Jeg har i min webshop fået en ordre fra Grønland :-)
Da kunden ikke skal betale moms, er jeg nu i tvivl om, hvordan jeg gør det nemmest.
Havde det været et butikssalg ville jeg have fået dokumentation for adressen og trukket momsen fra straks eller jeg ville bede kunden sende bonen retur med et stempel fra toldmyndighederne.
Men nu er det jo et fjernsalg. Er postkvittering nok (så kan jeg jo dokumentere at varen er sendt til grønland) eller skal jeg bede hende få stemplet fakturaen af toldmyndigheden og derefter refundere momsen?
Er postkvittering nok (så kan jeg jo dokumentere at varen er sendt til grønland) eller skal jeg bede hende få stemplet fakturaen af toldmyndigheden og derefter refundere momsen?
For os er det nok dokumentation, at have en kvittering på at pakken er sendt, dvs stemplet osv af fragtfirmaet (men vi ligger i Tyskland, så er ik sikker på det er det samme i DK).
Men nu er det jo et fjernsalg. Er postkvittering nok (så kan jeg jo dokumentere at varen er sendt til grønland) eller skal jeg bede hende få stemplet fakturaen af toldmyndigheden og derefter refundere momsen?
Uden at være helt sikker på gældende regler, så vil jeg mene, at varerne skal toldstemples ud af landet, dvs. der skal laves en eksporterklæring. Det skulle man for ikke så mange år siden, men jeg ved ikke, om reglerne er blevet lempet.
Hvis du får varen toldstemplet ved levering, så har du i hvert fald dokumentationen i orden.
Uden at være helt sikker på gældende regler, så vil jeg mene, at varerne skal toldstemples ud af landet, dvs. der skal laves en eksporterklæring. Det skulle man for ikke så mange år siden, men jeg ved ikke, om reglerne er blevet lempet.
Hvis du får varen toldstemplet ved levering, så har du i hvert fald dokumentationen i orden.
Vil vove at påstå, at vores kære Peter Revisor har bekræftet det rigtige svar
Kan se Post Danmark vil have mellem 166 og 231 for en pakke på 1kg alt efter leveringstiden (Priser oplyst på deres hjemmeside). Er der en billigere måde?