Af Martin Mouritzen - Salgstrænerne
1. Udseende Jeg ved at dette er common sence: MEN husk nu, at når du tager på messe så er du dit firma, både som udstiller, men lige så meget som besøgende.
Derfor husk nu på disse dage at være ren, pæn og klædt i noget tøj som appellere til de personer, som kunne gå hen og blive kunder i din forretning.
Selvom dette er logik for de fleste så undrer det mig stadig, at der er nogen, som tror at en udvasket T-shirt og et par udtrådte løbesko er ”jeg er til for kunderne” outfit.
2. Elevatortale Elevatortalen er dit vigtigste markedsføringsmateriale som du har med på en messe. Hvad kan du og din virksomhed gøre for en mulig kunde fortalt på 30 sekunder? Husk kunder gider ikke at høre om features, historie og om hvordan du har reddet verden!
Det som den potentielle kunde tænker er ”Whats in it for me” - hvilken værdi giver det mig, hvis jeg køber dit produkt? Derfor altid værdi, værdi værdi for kunden.
3. Visitkort Husk visitkort og nok af dem!
2 gode råd: Brug bagsiden til at skrive din elevatortale på, sådan at kunderne kan huske, hvilken værdi din virksomhed kan tilbyde.
Står der ikke på kundens visitkort om hvilken værdi de kan tilbyde for din virksomhed, så skriv det direkte på visitkortet – ellers kan du ikke huske det om 14 dage.
4. Markedsføringsmateriale Har du noget markedsføringsmateriale for din virksomhed, så husk at have det med selvom du ikke selv har en stand på messen. Møder du en potentiel kunde, som viser interesse så er det vigtigt, at du har mere end ”bare” et visitkort.
5. Stil spørgsmål Iværksættere elsker at fortælle om deres egen virksomhed. Lad være med at falde i den fælde! Du skal ikke spilde tiden med at rende og snakke om dig selv. Brug tiden på at stille interesserende spørgsmål omkring de andres virksomheder – FOLK ELSKER AT TALE OM SIG SELV!
På denne måde vil du også se, at nye potentielle kunder opstår, da folk fortæller omkring deres behov og udfordringer.
Stil åbne spørgsmål, som starter med HV – hvordan, hvilke, hvem, hvor osv.
6. Lyt Vigtigt: Lyt til de mennesker du taler med og lad være med at afbryde. Det er en naturlig del af os som mennesker at afbryde især som sælgere og iværksættere. Vi er så ivrige efter at fortælle, hvor kloge vi er og hvad vi har udrettet! LAD VÆRE... bruge tiden på at stille spørgsmål og derefter hold k... og LYT:-)
7. Følg op Alle dem som du taler med og som du finder interessante, både som mulige kunder, men også som personer i dit netværk – FØLG OP. Forvent ikke, at nogen selv ringer til dig, men tag selv action og ring til dem du har snakket med, lad der gå minimum 2 dage og max 3 dage.
8. Linkedin.com Hvis du ikke allerede har en Linkedin profil så få det gjort! Brug den til at binde dig sammen med de mennesker du møder på messer. Det er en uformel måde at connecte til personer som du måske på et senere tidspunkt kan lave noget med.
9. Book møder med mulige kunder Brug messer til at booke møder! Hav din kalender med sådan, at du direkte på messen kan booke møder med potentielle kunder og samarbejdspartnere. Alle kommer på messe med et åbent sind og er ekstremt åbne overfor møder.
Husk at Kasi Group startede med en messe, snak og et efterfølgende møde.
10. Sæt mål HUSK AT SELVOM DU IKKE HAR EN FYSISK STAND PÅ MESSEN, SÅ ER DU DIN EGEN LILLE STAND! SÅ BRUG TIDEN EFFEKTIVT SOM IVÆRKSÆTTER! SÆT DIG MÅL, HVOR MANGE VISITKORT VIL JEG DELE UD, HVOR MANGE VISITKORT SKAL JEG HAVE, HVOR MANGE NYE POTENTIELLE KUNDER SKAL DER I HUS, HVOR MANGE MØDER SKAL JEG BOOKE OSV.
PROFFESIONELLE SÆLGERE/IVÆRKSÆTTERE LÆGGER EN PLAN – AMATØRER OVERLADER DET TIL TILFÆLDIGHEDER!
Kom og mød Salgstrænerne på Amino standen på IVÆRK09!
|