Jeg er total blank ang. firmabiler, så al hjælp her vil være dejligt.
Situationen er at jeg sammen med en kammerat har et firma, hvortil vi påtænker at købe en varevogn på gule plader.
Vi skal bruge den meget lidt i firmaøjemed(ca. 1. gang om ugen) og derfor kigger vi primært på biler i den billige prisskala. F.eks. en brugt Toyota Previa til ca. 20-25.000 kr.
Spørgsmålene er som følger:
1. Hvis firmaet køber bilen, får man så moms tilbage ligesom ved ethvert andet firmakøb?
2. Hvilke ændringer er der økonomisk for os(eller mig), hvis jeg en gang i mellem vil bruge vognen privat?
Såfremt man købe en bil i virksomheden og blot bruger den i forbindelse med kundebesøg vil man så kunne trække alle udgifter fra i virksomheden? Både forsikring osv.? Og vil det ikke ramme mig personligt på nogen måde?
Hvis I køber en Toyota Previa og kun kører i den et par gange om ugen så skal der føres kilometerregnskab mv. hvis I skal kunne godtgøre at den ikke har været anvendt til privat brug. Har den/bliver den det kan I ikke afløfte momsen ved købet.
Køber I en Toyota Previa til 25.000 kr. er det iøvrigt også en langt bedre forretning at holde bilen uden for virksomheden og lade virksomheden refundere 3,30 kr. pr. kilometer. medmindre I da kører under 3.000 kilometer i den årligt.
Det er iøvrigt en kanon god bil udover det. Ekstrem behagelig og hurtig af en varevogn at være.
Det har ingen skattemæssig betydning at det er et I/S.
Det er korrekt at du ikke kan afskrive på bilen hvis den holdes uden for virksomheden, men køber I en bil til 25.000 kr. kan I af gode grunde kun afskrive de 25.000 kr. og få fradrag for forsikring og vægtafgift.
Dvs. vi taler om udgifter på ca. 10.000 kr. i alt + en smule benzin. Sælger I senere bilen for 10.000 kr. vil I blive beskattet af salgssummen hvis ansk.summen skattemæssigt er nedskrevet til 0. Anvendes bilen også privat hedder det beskatning af fri bil.
Holder I bilen udenfor og kører eks. 3.000 km. årligt får I et fradrag på ca. 10.000 kr. årligt. og der sker ingen beskatning ved salg af af bilen. "Gevinsten" herved er selvfølgelig større hvis I kører mere.
Køber man derimod en bil til 160.000 kr. er det en anden snak.
Jeg har været inde i de samme overvejelser som dig. Jeg har lige købt en opel Astra fra 1998 til 54000 kr. Og der fandt jeg ud af, sammen med mni revisor, at det bedst kunne betale sig, at jeg havde den privat og så trækker kørselsgodtgørelsen fra. Det kan måske også være en løsning for dig?