Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HTML5 - er du klar?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 10. Jul 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og læser om HTML 5 her...
http://www.alistapart.com/articles/get-ready-for-html-5/

og her...
http://www.smashingmagazine.com/2009/07/16/html5-and-the-future-of-the-web/

... og tænker 'det er da smart'. Men nu har jeg også altid været meget religiøs omkring valid markup, da jeg har arbejdet rigtig meget med kommunale og offentlige hjemmesider. Jeg forsøger altid - så vide muligt - at få HTML'en valid op imod W3C's standarder i hvert fald.

Men er jeg den eneste? Er markup vigtig for dig, og hvor langt vil du gå for at få et fuldstændig tabelløst design. Jeg ved, at flere CMS'er har hardcoded tabeller ind og man er nødt til at bruge diverse hacks for at omgå dette.

Jeg vil bare gerne høre, hvor i andre står i spørgsmålet. Er DU klar til HTML5?

/Iben Louise

Teapot - Drawing business
www.teapot-graphics.dk

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 20:10

Hej Iben

IbenLouise:
Men er jeg den eneste?

Nej det er du ikke Jeg går meget op i det og ja jeg er klar til HTML5 Big Smile

/allan

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 21:32

Om man går op i om koden er valid eller ej afhænger nok meget af hvilken type hjemmesidearbejder man er - fx går programmører nok i højere grad op i det end designere. Jeg er programmør er gør derfor alt hvad jeg kan ikke alene for at overholde standarderne men også få en pæn kode - en af tingene i pæn kode er så i min verden tabelløst design (men når det så også er sagt er tabeller på ingen måde farlige - de har bare som udgangspunkt ikke anvendelsesområde inden for designopsætning men derimod for opsætning af tabullerede data (helt jf W3s anbefalinger)).

Omkring HTML5 så ser jeg meget frem til det - XHTML i dens nuværende version er jo så godt som ubrugelig og HTML4 er mildt sagt lidt oppe i årene så godt at se at der er noget nyt på vej med det bedste fra begge verdener. Desværre er tidshorisonten for HTML5 også umiddelbart lidt lang - godt nok siges flere browsere at understøtte det, men omvendt er sproget slet ikke klart endnu, jeg tror milepælene hed 2012 for en egentlig kandidat (ca svarende til hvad XHTML har ligget i hvor alle har brugt det) hvorefter der er 10 år til at den efter alt at dømme vil være den anbefalede standard og med al den politik der sikkert bliver indblandet kan der sikkert beregnes lidt overskridelser.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra København
Tilmeldt 25. May 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 09:01

Jeg mener ikke HTML5 er klar til verden endnu - derfor kan jeg heller ikke sige at være klar til HTML5. Den er endnu meget omdiskuteret og umoden, og for nyligt har de endda droppet den vigtigste feature for mig at se - <video> og <audio> tagsne, hvilket skulle sikre nem og standardiseret implemention af medier. Desværre var Apple og Mozilla Foundation så uenige på det punkt mht. valg af videoformat (H.264 vs OGG Theora), at det tvang HTML5 udvalget til at droppe den feature (ind til videre i hvert fald).

Når det så er sagt, så glæder jeg mig til en mere moderne måde at kode websider på - jeg tror desværre bare at der går mange år (5+ år). Det er jo også først de sidste par år MS er kommet nogenlunde med på CSS-vognen med Internet Explorer.

Personligt er jeg både designer og programmør, og jeg går rigtig meget op i en pæn og semantisk kode. Det er ekstremt vigtigt for mig at koden er så tæt på 100% i orden som muligt!

Modtag tidsbestillinger på din hjemmeside med Zapla - bookingsystemet virker på alle hjemmesider og tilpasser sig automatisk dit design.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)