Jeg er i færd med at udvikle nogle maskiner med særegne egenskaber, og som adskiller sig meget fra alternativerne i markedet. Vi vil gerne beskytte udviklingen.
De lande vi specifikt skal beskytte i er Danmark, Tyskland, Italien og USA som de vigtigste.
Det er langt fra sikkert at disse kan beskyttes med patenter, men hvad med andre muligheder?
Hvis du ikke kan få patent er der andre muligheder for at beskytte dit maskindesign. Generel ophavsret, design, brugsmønster mv. Se evt. http://opfind.nu/5997 for flere oplysninger.
Det er en god ide at checke om'din ide er taget', dvs om der er et patent i vejen - eller I evt. krænker andres patenter med jeres maskindesign.
Du kan evt selv få patent på din ide/opfindelse i forskellige lande, da det gør det muligt for din virksomhed at stoppe andres brug af din ide i sådanne lande
Tak for dit svar. Jeg er glimrende klar over patentmulighederne, og også det faktum at det omkostningsmæssigt kan være en meget dyr affære, som ikke nødvendigvis står mål med omkostningerne.
Når du arbejder indenfor eksempelvis mekaniske områder er det sjældent at du sammensætter standard komponenter på en måde det er så revolutionerende ny at der ikke findes prior art. Ofte findes denne hvis du søger effektivt nok - specielt i USA hvor det er first to invent og ike first to file princippet der gælder.
Mit spørgsmål gik specifikt på andre muligheder end patent, men tak for svaret