Denne artikel fortjener stor opmærksomhed: Lad mig starte med at indrømme, at jeg er en tro V-mand og har været det siden, jeg fik stemmeret. Så har vi fået det på det rene. Til de få, som alligevel vælger at læse videre i dette indlæg, vil jeg skynde mig at sige, at jeg simpelthen ikke forstår den danske iværksætter-politik, hvis sådan en overhovedet findes i øjeblikket. Politikerne - dem alle over én kam - gemmer sig bare meget generelle undersøgelser, der viser, at Danmark har det bedste erhvervsklima, hvis man ønsker at opstarte en virksomhed. Jeg vil hverken diskutere statistisk usandsynligheder, spørgeskema-teknikker eller deslige, men det resultat er i hvert fald ikke i overensstemmelse med den virkelig, som jeg og mange andre befinder os i. Den triste sandhed er desværre, at det er forbandet svært at opstarte en successfuld virksomhed - især hvis man ikke har adgang til risikovillig kapital - og skulle det lykkedes, så bliver man brandbeskattet uden sammenligning andet sted i Europa. Hvis det ikke lykkedes, så bliver man stemplet i lokalmiljøet, som "ham eller hende der gik konkurs" af alle trykhedsnarkomanerne, der aldrig turde tage springet, og hvis man ikke har haft tilstrækkelig med opstartskapital til at stifte et selskab fra starten af - eller har været desværre nødsaget til at kautionere for sin lån (hvilket er kutyme) - så er man forgældet de næste 20 år. (I udlandet kan man mange steder slippe af med gælden efter en personlig konkurs efter bare 1 år. Bladet Iværksætteren havde tidligere en glimrende artikel om dette emne). I mit netværk i IT-branchen kender jeg mange, som har knoklet igennem i rigtig mange år og til sidst har fået det hele til at lykkedes. Så snart de ser muligheden for det, så tager de - ligesom Thorborg himself - og mange andre og flytter til udlandet, hvor skatteprocenterne ligger mellem 0 og 20%, klimaet er varmere og erhvervskulturen er en helt anden. Det er jo en af fordelene ved IT-baserede eller online forretningskoncepter; de kan nemt flyttes til udlandet uden de store konsekvenser, da kommunikationen kan foregå med Skype Out og jævnlige forretningsmøder i Danmark. Det er der rigtig mange, der gør og har gjort de seneste par år... Vi kan så starte en moralsk diskussion om det enkelte individs ansvar for at vende udviklingen og dermed betale tilbage til den danske stats gennem skatten. Glem det. Det er en nytteløs snak uden virkning overhovedet. Ingen af disse mennesker føler sig forpligtiget til at tilbagebetale én eneste krone til et samfund, som - set fra deres øjne - på ingen måde har bidraget positivt i deres iværksætterkarriere. Tilbage står det eneste relevante spøgsmål: hvordan vender vi udviklingen? - Skal Regeringen afsætte midler til fonde, som støtter iværksætterkulturen med kolde kontanter? Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg ikke er gået konkurs, jeg har ingen gæld, og jeg har flere succesfulde selskaber. Så dette er altså ikke klynk fra min personlige dagbog, men et generelt diskussionoplæg. Hvad mener du? |
Robin,
Du har ret i, at viden er nem at flytte og at det sker.
Du spørger hvordan vi vender udviklingen, men hvilken udvikling mener du? Thorborg flytter hjem igen og han er ikke rejst på grund af skatten husker jeg noget om. Højtuddannede danskere tager til udlandet og arbejder til en højere løn. Vi ønsker de tager ud og bliver klogere - og de kommer hjem igen. Vi ønsker at danske virksomheder outsourcer, da dette sikrer deres konkurrencedygtighed på et globalt marked.
Vores statsminister er Venstremand og har foreslået en finanslov med et underskud, som end ikke Anker Jørgensen nogensinde kom i nærheden af. Den borgerlige regering har i sin regeringstid forøget det offentlige forbrug med mere end den tidligere SR-regering foreslog da de tabte valget. Du er venstremand og lufter ideer om offentlige tilskud til erhvervslivet og til offentlige fonde. Vi ved godt hvor vi har "Danmarks liberale parti".
I løbet af en kort årrække vil der være flere på passiv forsørgelse, så som pension og efterløn, end folk i arbejde. Det er nødvendigt regering, opposition og arbejdsmarkedets parter finder det politiske mod til at gennemføre nødvendige reformer. Det er altid den siddende regerings ansvar at gå foran. S+R regeringen førte en mere ansvarlig økonomisk politik.
Og 'ja', der findes et nyt politisk parti du kan stemme på.
// Jesper