Hej Michael,
jeg synes konceptet lyder rigtig spændende og kan godt se et potentiale i forretningsmodellen.
Problemet mht. at skaffe kunder ligger, som jeg ser det, at overbevise dine kunder om at de skal bruge dig istedet for deres egen indkøbsafdeling. Dette er, per defintion, problematisk da de ikke kender noget til dig og ofte har en tendens til at være mere konservative, ihvertfald ift. B2C. Kender du firmaet scanmarket? Det er et "lignende" koncept, hvor de slår på at kunderne sparer penge. Det godt nok bygget på e-autions, hvor leverandørerne byder på specifikke ordre, men jeg vil alligevel lige citere dette fra hjemmesiden.
"An improved bottom line driven by average savings of approximately 18%, compared to existing prices, is a clear sign to all companies about the opportunities eAuctions provides in the current marked influenced by the financial situation. The tendency is evident on everything from raw materials such as cobber, steel and gas to food, IT equipment, cargo and services. "
Dette er jo et argument, der er til at forstå. Jeg er godt klar over at det ville være svært for dig på nuværende tidspunkt at komme med sådan et regnestykke, men det må du lige selv vurderer. Hvis du ikke kender firmaet, er det en mulighed lige at tjekke det ud og måske lade dig inspirere. En anden mulighed er også du kontakter de virksomheder, som du allerede har arbejdet med og får dem til at vurderer din virksomhed. Jeg synes det kunne forbedre din hjemmeside væsentligt, hvis et par velrenoverede virksomheder skrev hvor tilfredse de har været ved at anvende din service iht. til deres besparelse i både tid og penge. Det er imao sådanne argumenter der skal på bordet for at overbevise dine kunder om dit eksistensgrundlag, da tilslutter mig Mogens Nørgaard's bekymring om korruptionen og tilliden til konceptet.
Ydermere skal du forsøge at identificere de mindst "konservative" kunder, hvis muligt. Dette kan være kunder, som er kendt for at prøve noget nyt eller kunder som måske ikke har en kæmpe stor indkøbsafdeling. Grunden til dette er at det kan være svært at overvevise kunder, som nærmest er indgroet i deres rutiner og eksempelvis bruger de samme leverandører fordi de har gjort det i lang lang tid. Hvis du får succés med de "nytænkende" virksomheder er det ikke urealistisk at din virksomhedsidé vil brede sig som ringe i vandet, da tilfredse kunder alt andet lige vil anbefale din service i deres netværk.
Når vi nu snakker netværk tror vi rammer hele kernen for din virksomhed. Det er simpelthen så vigtigt når vi snakker nye forretningsidéer. Jeg hørte forleden om et netværk som hedder "BNI" og det tror jeg ville være et fremragende udgangspunkt for dig. Jeg er dog ikke bekendt med om deres findes lignede netværk omkring dig, men hvis det gør ville det være en god start. Ellers er det sgu bare stiv pik og håret tilbage, som jeg er sikker på du allerede erfaret.
Jeg håber jeg har givet dig lidt inspiration
C