Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil hjælpe en veninde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg ville høre om der er nogen af jer der kan hjælpe mig her.

Jeg har en veninde der er mellem leder men føler sig holdt uden for mellemleder gruppen. Gruppen består af 5-6 stykke og hun føler sig ikke godt tilpas der.

1.Er der nogen der har nogle råd til en kvindelig leder der kæmper med disse problemer?

2. Er der nogen der kender til om der er nogle kurser/foredrag man kan gå til?

mvh Cp

Fra Valby
Tilmeldt 12. Sep 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:34

Hej Cp

Jeg er coach i adfærdsbiologi. Kort fortalt så betyder det feks. hvis vi oplever at blive udelukket fra en gruppe, set fra vores biologis side, så er vi i livsfare. Derfor reagere vi med stærke følelser på følelsen af blive afvist i en gruppe. Hvis man ikke gør noget ved følelsen/Situationen vil det kun bliver værre, se evt. på hvor mange der går ned med stress.

Til spørgsmål 1:

Kan du uddybe hvad din veninde mener med at føler sig holdt uden for. Føler hun sig "bare" holdt uden for eller blive hun psykisk/fysisk holdt uden for ved feks. at blive ignorerede mv. ? Hvilken adfærd har hun selv i forbindelse med at hun føler sig holdt uden for?

Til spørgsmål 2:

Den hurtigste løsning for din veninde vil være en session hos en coach, her kan hun på en enkelt session få en personligt rettede afklaring om hvor problemet ligger og hvad hun evt. kan vælge at gøre ved det. Det er vigtigt at huske vi har altid et valg - Selv om det nogen gange er pest eller kolera, så er spørgsmålet, hvad er bedst for dig!  Og nej jeg er ikke ved at prøve at sælge en session - Griner.... Bare hjælpe.

Mvh

Jesper

Tilmeldt 11. Jul 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:02

Hej Jesper

Det der sker er at hun føler at de andre ledere ikke henvender sig til hende men mere hinanden, de ringer til hinanden, men igen ikke til hende så hun føler sig lidt ved siden af og ude.

Hun mener selv at hun har arrangement og vil gerne, men alligevel render hun panden mod en mur hele tiden. Det er jo nok som du siger noget hun må tale med en prof om , men det kræver jo også lidt mod at indrømme at det er nødvendigt ikke?

mvh Cp

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 10:38

mrxcplha:

Hej Jesper

Det der sker er at hun føler at de andre ledere ikke henvender sig til hende men mere hinanden, de ringer til hinanden, men igen ikke til hende så hun føler sig lidt ved siden af og ude.

Hun mener selv at hun har arrangement og vil gerne, men alligevel render hun panden mod en mur hele tiden. Det er jo nok som du siger noget hun må tale med en prof om , men det kræver jo også lidt mod at indrømme at det er nødvendigt ikke?

mvh Cp

Det er jo ikke pinligt at ringe efter en låsesmed, når man låser sig ude, og det er tydeligt at din veninde ikke selv har værktøjerne til at komme ind i den gruppe, og så må hun jo søge noget hjælp så hun kan få dem. 

Jeg ser i hvert fald ingen anden udvej, hvis hun ønsker sig adgang. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig et kursus eller et foredrag, som du nævner der vil kunne tackle det problem og selvom ingen endnu har foreslået det, så er "tale med chefen og/eller gruppen om det", det allersidste jeg vil anbefale i sådan en sag.  At blive inkluderet med tvang er alt andet end den accept og respekt hun ønsker. 

Vi kan jo ikke sidde og gætte på, hvorfor hun på nuværende tidspunkt ikke bliver inkluderet, fordi vi ikke kender parterne eller detaljerne i sagen, men i min personlige erfaring er der kun én grund til, at et individ bliver holdt udenfor en professionel gruppe - og det er, at de ikke bidrager med noget positivt til gruppen. 
Det kan være de sødeste, rareste, dejligeste og mest komptente mennesker, men hvis de ikke bidrager positivt til gruppedynamikken bliver de - ret automatisk - ekskluderet.  Ikke fordi enkeltpersonerne i gruppen er nogle røvhuller, eller ikke kan li' hende, men fordi gruppen som helhed ikke har brug for hende, med det hun pt. bringer til bordet. 

Så hun skal finde ud af, hvordan hun sniger sit tandhjul ind og hjælper gruppen på vej, uden at lukke ned for hele maskineriet. Det kan være, at hun til at starte med, ikke finder at hendes plads i gruppen er den hun ønskede - eller rettere - at gruppen som helhed ikke er, som hun havde ønsket. Måske ønsker hun et netværk, hvor hun kan få hjælp og sparring, men måske er det slet ikke dét gruppen på nuværende tidspunkt er, og så skal den ikke behandles som et sådant. 
Hun kan - når hun finder sin plads - langsomt arbejde gruppen tættere på det hun havde i tankerne,  (og ellers må hun finde dét et andet sted) men til at starte med må hun indgå på dens præmisser. Ellers kommer hun slet ikke ind. 

Så få et par professionelle øjne på sagen. Find ud af, hvad hun forventer af gruppen og hvad hun bidrager med, kontra hvad gruppen reelt har brug for og få justeret forventningerne. 

Fra Valby
Tilmeldt 12. Sep 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:46

Hej Cp

Se Lones svar - Det er godt formulerede med præcise pointer, fra en der kender området.

Og ja det kræver noget psykisk mod at indrømme at der er noget man ikke kan.... Hvad er prisen/konsekvensen ved at hun ikke gør noget ved det?

Føl frygten og gør det alligevel. Der er ingen mennesker der er født med viden om alt - Men vi har evnen til at lære næsten alt... Bare vi har modet til at sige ok, det her ved jeg ikke noget om, jeg vil gerne lære det.

Hvor er det så nemmest at lære det - Hos en der ved mere om det end dig. Det er som da man lærte at køre på tohjulet cykel, ingen børn kan det... De lære det.

Prøv evt at Google efter coach... Eller prøve www.coach.dk - Der kan i helt sikkert finde en der er i jeres nærområde.

Og tak til Lone for at udvide min horisont og forståelse. Ancora Imparo ( Jeg lære stadig...)

Mvh. Jesper

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 02:20

Kan det tænkes, at hun ikke har noget at bidrage med?

Eller at de andre ser hende som en trussel?

Hvis de andre ser hende som en trussel, så er det at tage kampen op på modstandernes betingelse - ja, livet er hårdt.

Hilsen, Robert

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)