalde den "mellemregning"?

Undskyld hvis det er et dumt stillet spørgsmål.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 19:37

YK:

vil det sige at i stedet for at oprette posten: "Indskudt kontant i virksomheden", skal man kalde den "mellemregning"?

Undskyld hvis det er et dumt stillet spørgsmål.

Jeg ville kalde det "udlæg", når det jo er det, det er.
Du har vel planer om at få dit udlæg tilbagebetalt meget snart, efterhånden som indtjeningen i din enkeltmandsvirksomhed tillader det. Smile

Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38

Okey - for at være helt sikkert: så skal jeg helst kalde det udlæg og  derefter have en post der hedder "mellemregning" eller skal jeg helt udelukke den postering?

Mange tak for dit svar John.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 22:46

YK:

Okey - for at være helt sikkert: så skal jeg helst kalde det udlæg og  derefter have en post der hedder "mellemregning" eller skal jeg helt udelukke den postering?

Mange tak for dit svar John.

Smile

De eneste regnskabsmæssige posteringer du behøver at lave er dem, jeg nævnte her:

http://www.amino.dk/forums/p/69133/431707.aspx#431707 

Du skal skrive noget forklarende som tekst til de posteringer, så din revisor kan nikke til den, når dit regnskab skal godkendes af vedkommende. Smile

Det udlæg svarer til, at du af privat lomme betaler nogle af firmaets udgifter (udlæg), nogle udgifter som firmaet efterfølgende refunderer.

Håber det forklarer det.

Find mig på LinkedIn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)