Med knap 30 års erfaring som grafisk designer og et stort hjerte for iværksættere, har jeg til stadighed et vigtigt budskab: “Sørg for at få et proff logo fra starten”. Det vil underbygge signalet om at din virksomhed er seriøs - og det holder også længere. Jeg har set det til hudløshed - nye virksomheder og dårlige logoer. Og hver gang ærgrer det mig. Ofte er revisorerne også for dårlige til at få afsat penge til et ordenligt logo i startbudgettet. Jeg rådgiver og underviser iværksættere - og mit budskab er: “Gør det ordentligt med det samme - så slipper du for at udskifte al dit markedsføringsmateriale når du om 2 år finder ud af, at det logo du startede med ikke holder”. Et firmalogo kommer lynhurtigt til at findes mange steder, brevpapir, visitkort, skilte, biler osv. Det er ikke nødvendigvis ret meget dyrere at få den gode start, men det er dyrt at få det hele skiftet. Mange designvirksomheder er venligt stemt over for seriøse iværksættere, og mange har også en prisbillig startpakke. Men drop det med veninden eller naboens søn der er fiks med en PC eller Mac. Der er en grund til at grafisk design er et håndværk. Så gør dig selv den tjeneste at starte prof - med et ordentligt logo! Bad logo = bad brand. Good logo = good brand. |
Hej Carsten.
Der er ingen tvivl om at du ret, og som iværksætter så nedprioritere man nok den del, da man af naturlige årsager ikke forstår vigtigheden af det. Jeg forstår din situation, da jeg selv oplever web-kommunikation der indholder "små" fejl men har så stor betydning af kunderne bliver væk.
Men jeg kan anbefale dig, at du bliver mere proaktive omkring din søgen efter nye kunder. Dette kunne med lethed gøres, på samme måde som jeg selv gør nogle gang, ved at opsøge den potentielle kunde, med et konkret forslag som de kan købe med det samme.
Jeg oplever selv, at en potentiel kunde er vildt overrasket over, at se en email fra en vildt fremmed som har sat sig ind i deres virksomhedskommunikation og tilbyder dem et konkret forslag til forbedring.
Det kan så godt være at du får et afslag, men tror mig, hvis din email/brev er udformet korrekt, så vil de med glæde åbne en ny email fra dig 6 eller 12 måneder senere med det samme tilbud. Hvis de ikke selv har kontakte dig.
Held og lykke.
Glenn.