Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start prof - få et ordentligt logo!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 19. Mar 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Med knap 30 års erfaring som grafisk designer og et stort hjerte for iværksættere, har jeg til stadighed et vigtigt budskab: “Sørg for at få et proff logo fra starten”. Det vil underbygge signalet om at din virksomhed er seriøs - og det holder også længere.

Jeg har set det til hudløshed - nye virksomheder og dårlige logoer. Og hver gang ærgrer det mig. Ofte er revisorerne også for dårlige til at få afsat penge til et ordenligt logo i startbudgettet. Jeg rådgiver og underviser iværksættere - og mit budskab er: “Gør det ordentligt med det samme - så slipper du for at udskifte al dit markedsføringsmateriale når du om 2 år finder ud af, at det logo du startede med ikke holder”. Et firmalogo kommer lynhurtigt til at findes mange steder, brevpapir, visitkort, skilte, biler osv. Det er ikke nødvendigvis ret meget dyrere at få den gode start, men det er dyrt at få det hele skiftet.

Mange designvirksomheder er venligt stemt over for seriøse iværksættere, og mange har også en prisbillig startpakke. Men drop det med veninden eller naboens søn der er fiks med en PC eller Mac. Der er en grund til at grafisk design er et håndværk. Så gør dig selv den tjeneste at starte prof - med et ordentligt logo! Bad logo = bad brand. Good logo = good brand.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

Hej Carsten.

Der er ingen tvivl om at du ret, og som iværksætter så nedprioritere man nok den del, da man af naturlige årsager ikke forstår vigtigheden af det. Jeg forstår din situation, da jeg selv oplever web-kommunikation der indholder "små" fejl men har så stor betydning af kunderne bliver væk.

Men jeg kan anbefale dig, at du bliver mere proaktive omkring din søgen efter nye kunder. Dette kunne med lethed gøres, på samme måde som jeg selv gør nogle gang, ved at opsøge den potentielle kunde, med et konkret forslag som de kan købe med det samme.

Jeg oplever selv, at en potentiel kunde er vildt overrasket over, at se en email fra en vildt fremmed som har sat sig ind i deres virksomhedskommunikation og tilbyder dem et konkret forslag til forbedring.

Det kan så godt være at du får et afslag, men tror mig, hvis din email/brev er udformet korrekt, så vil de med glæde åbne en ny email fra dig 6 eller 12 måneder senere med det samme tilbud. Hvis de ikke selv har kontakte dig.

Held og lykke.

Glenn.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23

Ups, glemte lige at sige, at det vil være bedre respons på dit tilbud, hvis du havde lagt den i "jeg har et godt tilbud til dig". Da du ikke indfrier de fleste læseres (potentielle kunder) forventning til debat, da du har lagt den i en debattråd.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25

pis!!! Angry

forkert indlæg. MY FAULT Embarrassed

sorry

Fra Herning
Tilmeldt 19. Mar 08
Skrevet kl. 22:06

Helt OK - kunne heller ikke lige finde tråden :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12

Tak, men jeg mener stadigvæk at dit indlæg er rigtig nok. Det koster jo en fandens masse penge at skifte logo senere hen.

/Glenn Wink

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:19

Jeg er helt sikker på, at du har ret!

Men for os ikke fagmænd, er det altså dødsvært at se forskel på et godt og et dårligt logo - udover lige ens egen smag.

Præcis som det er svært at se forskel på den bedste og dårlige spiller på en fodboldbane - altså hvis fodbold ikke lige er ens største interesse.

Kan du definere forskellen på et godt og dårligt logo?

Fra Herning
Tilmeldt 19. Mar 08
Skrevet kl. 22:44

Hej Espresso,

Ja - det kan jeg godt forstå. Jeg vil gerne give et par tommelfingerregler:

Først og fremmest skal logoet kunne reproduceres på alt fra tryksager til website eller folieskæring til skilte. Dette er den tekniske del. Kort fortalt skal det helst leveres som illustrator eps-fil - den kan scaleres uendeligt.

Dernæst skal logoet kunne fungere både i farver, men også i ren sort eller ren hvid. Og gerne så enkelt at det kan broderes på en kasket om ønsket.

Logoet skal identificere produktet eller virksomheden. Der må gerne være en figurativ ledetråd, og gerne originalt. Logofiguren (den del der ikke er skrift) må gerne være så karakteristisk at den kan stå allene - tænk på Nikes swosh.

Logotypen eller skriften er vigtig. Det skal være en skrift der kan være virksomhedens bærende skrift fremover - det vi kalder corporate type. Det er langtfra alle skrifter der kan bære den mission. Vi designere køber dyre, fine skriftfamiler der næsten er et stykke æstetik i sig selv. Bygger man logoet på sådan en skrift, gerne med tæft for de nye upcoming skrifter, ja så er logoet godt på vej.

Det er ikke noget krav at der både er logotype og logofigur. Mange af de fedeste brands har en designet logotype og nix weiter.

Så er der farverne. Undgå farvelade. Få velvalgte farver. Farverne skal - i lighed med skriften - være gennemgående for alt firmaets materialer - evt også på domicil, biler mm. Vi kalder det firmaets corporate color.

Til slut, den største kunst: Enkelthed. Det sværeste er at designe både enkelt og spændende/originalt på én og samme tid.

God fornøjelse med logo-jagten :-)

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 00:34

Carsten Skovlund:

Først og fremmest skal logoet kunne reproduceres på alt fra tryksager til website eller folieskæring til skilte. Dette er den tekniske del. Kort fortalt skal det helst leveres som illustrator eps-fil - den kan scaleres uendeligt.

Jeg har lige en kommentar til formatet. Illustrator EPS; kan faktisk også rumme pixelgrafik så formatet alene er ikke garanti nok. Kun hvis det defineres som "leveres som vektorgrafik" er man sikker i sin skaleringssag. Har indtil flere gange fået materiale i det rigtige format med med den forkerte teknologi.

Problemet opstår typisk når garagedesignere der har bygget noget sammen i Photoshop lige pludselig skal levere vektor - placerer filen i illustrator og gemmer som illustrator eps. Det er bare no-go metoden men den ses!

Fra Herning
Tilmeldt 19. Mar 08
Skrevet kl. 19:52

Helt korrekt Benny. God tilføjelse ;-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)