Hej Aminoer. Jeg er anpartshaver i et Aps (er ikke medstifter og sidder ikke i bestyrelsen). Samtidig har jeg et enkeltmandsfirma. Aps'et har et udestående med et firma, som ikke har leveret en aftalt vare. Jeg er ikke 100% inde i sagen, da jeg ikke er involveret i den daglige ledelse. Men firmaet, som mener at have penge tilgode har nu stævnet mig og mit personligt ejet firma og til trods for at jeg i retten har forklaret, at skylden intet har at gøre med mit eget enkeltmandsfirma, ser det ikke ud til, at de tror på det. De beder mig hele tiden uddybe mine svar. Sagen er en småsag og foregår på skrift og via telefonmøder. Jeg har indtil videre ikke ment, at en advokat kunne betale sig (gælden er på ca. 7.500,- kr.), men jeg er nu blevet i tvivl om jeg hæfter for ovennævnte gæld. Hvilken paragraf kan jeg evt henvise til, hvis ikke jeg hæfter for gælden? Jeg krydser fingre for, at en venlig Amino kan give et godt råd.
|
Hermed et uddrag af det som jeg fandt :
Et ApS er et selvstændigt retssubjekt og driver sin virksomhed med en særskilt formue, som er adskilt fra deltagernes øvrige formue. Det er kun selskabet (ApS’et), der hæfter for virksomhedens forpligtelser. Deltagerne har ”begrænset hæftelse”, således at deltagerens tab ved virksomhedens eventuelle konkurs ikke kan overstige det beløb, for hvilket beløb respektive deltagere har tegnet eller købt anparter med mindre pågældende deltagere har kautioneret for selskabet eller via sin adfærd har pådraget sig ansvar efter de erstatningsretlige regler.
dvs. at såfremt at de skal komme med bevis for at der er kautioneret for sagen. Der vor de har deres penge tilgode er der de skal rette henvendelse - ikke hos dig privat.
Så nej : de kan slet ikke komme til dig personligt. Det er dem der skal bevise det.
hilsen
michael